madammim Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Hei. Skal legge opp kablet hjemmenett. Vil benytte en 8 port 1000Mb switch. Hadde ikke tenkt å legge så fryktelig mye i denne... Vet at kvalitet/hastighet følger pris, men er fornøyd med ei grei oppgradering fra 100Mb. Trenger totalt ca. 100 meter kabel, men ingen strekk vil overstige 20 meter. Valget er da mellom kat5e og kat6. Kan jeg risikere at nettet blir "nedgradert" til 100Mb ved bruk av kat5e, eller vil jeg i værst fall kunne oppleve litt hastighetsreduksjon (som jeg alikevel mistenker at en billig switch vil forårsake)? Har også problemer med å finne noen som selger kabler i lengder på 100 meter for hjemmeterminering. Kan jeg bare kjøpe feks 30 meter terminert, kappe den til ønsket lengde og terminere? Vil en vanlig rj45 plugg kunne benyttes for kat6, eller krever det spesielle plugger/tenger? Vil en slik koblingsboks kunne gi problemer med tanke på hastighet? Taknemmelig for alle svar! Lenke til kommentar
Shurom Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Cat 6 bulk 100m for rundt 500kr, det er omtrent det samme som andre tar for cat5e. Kan jo likesågodt bruke den nyeste standarden når du først skal legge kabel. Cat5e takler alikevel gigabit godt, men uansett blir switch og datamaskiner flaskehalser. Dell switcher synes jeg gjør en god jobb (personlig), disse ligger rundt en høvding for 8p eller 16p. Alle nettverkskabler kan kuttes opp, men 100m (evt 300m) bulk er suverent billigst. En sånn koblingsboks senker ikke hastigheten så lenge den er ordentlig terminert. Det skal mye til for å få nedgradert hastighet. Håper det svarer på spørsmålene dine! Lenke til kommentar
s13 Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Cat5e fungerer fint til gigabit opp til minst 40m, så ville gått for det. Litt tynnere kabel, som gjør det enklere å få det pent. Kan også fås i helvit kappe. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Takker for svarene samt linker. Så cat5e vil fungere bra. Men det var en grei pris på 100 meter cat6. Ca 600 inklusiv moms. Får se hva jeg velger. Hvordan er det med terminering og cat6? Krever dette spesielle plugger, eller kan jeg bruke hvilken som helst rj45? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Cat5e fungerer fint til gigabit opp til minst 40m. Cat5e støtter Gbit opptil 100M (samme som Cat6). Tror du tenker på Cat5 når du skriver ~40M. Hvordan er det med terminering og cat6? Krever dette spesielle plugger, eller kan jeg bruke hvilken som helst rj45? Det finnes egne Cat6 plugger som skal brukes dersom du skal følge standarden. Cat6 har tykkere ledere enn Cat5e. Lenke til kommentar
s13 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Cat5e støtter Gbit opptil 100M (samme som Cat6). Tror du tenker på Cat5 når du skriver ~40M. Ok, skrev bare minst, for det er det lengste jeg selv har testet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå