Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Ja, de er dyre, men de skal ifølge mine kontakter hos Feser være veldig bra til radiatorbruk. Det hadde dem nok sagt uansett, men Feser har aldri skuffet meg før :p

 

Har et spørsmål:

Jeg planlegger å kjøre MediaPortal som HTPC-'system'. Til vanlig bruker jeg en modifisert XP-versjon, men dette liker ikke MediaPortal. Spørsmålet er da om det vil være bedre å kjøre W7 RC heller enn en vanlig versjon av XP?

Hvorfor ikke "kjøp" Windows 7 ferdigversion (les: RTM/OEM) istedenfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Der ville jeg nok kjørt Linux eller en strippet XP version.

 

MediaPortal funker ikke med Linux. Strippet Xp-versjon blir rot, da MediaPortal trenger hele pakken.

Men det skal fungere med w7, men installerer ikke det hvis XP går raskere :)

 

 

P4 i HTPC - du er vel ikke tilfeldigvis døv?

 

Har testet, og den klarer seg med en stillegående vifte og en ok kjøleblokk. Ligger på rundt 60 grader ved spilling av 720p :)

Lenke til kommentar

Man kan få en hel HTPC ned i det strømforbruket som en P4 alene har. Mer strømforbruk = mer støy.

 

Mer kjøling på mindre plass gir også mer støy; og HTPC-er bruker å være ganske kompakte.

 

Klarer man å leve med enorme mengder støy fra en HTPC(les: nok støy til at det er hørbart) så er det greit nok, men man bør være klar over hvor totalt uegnet nevnte hardware er til HTPC-bruk. Man må også huske at man ofte ikke blir eneste bruker av en HTPC.

Lenke til kommentar

Fins det noe som er så irriterende som viftesus i stille partier i film?

 

Støy er subjektivt. Husk det.

 

Enkelte klarer fint å leve med en stasjonær pc som bråker så mye at man lett hører den 2-3 rom unna; andre gir seg ikke før maskinen er 100% passivt kjølt og uten en eneste bevegelig del.

 

En HTPC står som regel på konstant; og den står ofte i et rom som flere bruker til film og tv, gjerne er også rommet et flerbruksrom. Man orker ikke å vente i flere minutt på at HTPC-en skal skrus på når man først skal se film, så man bør tenke godt over om støyen den gir vil være til sjenanse.

 

Edit: en liten disclaimer: ikke ta dette personlig; jeg generaliserer og setter spørsmålstegn ved konseptet billig HTPC sånn generellt sett. Formålet er ikke å irritere, men å få folk til å tenke over ting. Hardwareentusiaster som vi er - en HTPC hadde jo vært flott ikkesant?

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Jeg hadde alt av hardware liggende, og har ikke brukt en krone på oppsettet. Jeg bytter ikke ut noen av delene, og jeg er fornøyd med støynivå og temperatur :) Bruker heller overflødig hardware til noe positivt, både i form av glede/læring ved å sette opp, og ikke minst bruken av det :)

 

Men kan noen svar på spørsmålet mitt?

W7 eller XP?

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...