Gå til innhold

Spot eller Matrix lysmåling

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fått meg en Nikon D40. Er litt i tvil om jeg (som generell regel) bør låse både lysmålingen og fokuseringen ved bruk av midt-firkanten (spot) eller om jeg kun bør låse fokus der og la kameraet måle lyset ved Matrix-måling i forbindelse med at bildet blir "dandert" ferdig. Brukte førstnevnte metode på min gamle analoge, men er usikker på om det ikke er like greit å overlate lysmålingen til kameratet ved bruk av Matrix-måling.

Håper på synspunkter.

Mvh

gregor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det holder med en tråd, så jeg slettet den andre.
Flott ;) Jeg skrev et langt innlegg, og fikk ikke posta det :mad:

---

Javel, her følger kortversjonen:

Ja takk begge deler ville jeg sagt.

I følge de som bruker Nikon så gir Matrix stort sett gode resultater. Men det er vel ikke for ingen ting at Nikon utstyrerer kamera med mulighet for spotmåling.

Derfor vil jeg tro at Matrix gjør en utmerket jobb i de fleste situasjoner, men at det kommer til kort av og til.

Selv så bruker jeg mye Multi-segment som det heter i Petnax land, men har fortsatt vedlikeholdt gamle lysmålerferdigheter. Sånn at jeg er komfortabel med å bytte til spot, når det trengs. I praktisk bruk opplever jeg at Multi-segment er raskere å bruke, mens spot gir mer forutsigbare resultater spesilet på kontraastrike motiver. Altså alt til sitt bruk.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

jeg liker å bruke spot eller weight til idrett utendørs om det er store kontraster i i bilde. Da får jeg mindre overexp bilder i store deler av flaten.

Jeg har ikkje tid til å løse fokus, og flytte rundt når eg tar sportsbilder. Om dette er det lureste vet eg ikkje, men må prøve meg frem for å lære

Lenke til kommentar

I motlys o.l. pleier jeg å bruke spot måling. Eventuelt om det er viktig at en ting må bli rett eksponert og resten av bildet har lite å si.

(Men så har jeg valgt matrix til vanlig, og velger spot måling med en knapp på huset, fordel med å ha litt mer avansert hus :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...