Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Svitsj og betegnelser spm

Anbefalte innlegg

for en svitsj som skal være i et hus og ha 15+ pcer

Kun internett/fildeling/kamera/printer osv

Hvilke betegnelser skal jeg se etter? Evt ikke se etter?

Har en fra Dell nå men regner med at jeg har betalt for ting jeg aldri kommer til å bruke

og vil unngå det på den nye.

Administrering DHCP , HTTP , Seriell ,TFTP, SSH osv

Administrerte svitsjer

Nettadministrerte svitsjer

Power-over-Ethernet

EEE 802.3i (10BASE-T), IEEE 802.3u (Fast ethernet), IEEE 802.3ab (Gbit ethernet), IEEE 802.3ae (10GBASE), IEEE 802.3x (Full duplex/Flow control), IEEE 802.1p (QoS), IEEE 802.1Q (Virtuelt LAN), IEEE 802.1X (Brukerinnlogging), IEEE 802.1ad (LACP), IEEE 802.1w (RSTP), IEEE 802.1s (MSTP)

--------------------

Kan noen skrive de betegnelsene jeg burde se etter?

Behøver ikke være optisk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
for en svitsj som skal være i et hus og ha 15+ pcer

Kun internett/fildeling/kamera/printer osv

Hvilke betegnelser skal jeg se etter? Evt ikke se etter?

Har en fra Dell nå men regner med at jeg har betalt for ting jeg aldri kommer til å bruke

og vil unngå det på den nye.

Du trenger en helt enkel switch uten tilleggs funksjoner.

En med Gbps porter er en fordel som du sikkert allerede vet.

Så siden du ikke har noen spesielle krav nevnt,og siden alle disse ekstra funksjonene som regel brukes i bedrift sammenheng så skal en enkel switch være helt grei.

Jeg ville Googlet litt og lest tester for å sjekke stabilitet,men switch i det hele er en ganske enkel greie som sender og mottar trafikk ut i fra lærte MAC addresser.

Så en enkel switch har ingenting med feks IP addresser å gjøre.

Men hvis du sender store mengder trafikk konstant på mange porter burde du betale litt ekstra for kvalitet.

Så det du trenger og se etter er en 16+ porters IEEE 802.3ab (Gbit ethernet) uten noen andre funksjoner.

Lenke til kommentar

Har et 19" rack krav og dermed er det ofte litt mer på dem.

Takker, skal sjekke ut IEEE 802.3ab

Hva med Power over Ethernet så jeg kan kobble til kamera så den får strøm gjennom samme kabel?

Power over Ethernet er helt like kontakter og fungerer på alt annet utstyr som ikke trenger strøm også?

Endret av War
Lenke til kommentar

Det er forskjellige måter å gjøre det på.

Med FastEthernet så bruker den ledige trådpar som jeg mener må kobles på en spesiell måte,med Gbit så bruke den trådparene som leder data også.

Om alle porter er POE er vel sikkert litt forskjellig,tipper ikke uplink er det.

Ellers kan du slå det av og på,senser porten noe POE kompitabelt slår det seg automatisk på.

Lenke til kommentar

Ja den skulle fungere.

IEEE 802.3af POE er en standard som er laget for å passe utstyr fra forskjelige leverandører.Feks aksesspunk fra forskjellige leverandører som er laget for PoE skal passe til ulike switcher fra forskjellige leverandører som støtter PoE.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Switch med managment muligheter er morsomt å sette opp,særlig hvis de kommer med ruting funksjoner,da trenger du ikke egen ruter.

Med VLAN feks kan du lage egne adskilte nett,med QOS kan du sørge for at HTTP går raskere en Bittorrent og at kameraet alltid har prioritet slik at bildet ikke hakker feks.

Hvis du er intressert og vil lære deg det kan du jo kjøpe det,men en lag3(med ruting funksjoner) switch er ikke billlg.

Med Gbit interface så har du sikkert ikke bruk for QOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...