Gå til innhold

Flaut å komme med speilrefleks i sosiale lag?

Anbefalte innlegg

OT: Hvorfor i all verden er man mindre utsatt for bevegelsesskarphet med en rammesøker (range finder)? Du er jo fremdeles like bundet av lukkertid som på alle andre kameraer, n'est pas?

Fordi en god bråte av de bildene som tas innendørs rammes av bevegelsesuskarphet som resultat av tyngre konstruksjoner kombinert med dårlig skuddisiplin (skjelvende hånd) og mer eller mindre kjipe mirror-slaps. Forøvrig finner jeg fokusering enklere fordi søkeren som oftest er lysere og du lipper at autofokus jager.

Det er klart at folk som hopper rundt og oppfører seg ukontrollert i fylla krever høyere lukkertid og blitz for å fryses- Men det er sjelden jeg gidder å ta bilder i disse sammenhengene uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg foretrekker en liten rammesøker, som i de fleste tilfeller gir vel så stemningsfulle bilder som et digert klumsete speilrefleks.

For ikke snakke om at du er mindre utsatt for bevegelsesuskarphet!

Dessuten slipper du se ut som en person med mindreverdighetskompleks, haha.

Jeg tror jeg må bryte meg inn hos PM og stjele hans XA.

Frister stooort..

Lenke til kommentar

Kommer vel litt an på hva slags folk du henger med om det er flaut eller kult ;)

Men husk at kamera skal bli med hjem. Ikke bli hengende over stolen på kebabsjappa, f.eks. Gudskjelov var det skikkelig seint og jeg kjenner gutta som jobber der, så det gikk bra. Men jeg satt ikke rolig i taxien etter at jeg ba sjåføren om å snu, NÅ!

Lenke til kommentar

Kjem vel alt an på kva type fest og dine/mine mål for festen. Tar ikkje med meg speilreflekskamera om eg skal på flatfylla:P Men er det rolig heimefest så blir nok speilrefleksen med. Einaste problemet er at folk forventer at bildene skal bli super bra, og det er ikkje alltid like lett for en nybegynner :roll:

Men er det ingen som har følt seg litt "dumme" når dei er ute og fotograferer ting og tang offentleg/blant folk? Eg har ikkje våga meg til sentrum for å fotografere der.(litt redd for at folk skal tenke at han der må vere en tulling som fotograferer det og det( med tanke på "feil" lysforhold, dårlig komposisjon av bilde, og korleis eg ser ut som fotograf osv). Godt mulig eg berre er litt paranoid eller usikker på meg sjølv :p

Lenke til kommentar
Men er det ingen som har følt seg litt "dumme" når dei er ute og fotograferer ting og tang offentleg/blant folk? Eg har ikkje våga meg til sentrum for å fotografere der.(litt redd for at folk skal tenke at han der må vere en tulling som fotograferer det og det( med tanke på "feil" lysforhold, dårlig komposisjon av bilde, og korleis eg ser ut som fotograf osv). Godt mulig eg berre er litt paranoid eller usikker på meg sjølv :p

Fordelen er at folk holder seg unna skuddlinjen, nesten litt morsomt å observere hvordan de stopper opp eller går i rundt, det gjør de ikke om du står med et minimalt kompaktkamera på strak arm. ;)

Lenke til kommentar
Eneste ulempen er at du sikkert kommer til å bli spurt om å være hobbyfotograf i ulike sammenhenger senere.... Det blir nemlig jeg støtt og stadig. brylluper, dåper osv....). Men nå gjør jo ikke det så mye da.

Fin måte å tjene penger på vil nå jeg si.

Så dårlig stilt er det ikke at jeg begynner å ta betalt for hobbyfotografering i diverse familiære sammenkomster....

Lenke til kommentar

Melder meg på i rammesøkerklubben her. Diskret, umiddelbar og lettbetjent er stikkordene, med f2, 1/60 og iso400 og fornuftig forhåndsfokusering kan en ikke trå mye feil selv om situasjonen krever 'two drink minimum'.. Og hvis dette justeres ut fra tilgjengelig lys blir det riktig bra, spesielt canon 50/1.2 vidåpen på hp5+.. På resulterende facebookgallerisammenlikninger mot venners ixus70 o.l er det liten tvil om hva som blir mest flatterende, selv om noen former for dunkel takmontert belysning skriker etter innfyllingslys i øynene..

7D på fest? ganger. Og mest pga tilgang på blits eller travelhet. Konfirmasjoner og familielag? Jepp. Billigere, familiefolk liker farger, osv.

Lenke til kommentar

Hva med Olympus Mju II? Knall festkamera med høy iso og blitsen av. Film, altså. Det er jo den naturlige etterkommeren etter XA, og fikk jo en lignende status blant yrkesfotografer den også. Kostet rundt 900 ny på slutten, så den burde kunne kjøpes for en prisen til en grei minnebrikke.

Lenke til kommentar
Diskret, umiddelbar og lettbetjent er stikkordene

Akkurat! Veldig mange (meg selv inkludert) jeg kjenner synes et stort speilrefleks er forstyrrende, og ikke minst stjeler det veldig mye oppmerksomhet! Tror man fort går glipp av mange øyeblikk fordi folk blir så veldig oppmerksomme på 70-200mm linsa. Har hatt med speilrefleks på fest mange ganger, men veldig sjelden nå til dags. Og det er ofte folk som selv har speilrefleks som sier fra at de synes det er litt forstyrrende.

Lenke til kommentar

Jeg har ofte med meg SLR i festelige lag, eller i hvertfall innenfor rekkevidde. Prøver å legge det fra meg litt utpå kvelden, og som regel går det bra. Er ikke så lenge siden jeg var ute på den lokale puben, og det oppsto en situvasjon som krevde luftambulanse. Da det blåste mye den kvelden, hadde ikke luftambulansen mulighet til og opperere, så det kom en svær Sea King i stede. Jeg fikk det på brikka, og vips, ekstra lommepenger.

Uansett, jeg opplever stort sett bare positiv respons når jeg er ute med kameraet, gjerne med 70-200 2,8. Hender av og til at folk kikker litt rart på meg, eller jeg hører folk hviske "penisforlenger", men det driter jeg egentlig i.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg mangler sosiale antenner, men jeg forstår rett og slett ikke problemstillingen i denne tråden. Hva er det som er flaut med å ha med seg et skikkelig kamera i festlige lag?

Penisforlenger? Ikke mer enn å dra med seg ei kasse pils :) Det vitner om usikkerhet det.

En helt annen ting er at jeg synes at festbilder blir fryktelig kjedelige, eneste variasjonen er hvor mange ølflasker som står på bordet. Men det er meg.

Lenke til kommentar

Min tidligere samboer var fotogal og dro frem speilrefleksen støtt og stadig. Hun fikk faktisk meg også hekta på det å ta bilder med speilrefleks. Jeg lekte meg mye med justering av lysforhold, zoom og ikke minst fokus. Hvis noen kommenterer negativt at du drar frem ett skikkelig kamera i festlig lag så vil jeg anbefale deg å bare overse kommentarene. Foto er kult og det er ikke noe som er så kjipt som bilder med dårlig kvalitet. Hadde jeg hatt råd til det så skulle jeg anskaffet meg ett slikt kamera selv som jeg hadde slept med meg.

Kudos til folk som tar skikkelige bilder på fest! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...