Simen1 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Tja, sony har da laget en del kompaktkameraer som har høstet lovord for sine egenskaper. Og i bunn og grunn er jeg enig med deg angående MP-hysteriet, jeg er dog litt uenig i hvilken arena du velger å diskutere dette på. Og hvis du mener MP-debatten kun er gjelder for mobilkameraer, så blir iallefall jeg ganske så overrasket. Jeg mener ikke det. Megapixelhysteriet har derimot gått mye lengre på mobiler enn på dSLR og kompaktkameraer. (målt i pixelareal). Jeg ble f.eks litt skuffet over at Canon EOS 450D kom med 12 megapixler og maks 1600 ISO i stedet for 10 megapixler og 3200 ISO. Nikon har gjort det svært bra med D300 og D3 i det siste. D300 og D3 bruker samme sensorteknologi men grunnet ulik pixeltetthet får de langt bedre støyegenskaper på D3 enn på D300. Alt fra Olympus 4:3 til fullformat har store og fine sensorer som støtter et relativt stort spenn av ISO-verdier. Mobilkameraer leverer kun sørgelig dårlig støyegenskaper over hele linja. Rett og slett på grunn av unødvendig mange pixler. Pixler vs støy og dynamikk er et kompromiss de må ta og hittil hr det blitt fokusert alt for mye på antallet megapixler. Det har gått kraftig ut over støy/dynamikk med mer. Lenke til kommentar
Mr team Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) Simen1, du er sikkert en likandes kar du, men du må sammenlikne epler med epler, ikke epler og pærer - les DSLR og et skarve mobilkamera... Et mobilkamera har for små linser og dritt optikk pr idag til å seriøst kunne sammenliknes med PS kamera. Men det vil faktisk skje ting også her i fremtiden... Men du velger faktisk å stille deg over dette Simen1, du forfekter andre sin kompetanse og innsikt om denne bransjen (jeg snakker ikke her om meg selv), og avslører i mine øyne at din innsikt er tildels mangelfull når du f.eks hevder at SE bruker Sony HW i sine mobilkameraer. Derfor var det fristende å gi det et lite stikk mht det. Som jeg sa og gjerne sier igjen, jeg savner litt ydmykhet. Det er slett ikke umulig at enkelte andre her inne også vet et og annet om denne bransjen i sin helhet Simen1. Tiltross for din dels beretigete megapxl hysteri fobi, så er det et faktum at N73 tar bedre bilder enn det beste 2 megapxl kamera (K750i). Så også er tilfellet med N95 og N82 ifht N73. Og slik er også tilfellet med C905 og de overnevnte, tiltross for din rigide kritikk mht megapxl. Syns du ikke det er litt ... snedig? Tror du forbrukerne ser dette? Selvsagt er det ekstremt med markedsføring mht 8.1 megapxl i et mobilkamera, men den må også levere, og den vil gjøre det, når den er ferdig. For i følge deg, så er jo mer megapxl et onde, nesten uansett henseendet. Det vil også komme mer megapxl iår enn C905, og disse bildene overgår C905 - utrolig men sant. Når det er sagt, det er ikke slik at ant megapxl er svaret på alt, det roer seg ned innen kort tid. Fremover vil Nokia være mest kamera for pengene, men Moto og SE vil blande seg inn mht kvaliteten på bildene. Jeg tror vi bør la dette temaet ligge Simen1, så får du sette deg i din bås, om at C905 sitt kamera er ferdig, og ikke vil bli bedre enn pr idag, og generelt er ræva - så får jeg tro mitt. Det beste kamera er uansett det du har med deg, og det er stort sett mobilen. God sommer! Endret 18. juni 2008 av bmwm3 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Optikken er vesentlig bedre å N73 enn på K750i, og bilder tatt med N95 er ikke så latterlig mye bedre enn N73, derimot så er fargebalansen gjerne litt bedre etter min sammenligning. Lenke til kommentar
poe Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Optikken er vesentlig bedre å N73 enn på K750i, og bilder tatt med N95 er ikke så latterlig mye bedre enn N73, derimot så er fargebalansen gjerne litt bedre etter min sammenligning. Hmm, er du sikker. Jeg trodde optikken på K750 i var blant det beste man fikk på en mobiltelefon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg