Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

jeg, 15 år har mistet livsgleden

Anbefalte innlegg

jeg er totalt ribbet for ALT som heter livsglede.

jeg er 15 år, jeg ser ikke for meg at jeg har noen venner:

jeg har vært i ei heeel uke, uten at NOEN har tatt kontakt. greit, de fleste var borte på cup, men ingen har engang snakket til meg på msn eller noe! ei hel uke med bare meg selv å prate på...det er tungt!

så nå er jeg ribbet for alt som heter livsglede, er lett deppa tror jeg, jeg tror jeg utvikler depresjoner snart og greier..

jeg tror jeg har møtt veggen.

jeg er i en ond sirkel, for jeg må trene for å bli glad, jeg må trene for ikke å føle meg feit.

trener jeg ikke, føler jeg meg feit, veik og blir deppa og føler meg alene, noe jeg gjør for det meste hele tia...

HJELP MEG NOEN!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er normalt å føle det litt slik når man er 15 og ferdig med grunnskolen. Alt er liksom tilrettelagt så langt i livet. Det er nå man skal begynne selv å bestemme hva man skal gjøre med livet, og det er somregel ganske skremmende. Husker det godt selv.

Du har til nå gått i klassen sammen med andre som er der på "tvang" og med andre som har forskjellige interesser. Når du til høsten skal velge studieretning havner du mer blant likesinnende, med noen felles interesser. Etter hvert merker du at det er enklere.

Sender deg PM med min msn hvis du ønsker å prate litt mer fritt. Jeg trives å prate med folk på msn når jeg har ledige stunder :yes:

Lenke til kommentar
Det er normalt å føle det litt slik når man er 15 og ferdig med grunnskolen. Alt er liksom tilrettelagt så langt i livet. Det er nå man skal begynne selv å bestemme hva man skal gjøre med livet, og det er somregel ganske skremmende. Husker det godt selv.

Du har til nå gått i klassen sammen med andre som er der på "tvang" og med andre som har forskjellige interesser. Når du til høsten skal velge studieretning havner du mer blant likesinnende, med noen felles interesser. Etter hvert merker du at det er enklere.

Sender deg PM med min msn hvis du ønsker å prate litt mer fritt. Jeg trives å prate med folk på msn når jeg har ledige stunder :yes:

slik er det...ble ferdig meg skolen idag, og er temmelig lei meg p.g.a det

Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig for noen her på forumet å hjelpe deg bare via her. Annet enn å si at du må prøve å komme deg ut mer, ta mer kontakt med folk. Spørre folk om de vil ut å sparke fotball / gå i byen / bade / gå en tur osv.. alt etter hvor du bor selvfølgelig.

Men om du kunne fortalt litt mer om hvordan du er som person, hva du liker av hobbyer, hvilket kjønn det dreier seg om osv, så hadde det hjelpt oss ganske mye :)

Om du ikke vil ut med dette offentlig, kan du fint sende meg en PM eller legge meg inn på msn (adresse er nicket mitt @gmail.com). Jeg har forøvrig vært innom den perioden du er i, og komt meg meget fint gjennom den :)

Lenke til kommentar
jeg er totalt ribbet for ALT som heter livsglede.

jeg er 15 år, jeg ser ikke for meg at jeg har noen venner:

jeg har vært i ei heeel uke, uten at NOEN har tatt kontakt. greit, de fleste var borte på cup, men ingen har engang snakket til meg på msn eller noe! ei hel uke med bare meg selv å prate på...det er tungt!

så nå er jeg ribbet for alt som heter livsglede, er lett deppa tror jeg, jeg tror jeg utvikler depresjoner snart og greier..

jeg tror jeg har møtt veggen.

jeg er i en ond sirkel, for jeg må trene for å bli glad, jeg må trene for ikke å føle meg feit.

trener jeg ikke, føler jeg meg feit, veik og blir deppa og føler meg alene, noe jeg gjør for det meste hele tia...

HJELP MEG NOEN!!

Når jeg var på den tiden tenkte jeg bare på lett mc lappen, så etter når jeg fylte 16 og fikk lappen så var lykkelig.

At du er en uke uten venner er ikke ille, når jeg satset på trening en stund tilbake var jeg aleine i opptil 3 uker. Når du starter på skolen igjen blir det bra igjen skal du se :) Selv om det er en stund til, skaff deg sommerjobb. Så har du penger og noe å gjøre så tiden flyr.

Lenke til kommentar

går fint det:

Jeg er Gutt, 15, spiller fotball, trener hver dag, spiller gitar, og henger med tilgjengelige venner^^

venn 1. bor ett stykke fra her, så det blir litt vanskelig å besøke han.

venn 2. bor enda lenger herifra...

venn 3. er i syden for tiden.

"venn" 4. er så gruelig overlegen..jeg er ikke den eneste som misliker han for det

venninne 5. har jeg faktisk akkurat blitt kjent med^^ men jeg er sykt forelska i hu da, så er litt vanskelig for meg å etablere ett vennskap med henne...

si ifra om det var mer^^

går fint det:

Jeg er Gutt, 15, spiller fotball, trener hver dag, spiller gitar, og henger med tilgjengelige venner^^

venn 1. bor ett stykke fra her, så det blir litt vanskelig å besøke han.

venn 2. bor enda lenger herifra...

venn 3. er i syden for tiden.

"venn" 4. er så gruelig overlegen..jeg er ikke den eneste som misliker han for det

venninne 5. har jeg faktisk akkurat blitt kjent med^^ men jeg er sykt forelska i hu da, så er litt vanskelig for meg å etablere ett vennskap med henne...

har en sjette venn også:p spør han jo avogtil om han gidder å komme i ballbingen og sparke litt^^

si ifra om det var mer^^

Lenke til kommentar

Vel, da kan du jo alltids bare stikke ut til nærmeste fotballbane? det er jo dømt til å være NOEN der.. Ikke så viktig om du ikke kjenner de så godt, eller om de er yngre/eldre enn deg, eller mye bedre i fotball enn deg.. poenget er å ha det gøy

Du må jo holde kontakten med den vennina di. Selv om du er forelsket. Bare å ta opp røret og høre om hun har tid til å ta seg en tur ut. Eller du kan spørre om hun kan hjelpe deg med å finne en ny bukse

Endret av scorpier
Lenke til kommentar
Vel, da kan du jo alltids bare stikke ut til nærmeste fotballbane? det er jo dømt til å være NOEN der.. Ikke så viktig om du ikke kjenner de så godt, eller om de er yngre/eldre enn deg, eller mye bedre i fotball enn deg.. poenget er å ha det gøy

Du må jo holde kontakten med den vennina di. Selv om du er forelsket. Bare å ta opp røret og høre om hun har tid til å ta seg en tur ut. Eller du kan spørre om hun kan hjelpe deg med å finne en ny bukse

leveforholdene våre:

vi har EN butikk her vi bor. det er en matbutikk.

jepp, jeg bor på landet.

og tro meg - det er bare 4e klassinger som er i ballbingen. jeg er den eneste som er i balbingen hver dag. "venn nummer 6" sitter inne og spiller CS hele dagen, eller jobber i fjøs. tro meg - mange treningsglade her, men ingen i ballbingen.

skal på ei fellestrening om en time da, så blir jo kontakt der da;)

Lenke til kommentar
Ja men da har du det jo fint du da :)

Får ha det fint på treningen din, og du kan godt avtale noe å finne på ikveld eller i morgen med noen av de du er på trening med.

jeg har det egentlig helt flott.

men jeg følte meg (føler meg bedre nå) så jævli nede og ubrukelig og alt annet...livet var grått liksom..og hvorfor var det det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Fordi enkelte dager kan være tyngre enn andre dager. Derimot, har du det slik hver dag, over lengre tid bør du vel kanskje snakke med legen om det.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar

Ja, alle har dårlige dager av og til. Men å ty til lege tror jeg du bør være forsiktig med. Leger har ofte veldig liten peiling på det psykologiske og personlige, og kommer heller til å gi deg noen antideprissive midler. Noe du bør være veldig forsiktig med å ta. Det jeg villle anbefalt er faktisk å få det ut med noen venner/venniner, eller her på forumet/msn. Bare det å få det ut og prate om det vil hjelpe veldig mye. Men selvfølgelig, er det er psykologisk problem, bør du gå til psykolog, og ikke til lege.

Lenke til kommentar

Tviler på at folk går rundt med en perpetuell livsglede, uten at jeg kan være helt sikker.

Jeg har som regel bare noen få høydepunkter daglig, ellers er alt bare rutine og apati. Vil ikke kalle meg deprimert, dog--men det at man ikke føler seg så himla glad til enhver tid behøver ikke å bety noe.

Lenke til kommentar

98% av det du føler er bare onde tanker du har selv lagd. Man får ikke venner av å sitte inne å kope, man får ikke livsglede av å dvele ved alt som er negativt. Man må ut å "seize the day" som det heter. Dra å tren, snakk med folk etc, vær sosial.

Lenke til kommentar
skal på ei fellestrening om en time da, så blir jo kontakt der da;)

Da omgås du jo folk! Det er nok av de som ikke omgås noen engang.

Kan du ikke bare spørre de om de vil finne på noe samme kveld? Eller neste dag? Så kontakter du de neste dag. Så lenge de ikke omgås med deg daglig vil de ikke begynne å prate med deg automatisk på MSN heller. Men hvis du prater og finner på noe med de så ofte du kan, så vil de også ta kontakt med deg etterhvert. Det du kan gjøre er bare å slutte å tenke på at ingen kontakter de, og bare oppsøke folket du vil være med så ofte du kan. Heng med de. Hold på med dette noen uker, så skal du se at de kontakten går begge veier.

Endret av LOOM
Lenke til kommentar

Så trist å høre at du har det slik! Ja, jeg så jo i den ene posten din hvilken mengde trening du kunne drive på med i løpet av én dag og ble dermed litt bekymret. Alle de timene med trening på én dag er jo i meste laget, og det var tydelig å se at du har det vanskelig, da du også spurte om du spiste ok og skrev ned hva du spiste i løpet av en dag.

Det blir litt klijséaktig å si det, men alle har det vanskelig fra tid til annen, og hvertfall i den alderen du nå er i. 15 år, da er det mye som skjer, både pubertale ting, vennskapsforhold byttes ut, bryter sammen og blir ustabile, man kommer snart i et nytt miljø(videregående/jobb). Når det er sagt, så tror jeg du bare kan begynne å glede deg til videregående dersom du har tenkt i de baner. Men for all del: gled deg til det som venter deg senere, for det er i de fleste tilfeller bedre enn slik det er nå. Selv husker jeg ungdomsskolen var et eneste stort mas og fjas, alle skulle være kule, arrogante og overlegne og ingen var til å stole på. Etter hvert som du vokser, vil dine jevnaldrende gjøre det samme, og med årene kommer også medmenneskeligheten og evnen til å vise empati(medfølelse).

Og ja, jeg vet at det er en stor overgang å si farvel til en skole du har hatt et forhold til i tre år. Ting blir så forandret. Livet ditt går på en måte inn i en ny fase, og det blir en ny hverdag snart. Selv er jeg nå akkurat ferdig på VGS og synes det faktisk er like vemodig som det er deilig å bli ferdig. Nå forsvinner mange av vennene mine rundt omkring til andre landsdeler, og man må venne seg til en ny hverdag og en ny tilværelse. Du er heller ikke alene om å føle at ingen ser deg eller spør deg om å finne på noe. Har en del erfaring med slikt selv.

Husk for all del at følelsene går opp og ned fra tid til annen. Det er helt vanlig. Jeg håper likevel du ikke begynner med noen farlige eksperimenter av noe slag, da dette ikke vil tjene deg men heller forverre problemene. Du får ikke problemene i hverdagen bort ved å sulte deg eller selvskade deg(ikke at jeg tror du gjør det, men snakker generelt), da blir det bare verre! Selv har jeg faktisk blitt veldig opphengt i hvordan jeg ser ut når jeg har vært deppa og da tenkt veldig på slanking og trening og å spise mindre. Det er ikke lurt! Du tenker slik nå bare fordi du er i en vanskelig situasjon og vil forsøke å få kontroll på ett felt: nemlig kroppen din! Jeg støtter deg i at trening er veldig sunt og bra når man er deppa. Likevel håper jeg du klarer å få kontroll over treningen slik at du ikke trener bort all maten du spiser. Det er viktig med næring, slik at du vokser og kan se frem til et supert liv videre som tenåring og senere som voksen! :)

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
Har du mista livsgleden på èi uke..?

altså, følte meg fortapt, mer som..men det er over nå^^

skal spille fotball på skolen om ett kvarter jeg har fri fra skola - ferdig meg eksamen) og vi har fysak hver dag, den skal jeg på og spille litt ball

da får jeg jo kontakt med folk^^ pluss at det er trening ikveld;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...