martbert Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Hei. Kort fortalt er saken dette; Jeg leier en hybel i sokkelen til et privat hus. Det er kontraktsfestet at jeg disponerer en parkeringsplass utenfor huset. Jeg var russ i år, og var med på en russevan. I etterkant av russetiden (mens vi forsøker å selge bilen) har den stått utenfor huset jeg bor i, da jeg ikke disponerer bil selv, og "min parkeringsplass" er ledig. Russebilen står registrert på en av de andre i bilen, men alle seks som var med har tegnet skriftlig kontrakt på at vi alle eier andeler i bilen (etter innbetalt andelssum). De siste dagene har husverten min (for øvrig en husvert som er vanskelig å ha med å gjøre), krevd å bilen flyttes, og i dag truet med anmeldelse hvis bilen ikke er flyttet iløpet av noen dager. Husverten påstår også at jeg har begått kontraktsbrudd ved å leie ut parkeringsplassen min uten tillatelse. For det første tar jeg meg ikke betalt "parkeringsavgift" fra min med-ex-russ, for det andre disponerer jeg trossalt en parkeringsplass. Vi har målt opp plassen bilen tar, og den tar ikke mer plass i bakkeareal enn en hvilken som helst annen vanlig personbil. Jeg lurer på om husverten vil ha noe hold ved å anmelde forholdet. (Lurer også på om det i det hele tatt er noe "forhold" her). Jeg mener jo at hvis jeg har rett til å disponere en parkeringsplass ved min hybel, så må jeg jo kunne disponere den som jeg vil, så lenge jeg ikke tar opp mer plass en det som ville være normalt å annta? I tillegg er denne bilen på sett og vis "min bil" også, selv om juridisk eier av bilen er noen andre, så lenge vi har kontraktsfestet sameie i bilen. Husverten liker lover og paragrafer, så hvis dere begrunne eventuelle argumenter i lover el. er det kjempe flott. Ser frem til gode svar! Takk. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Hvis du etter avtalen har rett til å disponere en parkeringsplass utenfor huset, blir spørsmålet primært om denne avtalte rettigheten omfatter denne parkeringen av russebilen. Kjernen i en parkeringsrett er at man kan la kjøretøy stå på parkeringsplassen. Og siden det nettopp er det du har gjort, skulle vel retten som klart utgangspunkt være på din side. Skulle noe annet være tilfelle, må det begrunnes i at det er gjort et unntak fra parkeringsretten i tilfeller som det foreliggende. Med mindre noen slike unntak følger av avtalen (hvilket ville være temmelig merkelig), er du nok på trygg grunn: Ville utleier at slik parkering skulle være utelukket, burde han skrive så klart og presist i avtalen. At så ikke er gjort, er hans problem. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 jeg kan tenke meg at huseieren la inn dette i kontrakten for at du kunne disponere plassen til din private bil (og ikke en russebil som huseieren sikkert er lei av å ha stående på eiendommen hans). da det ikke er noen restriksjoner på hva slags bil som skal stå på plassen har du ditt på det rene iht leieavtalen. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Hei. Kort fortalt er saken dette; Jeg leier en hybel i sokkelen til et privat hus. Det er kontraktsfestet at jeg disponerer en parkeringsplass utenfor huset. Jeg var russ i år, og var med på en russevan. I etterkant av russetiden (mens vi forsøker å selge bilen) har den stått utenfor huset jeg bor i, da jeg ikke disponerer bil selv, og "min parkeringsplass" er ledig. Russebilen står registrert på en av de andre i bilen, men alle seks som var med har tegnet skriftlig kontrakt på at vi alle eier andeler i bilen (etter innbetalt andelssum). De siste dagene har husverten min (for øvrig en husvert som er vanskelig å ha med å gjøre), krevd å bilen flyttes, og i dag truet med anmeldelse hvis bilen ikke er flyttet iløpet av noen dager. Husverten påstår også at jeg har begått kontraktsbrudd ved å leie ut parkeringsplassen min uten tillatelse. For det første tar jeg meg ikke betalt "parkeringsavgift" fra min med-ex-russ, for det andre disponerer jeg trossalt en parkeringsplass. Vi har målt opp plassen bilen tar, og den tar ikke mer plass i bakkeareal enn en hvilken som helst annen vanlig personbil. Jeg lurer på om husverten vil ha noe hold ved å anmelde forholdet. (Lurer også på om det i det hele tatt er noe "forhold" her). Jeg mener jo at hvis jeg har rett til å disponere en parkeringsplass ved min hybel, så må jeg jo kunne disponere den som jeg vil, så lenge jeg ikke tar opp mer plass en det som ville være normalt å annta? I tillegg er denne bilen på sett og vis "min bil" også, selv om juridisk eier av bilen er noen andre, så lenge vi har kontraktsfestet sameie i bilen. Husverten liker lover og paragrafer, så hvis dere begrunne eventuelle argumenter i lover el. er det kjempe flott. Ser frem til gode svar! Takk. Kort sagt, basert på det du forteller her: Du har ditt på det rene, men for husfredens skyld bør du kanskje fjerne kjerra. Lenke til kommentar
Nefargarap Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Dette blir sysning. Jeg har ikke lest avtalen og kan ikke huske noen tilsvarende saker fra retten. Så, på generelt grunnlag: Som utleier ville jeg neppe godtatt at leietageren lånte ut plassen til andre. Utleier kan hevde det er en naturlig ordning og var underforstått da avtalen ble inngått. Muligens kan det funderes i avtalens ordlyd, også. Det er leietageren som disponerer plassen, ikke sameiet "Rølpe-Russ-Buss". Digresjon: Det er kanskje litt unødvendig å sitere 40 linjer tekst (1024x768) når det opprinnelige innlegget står like ovenfor. Blir mye repetisjoner, støy og scrolling... Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Her er det ikke noe brudd på leieavtalen. Dersom du disponerer parkeringsplassen har du all rett til å ha din russevan der, eller f.eks la kompiser parkere der når de besøker deg. Nå skal det også sies at i disse sakene er det ofte smart å gå i dialog med huseier, og å faktisk få til en løsning, ikke bare stå på rettighetene sine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå