Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

En kan ikke bruke MSDN/TechNet lisenser til slik bruk, da det vil gå mot lisensreglene. Det som passer for en skole er VLK lisenser.

Noe Microsoft enda ikke selger. MSDN og TechNet er for langvarig test av programvare. Og hvis en da ruller ut W7 RTM en har fått fra MSDN eller TechNet blir det da brudd på lisensrettighetene.

Og i de fleste tilfeller er det fylket som bestemmer hva slags OS som skal kjøres, ikke den aktuelle skole.

 

Jeg jobber selv på en skole, og har fått tilgang på W7 RTM via MSDN, men det er til å brukes til testing, ikke å rulle ut hos brukerene.

Lenke til kommentar
En kan ikke bruke MSDN/TechNet lisenser til slik bruk, da det vil gå mot lisensreglene. Det som passer for en skole er VLK lisenser.

Noe Microsoft enda ikke selger. MSDN og TechNet er for langvarig test av programvare. Og hvis en da ruller ut W7 RTM en har fått fra MSDN eller TechNet blir det da brudd på lisensrettighetene.

Og i de fleste tilfeller er det fylket som bestemmer hva slags OS som skal kjøres, ikke den aktuelle skole.

Jeg jobber selv på en skole, og har fått tilgang på W7 RTM via MSDN, men det er til å brukes til testing, ikke å rulle ut hos brukerene.

Det var nok VLK-lisenser jeg tenkte på. For å sitere en bekjent, "Microsofts lisensieringsregler er utrolig komplekst"

Jeg vet ikke hvor mye råderett fylket mitt har på å bestemme slikt da jeg går på en skole som er privatskole. Det er nok et noe annerledes regelverk for de.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
En kan ikke bruke MSDN/TechNet lisenser til slik bruk, da det vil gå mot lisensreglene. Det som passer for en skole er VLK lisenser.

Noe Microsoft enda ikke selger. MSDN og TechNet er for langvarig test av programvare. Og hvis en da ruller ut W7 RTM en har fått fra MSDN eller TechNet blir det da brudd på lisensrettighetene.

Og i de fleste tilfeller er det fylket som bestemmer hva slags OS som skal kjøres, ikke den aktuelle skole.

Jeg jobber selv på en skole, og har fått tilgang på W7 RTM via MSDN, men det er til å brukes til testing, ikke å rulle ut hos brukerene.

Det var nok VLK-lisenser jeg tenkte på. For å sitere en bekjent, "Microsofts lisensieringsregler er utrolig komplekst"

Jeg vet ikke hvor mye råderett fylket mitt har på å bestemme slikt da jeg går på en skole som er privatskole. Det er nok et noe annerledes regelverk for de.

 

Siden det er en privatskole så har fylket ingen råderett, og skolen står fritt til å kjøpe inn programvaren selv.

 

Jeg vil tro en vil se W7 rullet ut på skoler så fort VLK-lisenser kommer for salg, og det har modnet seg litt. Typisk tid for "modning" er frem til første servicepack.

Lenke til kommentar
Vi har egne laptoper her på skolen også. Gammelt skrap skolen kjøper brukt for 1.500,-. Og så kjører de skolelinux, noe alle på skolen, inkludert lærerene misliker. Vi får heller ikke kjøpe PCene ved slutten av skolegangen, selv om vi betaler 10.000,- for å gå der hvert år. Kan dog ha noe med at det er en privatskole.

 

Heh, de vi får er helt nye HP maskiner (er ikke sikker på specs enda), 850 kr, og 1000 for å kjøpe dem på slutten av året..

 

 

@Gavekort:

Jeg spurte læreren min om vi kunne bruke egne laptoper, han svarte med noe sånt som: "Hva skal du med det? Dere får jo bærbare her på skolen".. Vet ikke om jeg skal tolke det som et nei.. skal spørre en annen lærer en gang x]

 

 

Jo også.

Elev: Er det lov å innstallere utorrent på maskinene?

Lærer: Såklart er det lov, det programmet er jo ypperlig til å dele familiebilder og lignende med hverandre.. XD

Endret av ThomGreen
Lenke til kommentar

Peh. Vi får bruke egne PC'er på skolen. Hvordan er det hos dere Ivar? (Til opplysning, Ivar går på samme skole.)

 

Mener å ha hørt at dere ikke får bruke private PCer? :hmm:

 

 

Lurte bare siden faren min lurte.

 

Så det går uten ?

 

Remote Desktop er jo et alternativ. Men da får du bildet fra PC#1 opp på skjermen til PC#2 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...