Gå til innhold

Sony-TV med risktv-dekoder: Opptaksmuligheter?

Anbefalte innlegg

Vi har en Sony KDL40W3000 med RiksTV-kort. Nå vurderer vi forskjellige løsninger for opptak av tv-programmer fra det digitale bakkenettet og i tillegg muligheter til å spille DVD-er. Ettersom jeg forstår finnes det ikke PVRs som er kompatible med digitalt bakkenett foreløpig. Som sagt så har vi jo innebygd dekoder, men jeg antar at denne bare begrenser seg til en kanel. Dermed vil det ikke være mulig med opptak av et tv-program mens man ser på et annet. Antar at problemet vil bli løst hvis vi venter til RiksTV har godkjent en PVR, men da må vi vel betale for enda en dekoder selv om vi bare har ett tv-apparat! Eller har jeg misforstått?

I tillegg lurer jeg på om en PVR vil gjøre det mulig å overføre opptak til ekstern harddisk for å unngå kapasitetsproblemer. Jeg vet at formatet foreløpig ikke er kompatibelt med brenning av DVDer (pga copyright på Hollywood-filmer).

Vår ideelle løsning ville altså være en kombinasjon av PVR og DVD-spiller med mulighet for ekstern lagring av filer, gjerne på ekstern harddisk med firewire-overføring. Selvfølgelig ville mulighet til brenning av DVD også være fint, men jeg antar at det er umulig å få til nå. Det hadde dessuten vært fint å slippe å betale abonnement for enda et riks-tv apparat (som vi ikke har) hvis vi skal vente på en riks-tv godkjent PVR.

Er det noen som har gode løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en annen TV med løs Grundig-dekoder, og det går greit å koble SCART fra dekoderen til min gamle DVD/harddisk-dekoder og ta opp på harddisken. Og muligens også brenne materialet på DVD, jeg har ikke prøvd om programmene inneholder noe Macrovision-beskyttelse eller tilsvarende. Det bør gå like bra å koble en SCART ut fra Sony-TV-en og inn på en harddiskopptaker og ta opp samme program som man ser på. Ønsker du å ta opp annet program enn det du ser på, kan du vurdere en ekstra dekoder koblet til en harddiskdekoder eller VHS.

Ulempen med dette er at du teoretisk får noe dårligere kvalitet når programmet har vært sendt analogt via SCART til en harddiskoppteker (eller VHS), men neppe så mye at det er særig sjenerende.

Lenke til kommentar
Jeg har en annen TV med løs Grundig-dekoder, og det går greit å koble SCART fra dekoderen til min gamle DVD/harddisk-dekoder og ta opp på harddisken. Og muligens også brenne materialet på DVD, jeg har ikke prøvd om programmene inneholder noe Macrovision-beskyttelse eller tilsvarende. Det bør gå like bra å koble en SCART ut fra Sony-TV-en og inn på en harddiskopptaker og ta opp samme program som man ser på. Ønsker du å ta opp annet program enn det du ser på, kan du vurdere en ekstra dekoder koblet til en harddiskdekoder eller VHS.

Ulempen med dette er at du teoretisk får noe dårligere kvalitet når programmet har vært sendt analogt via SCART til en harddiskoppteker (eller VHS), men neppe så mye at det er særig sjenerende.

Jo, dette burde jo gå greit og hadde vært en fin løsning hvis vi allerede hadde hatt utstyr, men siden vi ikke har det og skal kjøpe nytt så hadde det vært fint med en litt mer fremtidsrettet løsning der man kan utnytte potensialet i de nye digitale signalet. Jeg antar at vi også må skaffe oss en ekstra dekoder for å ta opp et annet program enn det vi ser på, selv om det er irriterende siden vi kun har ett tv-apparat....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...