x-team Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Heisann, ble fast ansatt i MøllerBil den 13september i fjor, altså 2007. Spurte økonomen på jobb om jeg ville få utbetalt noe av de feriepengene jeg opparbeidet meg i fjor, men hun er ikke alltids like lett og forstå, hu snakka noe om og trekke fra 24timer og et eller annet, og mener jeg fikk med meg at jeg visst ikke fikk noe som helst siden jeg ikke har vært ansatt i 1 fullt år enda.. Har jeg krav/vil jeg få utbetalt noe av det jeg opptjente i fjor fra den 13september til 31Desember? Takker for svar.. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Du har opptjent feriepenger for den tiden du har jobben, men om du får det utbetalt skal eg ikke si helt sikkert. Men dette finner du garantert noe om i ferieloven. Og dersom du jobbet et annet sted før dette så skal den gamle arbeidsgiver utbetale deg de pengene når de vanligvis utbetaler feriepenger(om du ikke har fått de allerede). Lenke til kommentar
x-team Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 De fikk jeg rett over nyttår så det er jeg klar over.. Har bare ikke skjønt helt enda om jeg kommer til og få noe for det jeg jobba i fjor eller ikke, og folk er visst ikke helt sikker de heller Lenke til kommentar
bvlgari Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Du har krav på å få utbetalt feriepenger for hele lønnen som er opptjent i 2007. 12 % eller 10,2 % feriepenger avhengig av arbeidskontrakten din (avtalt lengde på ferien). Dette skal du få utbetalt i forbindelse med ferieavvikling i 2008 uten trekk av noe slag. På lønns- og trekkoppgaven du fikk rundt årskiftet skal det stå en rubrikk som heter "feriepengegrunnlag" som vil være beregningsgrunnlaget ditt. Siden du startet i jobben før 30. september har du krav på full ferieavvikling, men ingen plikt siden du ikke har opptjent feriepenger for hele fjoråret. Endret 17. juni 2008 av bvlgari Lenke til kommentar
x-team Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Jeg fikk beskjed om at jeg IKKE hadde krav på noe som helst ferie men skulle få en uke eller mulig 2.. Starta den 13september ja, så vist jeg tolker deg rett bvlgari så har jeg krav på 10.2 eller 12% utav feriepengegrunnlaget mitt som er på 112.000kr eller noe står det på siste slipp før nyåret.. For jeg har ikke vært ansatt i 1år, hørte noe snikksnakk i at jeg måtte være det før jeg fikk noe som helst.. Hadde blitt en småkjedelig ferie om jeg ikke hadde fått noe som helst.. Lenke til kommentar
bvlgari Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Eg var litt for kjapp der, når det gjelder ferie så er det inneværende år som gjelder, dvs siden du har vært ansatt hele året til nå i 2008 (antar fulltidsstilling) så har du krav på helt vanlig ferie på lik linje med alle andre, normalt 5 uker (dog minimum 25 dager). (ferieavvikling i oppstartsåret (2007) er garantert ved at du startet før 30 september, dvs du hadde krav på ferie i 2007 også.. (dersom du ikke tok ut full ferie fra forrige arbeidsgiver)) Er i samme posisjon selv, startet i nov 07, men har full ferieavvikling i 2008. Edit: i kontrakten din står det om du har 5 uker ferie eller 4 uker. Ved 5 uker skal du ha 12 % feriepenger, ved 4 uker 10,2 %. Endret 17. juni 2008 av bvlgari Lenke til kommentar
x-team Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Står: 5: Ferie og ferie penger: i henhold til ferieloven og konsernets regler for forlenget ferie, samt det som måtte følge av tariffavtale som selskapet er bundet av. Hva denne avtalen er vet ikke jeg, og ikke har jeg noen papirer på det. MEN jeg vet at det praktiseres 5 ukers ferie. Når du sier 12% ved 5uker, har jeg da krav på og få utbetalt 12% av de 112.000kr jeg har som feriegrunnlag før nyttår, altså siste lønnsutbetaling før året 2008? Tenkte jeg skulle høre i morgen hvordan det egentlig er, og få vite hva jeg egentlig har krav på, om jeg har krav på feriepenger eller ei.. Edit: Ja er fast fullt ansatt. Takker for svar. Endret 17. juni 2008 av x-team Lenke til kommentar
bvlgari Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Det er tariffavtalen som regulere hvor mye ferie du får, så hvis det praktiseres 5 uker så er det nok det som er avtalt i tariffavtalen. Så da har du krav på 12 % av 112.000. Og hvis de gjør seg vrange kan du som en siste utvei (noe som sikkert ikke trengs når hun får sjekket saken opp), henvise til ferielovens § 10, 1 ledd : § 10. Beregning av feriepenger(1) (Feriepengegrunnlaget) Feriepenger fra arbeidsgiver beregnes på grunnlag av arbeidsvederlag som er utbetalt i opptjeningsåret. Som arbeidsvederlag regnes ikke utbetalinger som gjelder dekning av utgifter til bilhold, kost, losji o l. Arbeidsvederlag i opptjeningsåret for deg blir lønna di i 2007, altså 112.000 Lykke til og god ferie Lenke til kommentar
x-team Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Takker da har jeg fått svar på det BTW, en siste ting, er det noen lov som heter at jeg ikke har krav på ferie før jeg har vært ansatt 1år, eller har bedriften lov og sette seg en slik lov? Jeg sprute: Skal jeg bare krysse meg av på listen etterhvert som jeg tenker jeg skal ha ferie? Han svarte 'Du har ikke krav på noe som helst ferie, for du har ikke vært ansatt i 1år her enda' Avdelingsleder fortalte meg det, men føler at jeg prøver og bli lurt grunnet min unge alder (og dumhet til og gå med på det meste) Endret 17. juni 2008 av x-team Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Takker da har jeg fått svar på det BTW, en siste ting, er det noen lov som heter at jeg ikke har krav på ferie før jeg har vært ansatt 1år, eller har bedriften lov og sette seg en slik lov? Jeg sprute: Skal jeg bare krysse meg av på listen etterhvert som jeg tenker jeg skal ha ferie? Han svarte 'Du har ikke krav på noe som helst ferie, for du har ikke vært ansatt i 1år her enda' Avdelingsleder fortalte meg det, men føler at jeg prøver og bli lurt grunnet min unge alder (og dumhet til og gå med på det meste) Paragraf 5 punkt 3 i ferieloven sier at så lenge du tiltredde stillingen senest den 30. september i et kalenderår så har du rett på 25 dagers feriefritid(som det heter så fint). Dvs, du hadde rett på 25 dager i fjor og du har rett på 25 dager i år. Og dette er ufravikelig. Når du kan hente ut disse dagene står nevnt i paragraf 7 punkt 1 i ferieloven. Deler av denne paragrafen kan fravvikes ved tariffavtale eller egne skriftlige avtaler. Lykke til! Håpløst med arbeidsgivere som gir feilinformasjon enten pga forsøk på å lure seg unna eller mangel på korrekt informasjon. Lenke til kommentar
x-team Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Tusen takk for svar folkens! Skal ta dette opp i morgen og få avklart dette! Takker så meget Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå