Gå til innhold

Fjerne kjøler fra cpu.. hvordan?

ew

Anbefalte innlegg

Mulig jeg kommer med et latterlig patetisk og enkelt spørsmål her nå, men jeg har faktisk ikke funnet svar på spørsmålet hverken på forumet eller i noen av guidene.

Jeg skal pelle av den gamle kjølern på A7V-133 kortet mitt, og har faktisk nada peiling på hvordan jeg får det til. Ser at det er to metallklemmer der nede, men jeg får ikke gjort noe med dem.. har prøvd å vrikke og bende med tang og skrutrekker. Er redd for å kjøre skrutrekkern tvers gjennom hk også.. er kjølern på noensomhelst måte limt til cpu pga gammel pasta? Gjør gammel pasta at dette sitter i hop?

Er temmelig sikker på hvordan jeg renser og smeller på ny kjøler etter at den gamle er pelt av, men dette sliter jeg altså med.

Mulig det er så enkelt at man ikke har funnet det bryet verdt å nevne det noe sted... :shrug: Isåfall er jeg en idiot og innrømmer det.

Når jeg først er igang, noen som har prøvd å sette på Silent Twin inni sin A7V? Synes det er temmelig trangt mellom dritt på høyre og venstre side, så har det noe å si hvilken vei kjølern står?

Jeg setter hvertfall enorm pris på all slags svar!! På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er snakk om CPU-kjøler, ikke sant?

Den blanke bøylen som fester kjøleribba må av. Så vidt jeg vet kan du bare presse et skrujern forsiktig ned på den ene siden. (det pleier å være et hakk der skrujernet passer)

Du presser altså litt ned, slik at bøylen kommer vekk fra det lille hakket den sitter i. (kanskje litt dårlig forklart, men..)

Låner et bilde fra ocshoot her, regner ikke med det skulle by på problemer..;

3.jpg

Termal pad/kjølepasta vil ikke holde igjen kjøleren. Når festebøylen er vekk, så kan kjøleren plukkes rett av.

At det er brukt termisk lim høres bare dumt ut. Noen som har hatt maskinen før deg? For det er bare idioter som fester CPU-kjøler med termisk lim.

Jeg festet en kjøler på skjermkortet med slik lim, men det var fordi den ikke hadde andre festemetoder. Jeg angrer derimot hardt nå, men "tapet" av et GeForce2 MX kort er ikke så stort.. :)

Lenke til kommentar

Vel, det er sikkert noen typer termisk lim som kan løses opp igjen. Det tenkte jeg aldri på. Skjønner allikevel ikke hvorfor folk skal bruke lim mellom kjøler og CPU..

Grunnen til mine uttalelser;

CAUTION!

Arctic Silver Thermal Adhesive is a permanent adhesive.

Components you attach with Arctic Silver Thermal Adhesive will stay attached forever.

Lenke til kommentar

Takk for både genial link og genial forklaring med bilde. Når jeg var litt mer sikker på hvor og hvordan jeg skulle presse smatt den rett av. Da skal jeg igang med å klokke min gamle trofaste athlon 750. Håper å få den opp i 900-950... kanskje ikke veldig hardcore det men..?

Tusen takk for hjelpen!!

Lenke til kommentar
Vel, det er sikkert noen typer termisk lim som kan løses opp igjen. Det tenkte jeg aldri på. Skjønner allikevel ikke hvorfor folk skal bruke lim mellom kjøler og CPU..

Grunnen til mine uttalelser;

CAUTION!

Arctic Silver Thermal Adhesive is a permanent adhesive.

Components you attach with Arctic Silver Thermal Adhesive will stay attached forever.

Har ikke prøvd det selv, men det er mange på forumet som har gjort det (tror også det var med ac), lurer på om det kanskje var et tips eller noe på ok.no........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...