Gå til innhold

Sykkel - Komme i god form?

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er en gutt på 21 år som har vært mye plaget av fotball- og håndballrelaterte skader de siste årene. Får veldig fort vondt i føtter og rygg når jeg bedriver f.eks fotball og jogging. Så de siste årene har jeg nesten ikke fått trent, og som en følge av det føler jeg at kroppen min forfaller.

Jeg har gått til innkjøp av en ny sykkel, det er en slags terrengsykkel. Tror den heter noe sånt som Nakamura Nitro Evolution.

Det jeg egentlig lurer på om det er noen her som har gode erfaringer med treningsopplegg som fungerer til og komme i god form? Jeg elsker og konkurrere og på sikt er vel målet og kunne delta i konkurranser som Birkebeineren osv..

Jeg er avhengig av at jeg har skrevet ned det jeg skal gjøre hver dag, at jeg har en plan og følge. Hadde vært veldig takknemlig om noen hadde postet sine erfaringer og eventuellt noen treningsopplegg som de har fulgt. Jeg kan tenke meg at jeg sykler noe slikt som fire dager i uken.

Personlig så har jeg ikke peiling på slik type trening da jeg bare er vant med å dasse rund på en fotballbane ;)

Setter pris på hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Sykkelen du har kjøpt deg er en såkalt hybridsykkel, ikke terrengsykkel. Det beste underlaget for sykkelen du har er asfalt, grus og veldig enkel sti. Det er likevel en veldig fin treningssykkel som du uten problemer kan sykle birken med.

For å komme i god form på sykkel bør du trene spesifikt på de egenskapene som begrenser utholdenheten din på sykkelen. Hvis jeg ikke husker helt feil så regnes de av flere for å være oksygenopptak, anaerob terskel og kjøreøkonomi. Men det er ikke noe poeng å bli for avansert på dette stadiet.

For å trene oksygenopptaket anbefaler jeg 4x4 intervalltrening. Les mer om det her. Den type trening kan du kjøre en til to ganger i uken. Du kan også kjøre intervaller for å trene terskelen din, men da på en litt lavere intensitet. Hvis du ønsker å ha en stor treningsmengde kan du legge slike terskelintervaller etter langturer. Men pass på å ikke tren for hardt. Det er en faktisk ganske vanlig blant hobbysyklister å trene for hardt. Kjør minst en lang tur i uken på forholdsvis lav intensitet (sone 1-2).

Du bør for all del lese litt rundt på nettet om sykkeltrening. Vær kritisk til det du leser, men ikke vær redd for å prøve nye ting.

Jeg vil også anbefale å ta deg en tur til for eksempel en manuellterapeut å få orden på skadene dine. Det stemmer at sykling er en skånsom form for trening, men du kan også gjøre vondt verre. Ryggen kan du slite med på sykkelsetet hvis du allerede har en skade i den.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Jeg skal nå sette opp et treningsoppleg som jeg tror kan passe, har lest litt rundt på nettet. Det er vel som med all annen trening; at de ikke finst noe fasitsvar!

Spennende lesning akkurat det om den type intervalltrening, skal i høyeste grad testest ut!

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...