Gå til innhold

Hardwarekaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et bra oppsett det, men hadde jeg vært deg ville jeg byttet ut i7 cpuen med en i5. Du sier ikke noe om hva du skal bruke maskinen til, men mangfoldige tester viser at i7 såvidt er bedre enn i5. De pengene du hadde spart på deg ville jeg lagt i litt raskere ram. For eksempel går fra 1333 MHz til 1600mhz. Det er min subjektive mening. Uansett får du en über pc.. :)

Raskere ram koster jo i enkelte tilfeller faktisk mindre.

Hvorfor er det i følge Intel støtte for "Memory Types DDR3-1066/1333" sammen med i7-860, men man kan fint kjøre 1600 MHz ram uten skade right?

Har ikke klart å sette meg ordentlig inn i det, men har halveis fått med meg noe med volt og hmz som kan skade elns? Er jeg på bærtur?, prøvd å spørre om det samme før en gang.

Sant det du sier om CPU, helt enig men når jeg for første gang på leeeenge har råd til å punge ut litt ekstra for noe så benytter jeg muligheten ;) Selv om det kanskje ikke er verdt det :p

Blir en "fullblods" gaming rigg, skal nok overclockes litt etter hvert.

Maskina blir brukt til alt annent jeg gjør også.

EDIT: Fint om jeg får kjapt svar på spørsmålene mine! Tenkte å punge ut for noe av hardwaren i kveld. Blir vel bare HD5870 og Windows7 som får vente på seg litt.

Endret av aGal
Lenke til kommentar

Agal: Du kan kjøre 2000 på minnet uten at det skader cpuen;) Men du må enten bruke XMP-profil, bytte minne-divider eller klokke.

Jeg kopierte det fra en annen side siden jeg suger på og forklare:

keep the CPU uncore voltage within 0.5V difference of the DRAM voltage and there’s no problem.

Det tenker du på:)

Skal du klokke anbefaler jeg et godt 1600mhz-sett;)

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar
Agal: Du kan kjøre 2000 på minnet uten at det skader cpuen;) Men du må enten bruke XMP-profil, bytte minne-divider eller klokke.

Jeg kopierte det fra en annen side siden jeg suger på og forklare:

keep the CPU uncore voltage within 0.5V difference of the DRAM voltage and there’s no problem.

Det tenker du på:)

Takk, det jeg mente å ha lest et sted uten å være for sikker! Vell da blir det kanskje 1600 MHz :)

EDIT: Blir vel heller CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 DOMINATOR 1600MHZ CL8? da :)

Endret av aGal
Lenke til kommentar
kan kjøre 5970 sammen med 5870, men da klokker 5870 seg ned til hastigheten til 5970.

Men har man 5850 fra før er det like greit og kjøpe seg et 5850 til istedenfor 5970 rett og slett for at det er så og si like raskt.

Har man 58xx fr før så er 5970 null poeng mener nå jeg:)

Rettet. ;)

Endret av KongKake
Lenke til kommentar

Når det gjelder CF så klokker kortene seg ikke ned i forhold til hverandre.

Så om du kjører 5970 og 5870 i CF så kjører de hver sin hastighet individuelt(5870 klokker seg ikke ned til 725/1000MHz som er stock på 5970), men det raskeste kortet må såklart vente på det tregeste.

Ellers har ikke klokkehastigheten noe å si.

Altså kan du også klokke hver kjerne individuelt(slik fungerer det hvertfall på mitt 4870X2).

Du kan vel faktisk også kjøre et 5970 og et 5770(eller hvilket som annet kort med "samme" kjerne/i 5xxx-serien) i CF, men det raskeste kortet må fortsatt vente på det tregeste.

Lenke til kommentar
Sikker, Sindre? Mener ATIs CrossfireX-teknologi gjorde slik at det kortet som har "tid" tar seg av oppgaven.

Stemmer det, var visst ikke helt oppdatert her. :p

- Scissors:

This mode is similar to the SFR (Split Frame Rendering) from SLI, but since you can hook two different video cards under CrossFire, the half of the screen rendered by the fastest video card would be done first and the card would have to wait for the slower can to finish its job to go ahead to the next frame. This would make the faster video card work at the same speed of the slower one. To solve this problem, Crossfire enables dynamic load balancing, i.e. if a fast card is connected together with a slower one, the system won’t divide the screen as two equal parts, it will put the faster card to render a bigger portion of the screen than the slower one, thus making them to finish the rendering at the same time.

- SuperTiling:

Under this mode the screen is divided into several small squared portions (or “tiles”), each one measuring 32x32 pixels, and each video card is in charge of handling part of the available tiles. Load balancing is also used here, so the fastest card will get more tiles to render than the slowest card if you use two different video cards.

- Alternate Frame Rendering

This mode is identical to the SLI mode with the same name, where while one video card is rendering the current frame, the other card is rendering the next frame.

Kilde

Endret av Sindre Aleksander
Lenke til kommentar
Det er utrolig hvor kjølig man kan få det selv med ekstremt svake, forholdsvis stille vifter.

Mist 120mm-vifter er jo ikke akkurat kjent for å flytte mye luft. Men med et fornuftig kabinett og nok av vifter så går det.

De flytter MINIMALT med luft, hadde mitt Antec 900 fylt opp med slike, men temperaturene holdt seg ganske godt ;)

Er så godt som lydløse også

Lenke til kommentar

Vil ikke strekke den så langt som å si at de er lydløse. Litt lyd lager de, og den akustiske signaturen er forholdsvis anonym.

Har maskinen i rommet ved siden av + hull i veggen for kablene, så jeg hører ikke maskinen uavhengig av viftevalg.

Dog, rommet mitt er ikke lydløst; det ble plutselig en 3m luftrenser. Den har en meget behagelig 200mm++-radialvifte. Det er få vifter man kan sove 1m ifra, men det kan man faktisk med den luftrenseren.

Lenke til kommentar

Når det gjelder PC-en og soving så har jeg problemer med å sove med PC-en på. Sovner når jeg blir trøtt nok, men å sovne innen rimelig tid er vanskelig med PC-en på. Kjører en Antec TriCool 120mm i baken, en 200mm Antec TriCool i toppen og en modifisert Yate-Loon-vifte tatt fra en PSU i fronten, også på 120mm (modifisert i den forstand at jeg loddet på en 3-pin kontakt på den). Skal kjøpe noen roligere vifter, men har liksom aldri kommet så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...