Minus Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Hei! Jeg ønsker gjerne å bytte ut mitt ATI Radeon x1600se skjermkort til et som er litt bedre, grunnet jeg vil gjerne kunne låse min FPS til 100 i Counter Strike: Source ved 1024*768 (1280*1024 hadde vært enda bedre). Resten av PCen min består av: AMD Athlon 64 X2 3800+ Og 2GB DDR Ram, mer vet jeg dessverre ikke. Den begynner jo å bli littgammel nå, men navnet på PCen er Acer Aspire E360 - UE74. Derfor ønsker jeg gjerne forslag på bedre skjermkort (gjerne så stille som mulig) som vil fungere bedre enn det som allerede står i. Er det ikke vits å kjøpe nytt skjermkort uten å oppgradere CPU eller RAM er det ikke vits i å poste. Edit: Slik jeg har forstått det, så er det et PCI Express-kort. Endret 17. juni 2008 av Goodkat Lenke til kommentar
lperik Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Du skal nok klare å få mer ut av den pcen der med bytte av skjermkort. Sjekk på dette, 9600GSO 384MB til 650kr er ikke ille! Vil bli som natt og dag fra det kortet du har idag. EDIT: om du kun har 1GB ram som er standard på maskinen kan du jo kjøpe deg 1GB til (300kr), du vil få ett greit hopp i ytelse med det og. Endret 17. juni 2008 av lperik Lenke til kommentar
Minus Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Har nok 2GB RAM, så den er vel grei. Hvordan er prosessoren i PCen, målt opp mot dagens modeller som ligger i prissjiktet 6-8000kr? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Prosessoren er vel i det tynneste laget. 3800+ kjører på 2Ghz (om jeg ikke husker feil) og en AMD prosessor på 3Ghz yter som en Intel Core2Duo på 2.4Ghz... Uten å skrive masse regnestykker så antar jeg bare at din CPU er ca. lik en Intel Core2Duo på 1.5-1.6Ghz... Intel har da E8500 som kjører på 3.16Ghz (ca. det dobbelte) og yter da tilsvarende ca. det dobbelte av din CPU. Så har du Intels quad CPUer som kjører på 3.2Ghz og koster opp mot den prisen du nevner, i de fleste spill vil de yte det dobbelte av din CPU og kanskje være om lag 4 ganger raskere i applikasjoner som komprimering og rendering osv. Men om formålet er hovedsakelig spilling så er E8400 til 1300+ et klart valg. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Men vil en slik CPU passe rett inn, eller må jeg da begynne å oppgradere hovedkort? Regner med at den krever mer strøm, må jeg da oppgradere strømforsyningen? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Strømforsyningen vil nok holde, siden Intels 45nm bruker ikke så mye strøm, men hovedkort må du nok bytte ut. Spørs også om du har DDR(1) eller DDR2 RAM, fordi på nyere hovedkort så må du minst ha DDR2 RAM om ikke DDR3 Lenke til kommentar
Minus Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Æsj, da gidder jeg ikke annet enn å kjøpe meg et litt bedre skjermkort enn det jeg allerede har.. Takk for all hjelp uansett! Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Du har sannsynligvis 939 fra AMD. Dvs at ramen din er DDR, ikke DDR2, og bedre prosessor vil i nesten alle tilfeller føre til bytte av HK. Vent en uke og kjøp 4850 fra ATI. Skal du senere oppgradere HK, kan du kjøpe et ekstra skjermkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå