Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Det kommer som regel slike "artifacts" når skjermkorte synger sine siste vers. Har opplevd det samma. Men da kom det rosa striper og prikker. Men tipper det er det samma. :p

 

 

Rart det er litt rart at i det ene øyeblikket kan man spille med et skjermkort som nesten er overklokket 25%, og i det neste kommer man ikke inn i windows på stock clock :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kommer som regel slike "artifacts" når skjermkorte synger sine siste vers. Har opplevd det samma. Men da kom det rosa striper og prikker. Men tipper det er det samma. :p

 

 

Rart det er litt rart at i det ene øyeblikket kan man spille med et skjermkort som nesten er overklokket 25%, og i det neste kommer man ikke inn i windows på stock clock :roll:

Det som skjedde med meg (Eller med en kompis da, men jeg satt ved siden av han da det skjedde) Det var at vi spillte et spill hvor PCen plutselig fikk black-screen. Så da vi bootet opp PCen kom alle disse prikkene på skjermen. Etter andre restart var alt svart.

 

Så åpnet vi kabinette og da hadde en kjøleribbe på skjermkorte løsnet av en eller annen grunn og korte har da sikkert blitt for varmt og tatt kvelden. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Samme her, wikipedersen.

 

Jeg har heller ikke klart å ødelegge noe med statisk elektrisitet enda, ville kun ha brukt det om jeg monterte på steder der statisk elektrisitet lett ville oppstått.

 

 

In other news: Får en server av jobben snart, en Dell Poweredge SC1420. Dog ikke verdens beste specs:

3,2Ghz enkeltkjerne, 1Gb ram og uten disker. Det kjekke er at HK i den Dellen har mulighet for 2 cpuer, og jeg har en lik cpu, tatt fra en lik server liggende. Og når jeg nå ser på ebay koster ikke akkurat sett med delene en trenger for å montere inn en ekstra cpu mye. (49$). Og en kan få 8Gb sett med minne ment for den serveren for 199$.

 

Kan fort bli en brukbar maskin med den opppgraderingen, spørs bare hva jeg skal bruke den til. Foreløpig tenker jeg testserver for virtualisering. Filserver har jeg allerede.

 

Noen her som har ideer på hva jeg kan bruke den til? Da med 2x3,2Ghz cpu og 8GB minne, og noen hundre GB diskplass.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Mulighet for S-ATA, TøseGuri? Da enten på HK eller via kontrollerkort.

 

Det er det nok av, 12x S-ATA fra 2 kontrollerkort (Rebrandet Adaptec PCI-X kort), og tar jeg ikke feil er det 4 stykk på HK.

Lenke til kommentar

Antistatisk lenke er greit nok, men det fins andre enkle forholdsregler som er viktigere.

 

Jobb om mulig med strømledningen i; da blir kabinettet jordet gjennom den, og man kan enkelt og greit sørge for at man er fri for statisk elektrisitet ved å ta i kabinettet.

 

Antistatisk armbånd er forøvrig litt ubrukelig om det ikke har kontakt med jord. At det ikke engang har mulighet til å gi full beskyttelse på grunn av lovverket kan også være greit å tenke over. Det er innebygd en motstand som hindrer effektiviteten men er påbudt for sikkerhetsskyld.

 

Forøvrig er det lite gøy å få støt, så ujordete stikk er ikke helt bra.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Forresten, hvordan er holdningene ift antistatisk lenke?

 

Jeg har aldri brukt det, og har enda til gode å ødelegge noe..

 

Var veldig noob på det når jeg begynte med pc'er, men har aldri faktisk brukt en slik lenke. Aldri ødelagt noe heller, løfter hovedkort, skjermkort og you name it i pcb'en uten at det gjør noe.

Vel akuratt nå er hovedkortet mitt dødt, og venter på RMA fra komplett.

Lenke til kommentar
Jobb om mulig med strømledningen i; da blir kabinettet jordet gjennom den ...

Antistatisk armbånd er forøvrig litt ubrukelig om det ikke har kontakt med jord...

Stemmer ikke.

Jord har ingenting å si i den sammenheng. Vil heller fraråde å jobbe med strømledningen i.

 

Antistatisk beskyttelse går ut på å hindre utladninger. Hvis kroppen din har samlet opp statisk ladning så kjenner alle til at det kommer en gnist når man tar på f.eks et dørhåndtak.

Det man må unngå er at en slik utladning skjer i det man tar på elektroniske komponenter. Det oppnår man enkelt ved å ta på PC kabinettet først. Hvis man bruker armlenke som er koblet til kabinettet så er man sikret at man hele tiden har samme potensiale.

 

ESD beskyttede arbeidsplasser er riktignok jordet, men det er ikke selve jordingen som er cluet for å beskytte PC komponentene.

Man kan jo tenke seg at man sitter og jobber med PCen i et isolert rom, og alt har en million volt i forhold til jord. Det ville faktisk ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...