stich_it Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Hei! Da har jeg kjøpt denne(150W) Har ikke testet den ennå. Ganske usikker når det gjelder jording og rekkefølge på tilkobling ol. Noen tips fra de som allerede har? ? jeg fikk med to typer tilkobling jeg. en til sigarettenneren og et sett med klemmer som kan gå rett på batteripolene. ville begynt med svart vis du skal koble rett på batteri. og uansett koble til omformeren først. på sigarettenner-tilkoblingen så ville jeg bare skrudd på tilkoblingen til omformere og plugget i. når tilkobling er gjort så slå på omformeren på bryteren. bil har ikke jord den har + og - volt. eller + og null volt om du vil. - eller null volt omtales som jord. Jeg fikk bare plugg til sigarettenner. Ja, jeg vet det ikke er noe jord i bil, men i bruksanvisningen sto det at den burde kobles til chassiet i bilen. Siden det ikke virker som om du har gjort det, er det vel ikke helt nødvendig. Bare en mashup av din måte å koble til: - Stappe inn pluggen fra omformer til sigarettgreier inn i sigarettennergreia - Koble til laptoplader til omformer - Skru på omformer med bryteren Ble det rett? jada fint det. du kan si at "jord" i chassiet er samme som "jord" i pluggen rett og slett fordi minus på batteriet er koblet til chassiet. Lenke til kommentar
jonaseg Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) Hah, da så. Takk for all hjelp! Da blir det bra ferietur på meg også Jeg lagde denne tråden grunnet uklarhet i andres tråder om en konklusjon, derfor lager jeg en til alle andre. Vil du lade laptop/annet utstyr i bil, kjøp en slik. Velg modell etter hvor krevende utstyr du skal bruke(lading av laptop bruker vanligvis ikke mer enn 150W, derfor bør det holde). Når du først har kjøpt den, les bruksanvisningen godt(om ventilasjon osv.) Koble til(sigarettenneruttak): - Stappe inn pluggen fra omformer til sigarettgreier inn i sigarettennergreia - Koble til laptoplader(el. annet utstyr) til omformer - Skru på omformer med bryteren Koble til(direkte til batteri): - Koble klemmene fra omformer til til batteri(Svart(minus?) først) - Koble til laptoplader(el. annet utstyr) til omformer - Skru på omformer med bryteren Endret 18. juni 2008 av Nosa Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Står det ikke med store bokstaver i bruksanvisninga at ikke noe skal være tilkoblet når omformeren slås på? Lenke til kommentar
jonaseg Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Hei! Kom til Danmark i dag. Har funnet ut at denne rekkefølgen er bra. Oppstart: -Start bil -Skru på omformer -Sett inn det apparatet du vil bruke Avslutning: -Ta ut ladder fra omformer -Skru av omformer -Stopp bil Dette er mitt rituale, men andre måter fungerer kanskje (bedre?). Uansett, takk for hjelpen! Håper andre kan dra nytte av dette:) Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Hei!Kom til Danmark i dag. Har funnet ut at denne rekkefølgen er bra. Oppstart: -Start bil -Skru på omformer -Sett inn det apparatet du vil bruke Avslutning: -Ta ut ladder fra omformer -Skru av omformer -Stopp bil Dette er mitt rituale, men andre måter fungerer kanskje (bedre?). Uansett, takk for hjelpen! Håper andre kan dra nytte av dette:) Det er vel denne rekkefølgen som er korrekt, og som også¨står beskrevet i brukerveiledninga til omformeren? I brukerveliledninga til min omformer står det ihvertfall at den kan ta skada om den blir belastet når den skrus på. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 har du samme merke omformer? kan ikke si at dette er et kjent problem i industrien der du kjører mye på omformere uten bryter imellom bare sikring på inntaket. omformeren han har kjøpt ar softstart så om den blir belastet i oppstart vil ikke / skal ikke påvirke systemet noe. Lenke til kommentar
jonaseg Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Jo, det står at den ikke bør belastes under tilkobling. Men jeg tror det går bra uansett. Jeg gjorde det ett par ganger, men så trodde jeg AC/DC-adapteret mitt tok kvelden, men det var bare noen klikkelyder(fra laptopladeren) i ca 10 sec, så funket den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå