Gå til innhold

Buss-streiken i Trondheim pga. anbud på ruter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En annen ting er at busskort i papir er sååå 80-talls. Det er tragisk å se at "teknologihovedstaden" er igjen i steinalderen på det punktet. Tromsø har hatt elektroniske busskort i 20 år og er nå inne på sin 2. generasjon elektroniske busskort.

Elektroniske billetter (med rfid, så man kan blippe bare ved å være i nærheten av maskinen) skal innføres i Trondheim i løpet av sommeren, og vil inngå i et felles elektronisk billettsystem for all kollektivtrafikk i hele Trøndelag (bortsett fra NSB-togene). Så det kommer sent, men godt :)

 

www.tkort.no

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
I dag er det vel ikke så mange reelle (og bedre) alternativer, det må i såfall være elektrisk eller feks hydrogen basert på miljøvennlig kraftproduksjon (atomkraft eller vannkraft)

Lenge siden du har vært i Bergen? Der kjører de nemlig på el og gass og har gjort det en stund.

Lenke til kommentar
Nå må jo ikke bussen kjøre på bensin, må den vel?

Den må ikke det, spesielt siden alle busser kjører på diesel i dag :)

 

Men de alternative energikildene som finnes nå er ikke så bra, og vil være veldig dyre i bruk. Det vil være mye bedre økonomi å bruke pengene på å få best mulig busstilbud så flest mulig bruker bussen, fremfor å kaste dem bort på å få alternative energikilder som bare merkes i liten grad av passasjerene uansett.

 

Faktisk er de nyeste dieselbussene til Team (med euro 5-motor) cirka på nivå med de litt eldre naturgassbussene (Team har noen få av dem) hva angår utslipp :)

 

Lenge siden du har vært i Bergen? Der kjører de nemlig på el og gass og har gjort det en stund.

Elbuss (slik det fungerer i Bergen) krever mye dyr infrastruktur. Dagens batteriteknologi duger ikke til rutebusser som skal kjøre hele dagen lang.

 

Team i Trondheim har allerede en håndfull gassbusser fra en gang på 90-tallet, men de er som sagt i ferd med å bli utdanket av de nyeste dieselbussene hva angår utslipp.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Noen argumenterer med at dersom kollektivtrafikk blir gratis, vil flere benytte seg av det, noe jeg mener er bra. Miljømessig er det fint om bilister velger buss fremfor bil, og det vil nok flere gjøre dersom buss blir et reelt alternativ (billigere, gode ruter og kort ventetid).

Miljømessig er kollektivtrafikk bra kun hvis det erstatter biltrafikk som ville funnet sted uansett. Gratis kollektivtrafikk ville generert mye unødig trafikk, og ville derfor ikke vært bra for miljøet.

 

Ideelt sett skulle man, hvis man kun er opptatt av miljøet, kutte ut busstrafikk på kveldstid og i helgene, iallefall på de mindre trafikkerte rutene. Det er ikke bra for miljøet å kjøre nesten tomme busser. Men nå fungerer busser også som en form for "sosialstønad" for folk som ikke kan ha egen bil pga økonomi eller andre årsaker, så det blir neppe aktuelt.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Noen argumenterer med at dersom kollektivtrafikk blir gratis, vil flere benytte seg av det, noe jeg mener er bra. Miljømessig er det fint om bilister velger buss fremfor bil, og det vil nok flere gjøre dersom buss blir et reelt alternativ (billigere, gode ruter og kort ventetid).

Miljømessig er kollektivtrafikk bra kun hvis det erstatter biltrafikk som ville funnet sted uansett. Gratis kollektivtrafikk ville generert mye unødig trafikk, og ville derfor ikke vært bra for miljøet.

 

Ideelt sett skulle man, hvis man kun er opptatt av miljøet, kutte ut busstrafikk på kveldstid og i helgene, iallefall på de mindre trafikkerte rutene. Det er ikke bra for miljøet å kjøre nesten tomme busser. Men nå fungerer busser også som en form for "sosialstønad" for folk som ikke kan ha egen bil pga økonomi eller andre årsaker, så det blir neppe aktuelt.

 

Det er bare det at man ikke gidder å ta buss istedet for bill om man ikke kan stole på at bussen er noe du kan bruke når du skal rundt omkring. Noe man ikke kan når du plutselig er støkk om du er et sted på ettermiddagen eller helga.

 

AtW

 

I dag er det vel ikke så mange reelle (og bedre) alternativer, det må i såfall være elektrisk eller feks hydrogen basert på miljøvennlig kraftproduksjon (atomkraft eller vannkraft)

Lenge siden du har vært i Bergen? Der kjører de nemlig på el og gass og har gjort det en stund.

 

Jeg var faktisk i bergen ganske nylig, jeg er kanskje litt uklar, det finnes ikke så mange reelle og markant bedre alternativer, gass er kanskje marginalt bedre, og elektrisitet fra forurensende produksjon likeså, men så vanvittige forskjeller gjør det vel neppe.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er bare det at man ikke gidder å ta buss istedet for bill om man ikke kan stole på at bussen er noe du kan bruke når du skal rundt omkring. Noe man ikke kan når du plutselig er støkk om du er et sted på ettermiddagen eller helga.

Man burde ikke legge opp bussruter etter folk som skal med bussen "rundt omkring" en gang iblant mener nå jeg. Problemet er at hvis vi har "for" bra busstilbud vil det i seg selv generere ekstra trafikk som ikke var der i utgangspunktet (da folk bare ville syklet, eller gått, eller bare blitt hjemme). Jeg vet iallefall at jeg ville tatt bussen mer i stedet for å gå eller sykle om den hadde gått oftere dit jeg bor.

 

Det er også mange folk som ikke kan ta bussen av et utall ulike grunner. Jeg tror nok de fleste forstår det nok til at jeg slipper å ramse opp en lang liste over grunner til å ikke ta bussen.

 

Jeg tror man må innse at bussene aldri vil utrydde privatbilismen helt, og heller legge opp til at busser og privatbilismen utfylles hverandre på en god måte. Hvis man skal utvide busstilbudet bør det gjøres med hovedfokus på de mest tettbebygde stedene i rushtidene når det er svært mange mennesker som forflyttes. Ikke i tynt befolkede strøk på kvelden og i helgene.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Det er bare det at man ikke gidder å ta buss istedet for bill om man ikke kan stole på at bussen er noe du kan bruke når du skal rundt omkring. Noe man ikke kan når du plutselig er støkk om du er et sted på ettermiddagen eller helga.

Man burde ikke legge opp bussruter etter folk som skal med bussen "rundt omkring" en gang iblant mener nå jeg. Problemet er at hvis vi har "for" bra busstilbud vil det i seg selv generere ekstra trafikk som ikke var der i utgangspunktet (da folk bare ville syklet, eller gått, eller bare blitt hjemme). Jeg vet iallefall at jeg ville tatt bussen mer i stedet for å gå eller sykle om den hadde gått oftere dit jeg bor.

 

Det er også mange folk som ikke kan ta bussen av et utall ulike grunner. Jeg tror nok de fleste forstår det nok til at jeg slipper å ramse opp en lang liste over grunner til å ikke ta bussen.

 

Jeg tror man må innse at bussene aldri vil utrydde privatbilismen helt, og heller legge opp til at busser og privatbilismen utfylles hverandre på en god måte. Hvis man skal utvide busstilbudet bør det gjøres med hovedfokus på de mest tettbebygde stedene i rushtidene når det er svært mange mennesker som forflyttes. Ikke i tynt befolkede strøk på kvelden og i helgene.

 

Folk som bruker buss istedet for bil må jo ta bussen rundt omkring. Jeg har prøvd å bruke buss en periode, at det er drittruter utenom mellom 8-16 er hovedgrunnen til at jeg la av meg det. De aller fleste som har bil kjører bil, dermed må du kunne stole nok på bussen til at du ikke trenger bil/kan ta taxi/leie en sjelden gang i blant, har man ingen ruter om ettermiddagen eller i helgene er det helt uaktuelt. Jeg orker ikke å ta buss på jobb om jeg må sitte en time ekstra å vente på bussen om jeg er litt uheldig med timingen og jobber litt lenge.

 

AtW

Lenke til kommentar

Med på "kveldstid" tenkte jeg først og fremst langt på kveld, og på de mindre trafikkerte rutene. På stamrutene er det antagelig nok trafikkgrunnlag til å holde på til langt på kveld og i hele helgen.

 

Ellers synes jeg ikke vi skal kaste bort masse penger og forurense masse unødvendig for at folk som bor i gokk skal komme seg i jobb i hutaheiti ved å ta bussen. Vi må bare innse at bil vil være beste alternativ for folk som bor og/eller jobber på et sted litt i utkanten.

 

Jeg foreslår heller at man har som ambisjon å gjøre bussen til et godt alternativ til bilen for folk flest langs noen få utvalgte stamruter (sjekk for eksempel ut stamrutene som er foreslått for Trondheim i TØI-rappoten du finner ved å google "superbuss"), og utvider rekkevidden for disse rutene blant annet ved å bygge ut mange park&ride. Så kan man satse på å gjøre de sekundære rutene til et tålelig bra tilbud for folk som er avhengige av bussen av ulike grunner (fattig/gammel/har ikke førerkort/student).

Lenke til kommentar
Bare 3% til nedbetaling av busser, drivstoff og reparasjoner? :wow: Det kan umulig stemme. Når det kommer til tariffestet lønn så kan man også se på hvem som mottar lønna. Kan det f.eks kuttes noen stillinger i administrasjonen om man lager litt smartere rutiner på noe?

 

I dag utgjør dette 33% av utgiftene, i følge Høyre er visstnok 3% nok til å dekke de samme utgiftene. Mulig jeg formulerte meg uklart der.

 

Så lenge ikke politikerne peker på hvor ting skal spares, opptreder de uredelig i denne saken. Nå er det også interessant at vi er inne i en situasjon hvor bussdrift blir stadig dyrere. Dieselen er som kjent blitt mye dyrere og til neste år kommer nytt EU-reglement som øker kravet til antall undervisningstimer for å få førerkort for buss. Med den nye ordningen vil det koste anslagsvis 100-120 000 å utdanne en sjåfør. Dette er noe neppe særlig mange er villige til å dekke selv med dagens lønninger, ergo må bedriften trå til for å få utdannet nok sjåfører. Til opplysning mangler dessuten Team 80 sjåfører per dags dato.

Lenke til kommentar

Er vel ikke så rart få vil bli buss sjåfør i dag , har jo blitt ett veldig usikkert yrke med anbuds ordingen har jo ikke sikker jobb i samme firma lenger en anbuds tiden 3år som regel.

 

Hvis firma en kjører for, mister rutene på neste anbuds runde så må en søke jobb på nytt.

Mister ansenitet osv og lønns nivå er ikke så bra på kjøre buss ,en Lastebil sjåfør tjener bedre og har det sikrere sånn sett.

Så være buss sjåfør i dag er ett upopulært yrke , så de må impotere sjåfører fra østeuropa mange steder er få norske som vil som satste på en slik usikker fremtid i dag.

 

Her jeg bor i Vestfold har denne anbuds ording hvert noen år og nye selskaper får anbudet hver gang og det er som regel totalt kaos når nytt selskap overtar ikke noe i rute de første måndene og blir bare dårligre buss tilbud for hvert år.

.

Tok copy av denne fra Tønsbergs blad :

En buss koster det samme i innkjøp uansett hvilket busselskap som anskaffer den. Dieselkostnaden er også den samme, likeså vedlikeholdskostnadene. Det eneste de kan hente inn penger på er "effektivisering" av sjåførenes arbeidstid.

 

Tror sammfunet totalt sett ikke er tjent med den anbuds ordingen som den er i dag

Lenke til kommentar
Med på "kveldstid" tenkte jeg først og fremst langt på kveld, og på de mindre trafikkerte rutene. På stamrutene er det antagelig nok trafikkgrunnlag til å holde på til langt på kveld og i hele helgen.

 

Ellers synes jeg ikke vi skal kaste bort masse penger og forurense masse unødvendig for at folk som bor i gokk skal komme seg i jobb i hutaheiti ved å ta bussen. Vi må bare innse at bil vil være beste alternativ for folk som bor og/eller jobber på et sted litt i utkanten.

 

Jeg foreslår heller at man har som ambisjon å gjøre bussen til et godt alternativ til bilen for folk flest langs noen få utvalgte stamruter (sjekk for eksempel ut stamrutene som er foreslått for Trondheim i TØI-rappoten du finner ved å google "superbuss"), og utvider rekkevidden for disse rutene blant annet ved å bygge ut mange park&ride. Så kan man satse på å gjøre de sekundære rutene til et tålelig bra tilbud for folk som er avhengige av bussen av ulike grunner (fattig/gammel/har ikke førerkort/student).

 

Jeg bor ikke langt ute i gokk, det er bare det at skal du klare deg med buss alene, så holder det ikke å bare komme seg til jobb, da må det være brukbart om du skal besøke venner o.l. Man klarer seg jo alltid, men blir det upraktisk nok, så går folk over til bil. At du ikke kan stole på at bussen er der når du trenger den er i mine øyne den primære grunnen til at buss er et litt slitsomt alternativ i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er vel ikke så rart få vil bli buss sjåfør i dag , har jo blitt ett veldig usikkert yrke med anbuds ordingen har jo ikke sikker jobb i samme firma lenger en anbuds tiden 3år som regel. Hvis firma en kjører for, mister rutene på neste anbuds runde så må en søke jobb på nytt.

Det trengs ikke færre sjåfører i det nye selskapet så det er naturlig at man som bussjåfør fortsetter med den samme jobben, bare med en ny arbeidsgiver. Bussjåfører er en av de tryggeste jobbene man finner i dag. Vi vet at behovet for bussjåfører er prekært og at de vil få seg jobb på dagen hvor som helst i landet.

 

En buss koster det samme i innkjøp uansett hvilket busselskap som anskaffer den. Dieselkostnaden er også den samme, likeså vedlikeholdskostnadene. Det eneste de kan hente inn penger på er "effektivisering" av sjåførenes arbeidstid.

Ikke glem å ta med de tingene selskapene kan endre på: Mengden administrasjon, smartere valg av type buss vs oppgave. Smartere valg av traséer og bussentraler, lage ruteopplysning via nettet, mobil, etc i tillegg til de trykte tabellene slike at trykkekostnader går ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...