Gå til innhold

Firefox 3.0 er her

Anbefalte innlegg

Ingen problemer med Gmail i 64bits Firefox 3.0 i Linux hos meg. Hvilke symptomer har du?

Jeg bruker Engelsk Vista 64, med 32bits engelsk FF.

Både Gmail og Google Reader henger under innlasting, basic html view funker fint. Det gjør også IE på samme maskin.

Merkelig, hjemme har jeg også Vista 64, riktignok norsk, med norsk FF, og der funker det helt fint.

Kan være en addon kanskje.. skal prøve å skru dem av nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FF3 fungerer jo strålende,bortsett fra AVG Safe Search som tidligere nevnt. Synd det da.

Hmm, før så funket AVG link scanner på min FF2.. Men etter at jeg formaterte og installerte AVG før jeg installerte FF2, så funket det plutselig ikke. Så det kan nok tenkes at hvis du avinstallerer AVG og installerer på nytt, så funker det sikkert. For jeg tror det er sånn at bare de nettleserne du hadde før du installerte AVG som får denne funksjonen. FF2 hang seg opp hele tiden med link scanneren, så jeg gidder ikke å bruke det.

Man må visst ha installert Firefox 3 før man installerer/reparerer installasjonen til AVG 8, for å få Link Scanner til Firefox 3. Men pr. dags dato fungerer ikke Link Scanner med Firefox 3. Får bare håpe AVG slipper en ny versjon av Link Scanner som støtter Firefox 3.

Var det forbedret minnehåndtering Firefox 3 skulle gi oss? Haha, ja særlig.

Så akkurat på denne artikkelen og tilhørende bilde, og dermed gikk minneforbruket rett til værs (se skjermbilde nedenfor). Prøv selv og se om dere får samme resultat.

215753.jpeg

100 mb i minne på Firefox hos meg. 50 mb på IE7.

En liten tweak jeg fant:

1) Åpne et nytt vindu eller en ny tab i firefox.

2) I adresselinja (der du vanligvis skriver www.hardware.no) skriver du about:config.

3) Så høyreklikker du hvor som helst og klikker på ny/new, for å så velge tall/integer

4) Du blir så bedt om å gi den nye strengen et navn, her skriver du: nglayout.initialpaint.delay.

5) Nå må du angi en verdi. Denne setter du til 0.

Det var alt! Nå kan du prøve å surfe litt rundt omkring.

Det tweaken gjør, er å gi beskjed til Firefox om å vente 0 millisekunder før siden lastes inn, noe som gir en merkbar effekt.

Hvilke forkjeller utgjør denne tweaken? Forblir utseende på nettleseren akkurat den samme (har brukt så lang tid på å bli fornøyd med utseende)?

Det tweaken gjør, er å gi beskjed til Firefox om å vente 0 millisekunder før siden lastes inn, noe som gir en merkbar effekt. Det vil si RASKERE og BEDRE YTELSE når du skal laste inn en webside. :)

Forandreingenting på utseende, han skrev vell at det KUN forandrer hvor lang tid det tar fra du sender en kommando til FireFox og til den faktisk utfører den.

Altså en ytelsesforskjell når man skal laste inn en webside.

Forandreingenting på utseende, han skrev vell at det KUN forandrer hvor lang tid det tar fra du sender en kommando til FireFox og til den faktisk utfører den

Får bare advarsel fra FF.. Tørr ikke å fikle med innstillingene.

Denne tweaken er jo lett som bare det! Ingenting å uroe seg for :) Slapp av :)

Det er jo en standard advarsel du alltid får som sier du må være oppmerksom på du nå går inn å endrer innstillingene ;)

Yep. ;)

STORT SIKKERHETS HULL!!!!!

IKKE LAST NED!!! OMG OMG !!!

LES OM DET FARLIG HULLET

Oh NO!! :(

Lenke til kommentar
Den økte til 320 MB. Fortsatt mye bedre enn Fx2, og hva forventer du egentlig når du viser et høyoppløselig bilde?

Det er mye. Selv synes jeg 50-60MB blir mye når jeg surfer på Diskusjon.no. «browser.sessionhistory.max_total_viewers» satt av til 0 er en sikker vinner.

Med 15 tabs oppe, og i skrivende stund tilstede her, ligger Firefox 2.0 på 120-140MB.

Lenke til kommentar

Har til enhver tid en del webutviklingsverktøy kjørende i Firefox på jobben, naturlig nok. Da blir det ofte slik. Firebug bruker en del ressurser. Jeg holdt på å glemme Vista, som ikke er optimalt det heller.

Fint om du sier hva tweaken din gjør i praksis.

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar
Har til enhver tid en del webutviklingsverktøy kjørende i Firefox på jobben, naturlig nok. Da blir det ofte slik. Firebug bruker en del ressurser. Jeg holdt på å glemme Vista, som ikke er optimalt det heller.

Fint om du sier hva tweaken din gjør i praksis.

Here you go.

Bruker selv Vista, riktignok Ultimate 64-bit med SP1 og her går det som hånd i hanske. Kom deg gjennom denne guiden, så skal det nok fort bli en bedre surfe-opplevelse med Firefox. «network.http.pipelining» setter en fin boost i surfingen.

Edit: «config.trim_on_minimize» - info. Denne er også kjempefin.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Svarer på mitt eget spørsmål..

Sakser fra HWs config-guide:

network.http.pipelining

Denne linjen kontrollerer akselerasjonsteknikken "pipelining" som skal kunne føre til raskere nedlasting av nettsider.

Nettleseren vil normalt vente på svar fra en tjener før den sender en ny forespørsel til samme tjener. "Pipelining" gjør at Firefox sender flere forespørsler samtidig uten først å vente på svar.

Vær klar over at ulike tjenere behandler "pipelining" på forskjellige måter, og i noen tilfeller kan forbindelsen bli ustabil. Denne funksjonen er i utgangspunktet slått av fordi stabiliteten kan variere.

Standardverdien er "false", altså "pipelining" er i utgangspunktet slått av.

Lenke til kommentar
Til info for de som ikke visste det: man kan lukke faner ved å klikke på den med musehjulet. Trenger altså ikke å treffe X ytterst til høyre.

Man trenger ikke å sikte på fanen en gang. Man kan lukke den akvive fanen ved å trykke Ctrl-W eller Ctrl-F4.

Eller ved å legge til en lukk tab-knapp på en menylinje. Da kan man lukke mange tab-er etter hverandre uten å flytte musa. Det er min favorittmetode.

Lenke til kommentar
Eller ved å legge til en lukk tab-knapp på en menylinje. Da kan man lukke mange tab-er etter hverandre uten å flytte musa. Det er min favorittmetode.

Ja, Tab Mix Plus ordner en rød X oppe i høyre hjørnet av tab-baren..

FireGestures gjør lukking av faner og angring av lukkede faner ganske effektivt også.. :)

Lenke til kommentar

Jeg liker å skjule "navigation toolbar" og bruke Cmd+L for å skrive inn ny url. Problemet er at urlen til den nåværende siden ikke automatisk står i pop-upen. Finnes det en setting som endrer dette(f.eks. i about:config)?

post-33921-1214134488_thumb.png

Endret av JeffK
Lenke til kommentar
Ja, snakker om sikker browser!

Den lagrer jo alt jeg fyller ut i utfyllingsbokser, slik at neste gang jeg trykker på et felt med samme navn, så kommer det jeg har skrevet før.

Dette inkluderer også Visa -nummer, utløpsdato og CCV -koden min.

Verktøy>Innstillinger>Personvern

Fjern avhukingen på "Husk innhold i skjemaer og søkefelt". Nummer to fra toppen.

Ikke verre enn det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...