Gå til innhold

Hardwarekaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som tror at oppgraderingen fra 2.4ghz athlon x2 4600+ til en phenom II 945 på 3ghz er veldig merkbar? :p

Noe annet man burde bestille når man først bestiller?

Har atm 4gb ram, 700GB hdd, 430 watt seasonic psu og et hd4870 skjermkort.

Vil tror du vil merke stor forskjell. Prosessoren du har nå er en stor flaskehals. Du kan jo ta en titt her og sammenligne.

Lenke til kommentar
Noen som tror at oppgraderingen fra 2.4ghz athlon x2 4600+ til en phenom II 945 på 3ghz er veldig merkbar? :p

Vil tror du vil merke stor forskjell. Prosessoren du har nå er en stor flaskehals. Du kan jo ta en titt her og sammenligne.

Så en 50% ytelsesøkning per kjerne, og dobbelt så mange kjerner om jeg ser riktig på grafen (sett att scoren skalerer bra med antall kjerner)

Høres ut som en grei økning det.

Lenke til kommentar

Så en 50% ytelsesøkning per kjerne, og dobbelt så mange kjerner om jeg ser riktig på grafen (sett att scoren skalerer bra med antall kjerner)

Høres ut som en grei økning det.

Skal ikke ta den testen som en fasitsvar, men heller som en pekepinne på hva man kan forvente seg. Bestilte selv en Intel i5 prosessor idag. Går i fra en Amd 3800+ klokket opp til din hastighet omtrent og den er seig som sirup. Så jeg vil tro du kommer til å merke stor forskjell på ytelsen.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Jeg må si at den er rimelig rask som den er, alt går flytende... Probleme kommer i COH, 20 fps med et HD4870 er ikke skjermkortet som begrenser :p

HAr til og med en 2.2ghz Athlon 64, med DDR 433mhz 2-2-2-5 minne i 1T... Det minnet er så utrolig raskt, maskinen får en helt spesiell respons med 1T på 2-2-2-5 timings.

Lenke til kommentar
Jeg må si at den er rimelig rask som den er, alt går flytende... Probleme kommer i COH, 20 fps med et HD4870 er ikke skjermkortet som begrenser :p

HAr til og med en 2.2ghz Athlon 64, med DDR 433mhz 2-2-2-5 minne i 1T... Det minnet er så utrolig raskt, maskinen får en helt spesiell respons med 1T på 2-2-2-5 timings.

I stedenfor å bytte ut hele socketen og hovedkort ++ så kan du klokke prosessoren. Kjøp deg en potent kjøler så skal du nok fint klare å klokke den opp til 3 ghz. Min 3800+ klokket jeg fra 1900 mhz til 2450 mhz med stock kjøler. Den var ikke helt stabil, men tror det var kjøleren det stod på.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Jeg har ingen intensjoner om å skifte hverken sokkel eller minne eller hovedkort, kun cpu ;)

Og den cpuen jeg har er håpløs på OC, den nekter å gå over 2.7, og den går ikke over 2.55 stabilt. Som er tilsvarende erfaringene jeg har med min athlon 64 som er stock 2.2.

Jeg har en TRUE 120, den burde vel holde :p (kjører nå passivt, men brukte vifte når jeg prøvde på oc)

Lenke til kommentar
Jeg har ingen intensjoner om å skifte hverken sokkel eller minne eller hovedkort, kun cpu ;)

Og den cpuen jeg har er håpløs på OC, den nekter å gå over 2.7, og den går ikke over 2.55 stabilt. Som er tilsvarende erfaringene jeg har med min athlon 64 som er stock 2.2.

Jeg har en TRUE 120, den burde vel holde :p (kjører nå passivt, men brukte vifte når jeg prøvde på oc)

Mulig jeg misforstod, men athlon x2 4600+ er vell av typen socket am2 og den prosessoren du vurderer er av type am3. Visst jeg ikke er på helt feil spor så innebærer vell det at du må skifte hovedkort?

Rart overklokkingen. Trodde ikke det skulle være så stor forskjell på 3800+ og 4600+, min lar seg fint klokkes.

Lenke til kommentar
AM3 fungerer vel i AM2+ hovedkort iirc, eller holder det med et helt vanlig AM2 hovedkort?

AM3 skal fungere på et am2+ kort, men ikke am2 tipper jeg.

Men det jeg lurer på er om athlon x2 4600+ som visst jeg ikke tar feil er en am2 prosessor fungere på am2+. Blir ikke dette som Socket 478 og socket 775 hos intel. "ny" og gammel standard.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Nei.

På amd var siste store sokkelskiftet 939-am2. am2, am2+ og am3 kan heller sammenlignes med lga775 i sin helhet; små forandringer på samme fysiske oppsett med varierende prosessorstøtte. (gamle lga775-hovedkort støtter ikke c2d og nyere.)

At lga775 blir utfaset til fordel av i5/i7 skjer fordi lga775 er gammeldags i den forstand at lga775 ikke har nok pinner for integrert minnekontroller.

Lenke til kommentar

Hei! :cool:

Skal oppgradere maskinen min litt, men har ganske stramt budsjett pga bilkjøp og midlertidig uten jobb. Maskin spesifikasjoner i spoiler.

Hovedkort: MSI K9A2GM

Prosessor: AMD Athlon 64 X2 5600+

RAM: 4GB billig ram

Skjermkort: asus(?) en8500gt silent :blush:

Strømforsyning: bZerk 500w

Operativsystem: Windows XP pro

Annet: 1 harddisk, fp01 viftestyring, dvd rom....

Tenkte i første omgang å bytte ut skjermkortet. Skal også kjøpe ny cpu etter hvert. Lurer på om sapphire radeon HD 5770 1gb er noe å ha på. Skal spille gta iv, cod4, nfs undercover. Trenger ikke full grafikk, men nå lagger gta en del på lav grafikk. Klarer strømforsyningen min dette kortet? Og er det andre ting jeg bør bytte først? Vet at jeg ikke får utnyttet så mye med XP, skal ha win7 64bit etter hvert... Så også litt på asus radeon hd 4870 1gb helt til jeg fant ut at den krevde 2 6pin strøm, og jeg bare har 1... Må kansje kjøpe ny strømforsyning også etter hvert, men blir glad hvis jeg slipper.

Takker for alle svar, og kan godt være andre kort enn de jeg har skrevet. Men helst ikke over 1200-1300kr. ;)

Lenke til kommentar

JEg har et m2n32sli deluxe, nforce 590 basert. Phenom II am3 fungerer, uten modifiserte drivere får man dog ikke opp navn og id på cpu, men den fungerer. Med modifiserte drivere fungerer den som om det skulle vært native. Det er snakk om at Asus skal slippe enda en bios for dette, selv om kortet egentlig er discontinued.

Lenke til kommentar
Uff. Tror at CPU kommer til å bottlenecke ganske fort på nyere skjermkort. Og hvis du skal oppgrader CPU må du nesten ha nytt hovedkort også.. AM2 er lite brukt nå til dags.. :-/

Strømforsyningen din går fint med 5770, ja.

Hmm, det har vel AM2+, og trodde AM3 prosessorer funka på AM2+... Tenkte meg en billig Phenom II etter hvert. Men som sagt, krever ikke annet enn at jeg kan spille GTA IV og COD4 uten lag på middels god kvalitet. Kom over det her, noen som har en formening? Er jo ikke noe godt hovedkort, men gider ikke kjøpe nytt enda....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...