Gå til innhold

Hardwarekaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til deg som ba meg om å overklokke e8400'en min til 3,6/3,8 GHz.. Jeg har lest det mange steder at den er veldig lett å overklokke, ja.. Men er dette trygt på stock kjøler? Jeg stresset CPU'en med Orthos nå (bare i 5 minutter) og overvåket tempen med Everest. CPU var på 75 grader, CPU kjerne 1 og 2 lå på mellom 49-52 grader. Det er kanskje vanskelig å si noe siden det bare var 5 minutter..

Såelnge volten ikke økes gjør det ingenting, cpu'en blir ikke varmere dà.

Lenke til kommentar

Fordi jeg vil ha en oppgradering av lga775-systemet mitt før platformen forsvinner helt. Resten av systemet er bra nok ei stund framover; 8gb minne, gtx260, p45-hovedkort. E6600'n jeg har nå havner så i en hybel-maskin med 7900gt, 4gb minne, 975x-hovedkort og en god gammel 20".

Skal man ha mest mulig hardware for pengene så må man planlegge litt.

Jeg forventer at hardware skal holde i 3 år. Det er kun skjermkortet og strømforsyningen som ikke holdt så lenge av systemet jeg kjøpte når C2D ble lansert. Skjermkortet ble for dårlig siden jeg kjøpte meg en finfin 30", og strømforsyningen fikk badcaps.

Forøvrig; forslag til cpu-kjøler som yter greit? Om den bråker som et uvær er ikke nøye, bare den klarer å holde en lett overklokket Q9550 innenfor rimelige temperaturer. Det holder vel ikke med stockkjøleren nei?

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Takk for tips om klokking på forrige side :)

Men etter å ha lest starten av guiden ble jeg litt skuffa :dontgetit:

If you bought a brand of computer like Dell, Sony, Gateway, HP, eMachine, or any other crappy PC (not saying all of them are) that comes for a store like Walmart, Best Buy, or Circuit City, then this guide does not pertains to you. Even though it is possible to overclock these systems with software, it is not recommended nor advised.

...

Note: There are ways to bypass hardware overclocking via software, but it is not recommended and can make your PC unstable, even rending it unable to stay stable to till the system is returned to normal. Overclocking software is made for boards that supports overclocking so that changes can be made without having to restart.

Kan noen ta en titt på hw-en min (i profilen) og si meg om det i det hele tatt kan bli gjort uten for stor sjanse til å gjøre skade?

Lenke til kommentar

If you bought a brand of computer like Dell, Sony, Gateway, HP, eMachine, or any other crappy PC (not saying all of them are) that comes for a store like Walmart, Best Buy, or Circuit City, then this guide does not pertains to you. Even though it is possible to overclock these systems with software, it is not recommended nor advised.

...

Note: There are ways to bypass hardware overclocking via software, but it is not recommended and can make your PC unstable, even rending it unable to stay stable to till the system is returned to normal. Overclocking software is made for boards that supports overclocking so that changes can be made without having to restart.

Kan noen ta en titt på hw-en min (i profilen) og si meg om det i det hele tatt kan bli gjort uten for stor sjanse til å gjøre skade?

Hvordan type pc er det? Moddelnavn?

Anbefaler så og søke etter en evt klokke guide til den pc'en hvis den er Dell, HP osv osv..

Er ikke noen skader som skjer ved klokking, men BIOS'en på disse pc'ene er somregel modifisert til å ikke la deg kunne klokke

Lenke til kommentar

...

Hvordan type pc er det? Moddelnavn?

Anbefaler så og søke etter en evt klokke guide til den pc'en hvis den er Dell, HP osv osv..

Er ikke noen skader som skjer ved klokking, men BIOS'en på disse pc'ene er somregel modifisert til å ikke la deg kunne klokke

Om du hadde sjekka profilen min ville du ha sett at det er en Fujitsu Siemens Scaleo L (+andre litt annen info om hw) ;)

Hvordan finner jeg ut om BIOS lar meg klokke eller ikke?

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...