Gå til innhold

Holdbarhet på speilreflekskameraer

Anbefalte innlegg

Hei!

I stad hørte jeg av en bekjent av speilreflekskameraer er veldig utsatt for slitasje? Jeg kjøpte meg et Canon Eos 450D for noen dager siden, har allerede knipset nærmere 700 bilder, bare en håndfull er "gode" bilder, men jeg har lekt meg litt da dette er mitt først dSLR. Bør jeg begynne å roe ned knipsingen allerede??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje kameraten bare var litt lei? ;o)

Hvis du greier å slite ut et dslr, så vil du ha utnyttet det bedre enn de fleste, vel og merke hvis du av og til tar en kort pause og reflekterer over resultatene...

Du bør greit komme inn på en kamerakostnad under ti øre pr bilde, sannsynlig mye mindre. Den første kostaden kan være å bytte lukker, men glem det. Sliter du det ut vil du være overmoden for en oppgradering uansett. Skyt i vei...

Lenke til kommentar

Mener å ha lest at 450D har gjennomsnittlig 50 000 eksponeringer før lukkeren feiler. Dvs at du kan være heldig å få flere, eller uheldig å få færre.

Uansett skal du stå på om du skal ta mer enn 50 000 eksponeringer med kameraet ditt: Du må f.eks. ta over 45 bilder hver eneste dag i tre år.

Jeg synes ikke dette er noe du skal bekymre deg over. Ta så mange bilder du har lyst til!

Lenke til kommentar
Bare ikke ta så mange bilder som jeg gjorde med min 400D.

Passerte nylig 50k eksponeringer etter drøyt ett års bruk, men det går fint fortsatt.

:wow: :wow: :wow: :wow:

Jeg tror min 20D ligger rundt 20k etter mer enn tre år.

Hah.. sånn er det med nybegynnere innen speilrefleks. Tok så mange bilder som jeg klarte innen kort tid - enten fordi det var en spesiell begivenhet eller så ønsket jeg bare å utforske lys og komposisjon relativt ofte.

Har allerede passert 10k eksponeringer med min måned gamle 40D.

Lenke til kommentar

Hmh. Jeg tror harddiskplass er dyrere enn eksponeringer.

Skalvise:

50 000 * 7mb = 350 000 mb = 350 gb. Så, der tok jeg feil. Men kostnaden per eksponering gitt at kamerahus koster 5000 og det klarer 50 000 ekponseringer er iallefall

5000 kr / 50 000 eksponeringer = 10 øre per eksponering.

Slå deg løs, du. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...