turnipkongen Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Er ei stund sidan eg satte mine bein i kritikken, så nå var det jaggu det på tide. Dagens bilde er hovudsakeleg ei utprøving av ein teknikk som var beskrevet i eit ~20 år gammelt foto-blad (fotografi, for den som måtte lure). Teknikken gjekk ut på å ta ei dobbelteksponering av filmen der det eine bilete er i fokus og det andre er ute av fokus, kombinert vart det ei fin drøymande effekt av desse to eksponeringane. Sidan det for augneblinken frista meir å bruke digitalkameraet framfor ein gammal analog pentax, vart det til at eg tok dei to enkeltbileta og la dei inn i to forskjellige layers i PS, og skrudde ned opacity-en på det øverste laget. Kritikk takk Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Det er en flott drømmeaktig effekt. Hvilket lag er det du legger øverst; det skarpe eller det uskarpe ? Tom Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Hvilket lag er det du legger øverst; det skarpe eller det uskarpe ?Tom det skarpe laget ligger øverst, men trur ikkje det har så mykje å seie for sluttresultatet. Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Gir dette noen stor forskjell enn om du bare dupliserer det skarpe bildet og legger til en blur? Edit: Ikke for å rakke ned på bildet eller teknikken altså. Lurer bare av ren nyskjerrighet Endret 17. juni 2008 av scorpier Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Gir dette noen stor forskjell enn om du bare dupliserer det skarpe bildet og legger til en blur? Sikkert ikkje så veldig stor forskjell. Men trenger jo vel ikkje å jukse heller Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Tror det gir en litt annen effekt da det som er langt bak blir mye ut av fokus, mens det som er nært blir mindre ut av fokus. Kan sikkert eksperimentere litt med det. Dette må jeg prøve endag! Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Ja, det var en fin effekt ja...tror ikke jeg får til noe slikt RandiA Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Ja, det var en fin effekt ja...tror ikke jeg får til noe slikt RandiA joda det klarer du Jeg likte bilde veldig godt får lyst til å teste selv Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Sidan eg fekk mitt nye makro-objektiv for nokre timar sidan, måtte eg berre prøve denne teknikken igjen: exif: lukker: 1sek X2 blender f11 ISO 250 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Har du enkel oppskrift på den da? RandiA Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Ja dette er en fin effekt når den sitter. Testet dette selv for noen år siden, dobbelteksponering på Kodak E100VS Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Har du enkel oppskrift på den da? RandiA Det kan vel ikke forklares enklere enn i det første innlegget hans... Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Det kan vel ikke forklares enklere enn i det første innlegget hans...OK, skal prøve å studere den nærmere....har ikke drevet med så mye etterbehandling i layers.Eksponeringene behøver ikke komme i rask rekkefølge etter hverandre da...for man må altså gjøre en ny instilling og "ufokusere" bilde to... RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Det kan vel ikke forklares enklere enn i det første innlegget hans...OK, skal prøve å studere den nærmere....har ikke drevet med så mye etterbehandling i layers.Eksponeringene behøver ikke komme i rask rekkefølge etter hverandre da...for man må altså gjøre en ny instilling og "ufokusere" bilde to... RandiA Jeg tror nok kjernen i trickset er stativ. Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg tror nok kjernen i trickset er stativ.Tom :!: ofte slik ja...ikke så enkelt når man har stativofobi da... :!: RandiA Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Til å være en effekt, så synes jeg det er ganske stilig. Drømmeaktig er et godt ord, og den passer tildels de skarpe fargene. Men dessverre så passet det kanskje enda bedre på Blix' imponerende analoge versjon. Slemt, Amund. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg syns det er innt. å lese. Resultatet syns jeg var morsomt å se. og det gir også meg lyst å prøve. Men kanskje på noe annet enn blomstet og trær. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Det er ikke alle steder det passer seg med blur eller gaussian blur. Bildet bør ha en hensikt eller faller motivet ifra Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg syns det er innt. å lese. Resultatet syns jeg var morsomt å se. og det gir også meg lyst å prøve. Men kanskje på noe annet enn blomstet og trær. Exactly. Men da må detaljene stemme. Dette er ikke en effekt som bør brukes til å dekke over et kjedelig bilde. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) dobbelpost Jeg syns det er innt. å lese. Resultatet syns jeg var morsomt å se. og det gir også meg lyst å prøve. Men kanskje på noe annet enn blomstet og trær. Exactly. Men da må detaljene stemme. Dette er ikke en effekt som bør brukes til å dekke over et kjedelig bilde. Exactly my point, men med mer action i. Endret 18. juni 2008 av Inc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå