Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Original moped gjør mer enn 45 km/t. Bot?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Driver og titter etter mopeder nå, da jeg vurderer å ta lappen (kan vel heller kalle det "få" lappen, fordi det er så lett..).

 

Har selv valgt at jeg skal kjøre originalt, men vet om flere mopeder som gjør mer enn 45 km/t originalt. Hva skjer så om man blir stanset?

 

Får man bot for at mopeden gjør mer enn 45 km/t, selvom den er original og godkjent av staten?

 

Edit: Snakker om 50cc moped..

 

Og tenkte i hovedsak på om politi/vegvesen drar sykkelen opp på tralla.

Endret av mks1001
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, det er jo dårlig, men reglene tilsier jo at man IKKE har LOV til å kjøre fortere enn 45 km/t på en moped. Uansett hvor den egentlig går originalt eller uoriginalt.

 

Det er jo det samme med en bil, eller en motorsykkel. Det er jo ikke lov å kjøre fortere enn fartsgrensen uansett.

En bil med totalt vekt over 3,5 tonn har aldri lov å kjøre fortere enn 80 km/t uansett hva fartsgrensen tilsier.

Lenke til kommentar

Nei, da burde man ikke få bot, hvis de prøver på å gi deg bot bare på grunnlag av tralle så burde man få dem til å sjekke at plomber osv. fortsatt er i, for å bevise at den var sånn original.

 

Btw. en jeg kjenner har en scooter som går 70km/h originalt, uten noen plomber tatt ut (med mindre de aldri er satt inn da) :p

Lenke til kommentar
Helt enig i at man ikke BURDE få bot. Men lurer på om det er noen som VET?

 

Hvis mopeden din overstiger 55 på tralla..

Kan du kansje forvente bot..

 

Men da burde du heller få de til og sjekke om du har noe trim på, eller om plombene fortsatt sitter i...

Tror ikke du skal uroe deg for og bøtelegges med original..

Lenke til kommentar

tviler på at du får bot om de kjører den på tralla og den viser mer enn 45. du vil uansett vinne den saken om den havner på visning, og det viser seg at ingenting er byttet på.

 

men om man har en eldre moped (før 1997?), så går de i 60km\t orginalt, og da skal man vistnokk blombere dem slik at de ikke går i mere enn 45km\t, men hvordan man skal få blombert ned en helt orginal moped, er en annen sak..

Lenke til kommentar
tviler på at du får bot om de kjører den på tralla og den viser mer enn 45. du vil uansett vinne den saken om den havner på visning, og det viser seg at ingenting er byttet på.

 

men om man har en eldre moped (før 1997?), så går de i 60km\t orginalt, og da skal man vistnokk blombere dem slik at de ikke går i mere enn 45km\t, men hvordan man skal få blombert ned en helt orginal moped, er en annen sak..

En venn av meg blomberte sin gamle TSX med å sveise en fuge inn ved utgangen til eksosen, endte i at den knapt klarte 30 siden han sveiset igjen for mye, så tok bare frem en dremel og slipte ned og tilpasset fugen slik at den holder knappe 50 km/t.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Jeg mistet hvertfall skilt og fikk en bot på 3k da min gikk i nesten 60 km/t på tralla. :hmm:

 

(Nei, var nok ikke helt original. Men ble rimelig sur uansett :p)

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...