Gå til innhold

Sony Ericsson lanserer nye mobiler

Anbefalte innlegg

CesiuM_e: Veldig interessant! Jeg reagerte litt på at sensorstørrelsen var såpass som 6*4 millimeter og tenkte at det kanskje var vanlig siden kameramodulene ofte er ca 10*10*10 mm.

Du kunne jo først og fremst prøve å forklarer de som kjøper dSLR at MP ikke er det samme som bra kvalitet. Når den jobben er gjort, noe jeg faktisk tror er mulig å gjennomføre, kan du angripe kompaktkameramarkedet. Der tror jeg muligens du vil slitet litt mere. Og så helt til slutt, mobilmarkedet. Ja, jeg trenger vel ikke si mer?

Blir ikke det litt som å klage på maten på Bagatelle fordi man ønsker at First price spagetti på ICA skal bli bedre?

dSLR har rett og slett ikke det samme problemet med megapixelhysteri. Som nevnt i en annen tråd måtte Nikon D40 hatt 122 megapixler på det samme sensorarealet for å ha like høy pixeltetthet som SE c905 (som jeg regnet ut har ca 6*4 mm sensor)

Nåja, så sort/hvitt som du legger opp til er det da ikke. Olympus dSLR har da samme kvaliteten på sine 10 mp bilder som Canon, tross i deres mye mindre bildesensor. Støy _var_ et problem, men er ikke det lengre.

Kanskje har de som påstår at denne er utstyrt med ekte Sony kamerateknologi rett, og da blir saken noe helt annet... Dette blir spennende!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nåja, så sort/hvitt som du legger opp til er det da ikke. Olympus dSLR har da samme kvaliteten på sine 10 mp bilder som Canon, tross i deres mye mindre bildesensor. Støy _var_ et problem, men er ikke det lengre

Støy er fortsatt et problem. ISO 100-400 er som regel glimrende på dSLR i alle klasser nå. Støy på ISO 800 er litt mer variabelt og litt synlig om man er kravstor. Støy på ISO 1600 er som regel godt merkbart og noe man vil styre unna. På ISO 3200 og 6400 er bildene sterkt påvirket av støy. Med ett hederlig unntak: Nikon D3 med sin nye fullformatsensor (ca 35*24 mm), den kan brukes med greit resultat på ennå et par hakk høyere ISO-verdi. På dSLR kan man altså velge ISO-verdi for selv å velge kompromisset mellom støy, lukkertid, blenderåpning osv. Siden dette henger sammen med tekniske begrensninger i mengde lys per pixel så sier det seg selv at mye mindre pixler gir mye mer ISO-støy. Nå har jeg bare sett støyen på SE c905 på så lav ISO-verdi som 80 (som trolig er laveste støynivå) og allerede der var støyen elendig selv om det var benyttet massiv støyfjerning (som har den bieffekten at det også fjerner detaljer som skal være der.)

Når vi vet at kontrast, dymanikk, støy, detaljnivå og fargebalanse er så kritisk dårlig på mobilkameraer så bør alt teknisk potensiale for bedre sensorer legges inn i å bedre disse egenskapene fremfor å øke antall megapixler. Detaljnivået er uansett begrenset av diffraksjon allerede ved ca 3 megapixler på så små kameraer så det gir absolutt ingen mening å øke det. Alle konsekvensene for bildene er negative sammenlignet med å bedre flaskehalsene i dagens mobilkameraer.

Kanskje har de som påstår at denne er utstyrt med ekte Sony kamerateknologi rett, og da blir saken noe helt annet... Dette blir spennende!

Klart den er utstyrt med kamerateknologi fra Sony siden de selv produserer både kamerateknologi og mobiltelefoner. Spørsmålet er hvilken teknologi. Eller rettere sagt, hvilke kompromisser de har inngått.

Lenke til kommentar

Det første jeg legger merke til er at bildene er skalert ned til 0,48 megapixler. Det neste jeg legger merke til er at reduksjonen i megapixler også har redusert støynivået. (Det er en naturlig konsekvens). Deretter legger jeg merke til at himmelen mangler fargenyanser. I de mørke områdene er det litt mangel på fargenyanser men ikke så alvorlig som i de lyse områdene. Deretter legger jeg merke til at hvitbalansen er satt feil på den lysekrona. Det kan rettes opp i programvaren på bekostning av endene av fargeskalaen. Bildene fra Paris har også elendige farger i den lyse delen av skalaen. En god del detaljer er borte men det er nok ikke kameraet sin skyld. Det er den harde JPEG-pakkinga i programvaren sin skyld, evt. tap i nedskaleringa.

På bildet av hundegården er det igjen elendige farger i den lyse delen av skalaen. Skyene ser jo ut som tegneserie-skyer. Litt moire på gitteret til hundegården skyldes nok ikke kameraet men nedskaleringa. På bildene av klokka er lysforholdene nærmest ideelle. Likevel er de lyse partiene utbrente. Det er ganske alvorlige problemer til å være ideelle lysforhold. Støyfjerninga reduserer detaljnivået i de mørke områdene noe. JPEG-pakkinga er nok en gang for hard. Sånn fortsetter det med bildene av musikkakademiet, de trange gatene og palmen.

det hadde vært noe med en foveon sensor i mobilen, det gir jo blandt annet mye større pixler.

Jepp, det kunne virkelig vært noe :) Inntil ca 8-10 megapixler kunne vært forsvart på mobiltelefoner med Foveon på grunn av at de ulike fargene ligger i lag oppå hverandre.

Kodaks nye pixelmønster kan hjelpe en del på fargene, uten at det hjelper noe på diffraksjonsproblemet. (NB. Fungerer ikke på Foveon)

Lenke til kommentar

Simen1.

Det jeg ville ha frem - var at disse bildene er av en betydlig bedre kvalitet enn det ene bildet som var lekket på forhånd.

:whistle:

Tror ikke engang du klarer å bortforklare det...

Klart den er utstyrt med kamerateknologi fra Sony siden de selv produserer både kamerateknologi og mobiltelefoner

Igjen så avslører du hvor lite du faktisk vet om modeller du forhåndsdømmer Simen1, SE bruker oftere Samsung kamera HW, enn Sony...

Mitt råd til deg Simer1, sett deg bedre inn i ting FØR du uttaler deg, og vær noe mer ydmyk og mindre bombastisk i dine uttalelser.

:thumbup:

Btw, Paris som du refererer til, (og beibei) er kansellert.

:whistle:

Endret av bmwm3
Lenke til kommentar

Betydelig bedre? Det må du forklare. Jeg ser ingen nevneverdige forbedringer.

Jeg mener jeg har godt grunnlag for å uttale meg bombastisk. Du må gjerne argumentere saklig i mot og fortelle hva som skal gjøre dette kameraet så mye bedre enn tidligere. Det har jeg ikke sett mye til. Men mye som ikke går på noe teknisk, men på meg personlig klarer du å få frem.

Paris-bildene jeg refererte til ligger fortsatt på samme plass. (Paris er en by i Frankrike med blant annet en Triumfbue)

Lenke til kommentar

Jeg mener jeg har godt grunnlag for å uttale meg bombastisk. Du må gjerne argumentere saklig i mot og fortelle hva som skal gjøre dette kameraet så mye bedre enn tidligere. Det har jeg ikke sett mye til. Men mye som ikke går på noe teknisk, men på meg personlig klarer du å få frem.

Paris-bildene jeg refererte til ligger fortsatt på samme plass. (Paris er en by i Frankrike med blant annet en Triumfbue)

Egentlig litt rart du ikke hadde samme korstoget mot Nokia da de lanserte sine 5MP telefoner. Tror dette ikke er annet en fanboyisme som kommer til uttrykk.

Vent til telefonen er lansert før du spyr ut dine eder og galler. Dette blir rett og slett for dumt. Eller flytt deg til en Nokia N82 tråd med dine usakligheter, ja for det er usaklig når du kritiserer en telefon som ikke er et ferdig produkt. Så nå forventer jeg å lese dine klagesanger om megapixelhysteriet i alle tråder som omhandler Nokiamodeller med 5MP kamera.

Lenke til kommentar
Egentlig litt rart du ikke hadde samme korstoget mot Nokia da de lanserte sine 5MP telefoner. Tror dette ikke er annet en fanboyisme som kommer til uttrykk.

Det var da svært til følelser.. Føler du deg personlig krenket av at jeg kritiserer noe som har med SE å gjøre? For ordens skyld så kritiserte jeg antall megapixler på N95 også. Dette har ikke noe med SE som selskap eller merke å gjøre. Det har med kamera og bildekvalitet å gjøre. At du skylder på fanboyisme fremfor å diskutere det tekniske på en saklig måte viser bare at du er mer opptatt av å merket enn det tekniske.

Vent til telefonen er lansert før du spyr ut dine eder og galler. Dette blir rett og slett for dumt.

At ikke du ser de tekniske begrensningene og problemene med kameraet er ikke min feil. Jeg ser de og jeg skjønner hva de skyldes. Vil man ikke skjønne så skjønner man det heller ikke.

Eller flytt deg til en Nokia N82 tråd med dine usakligheter, ja for det er usaklig når du kritiserer en telefon som ikke er et ferdig produkt.

Nå har jeg skrevet innlegg etter innlegg med saklige tekniske grunner for at 8 megapixler ikke er bra for så små kameraer. Da blir jeg skuffet når du kaller det usaklig, attpåtil i et innlegg uten et eneste teknisk argument. Snakk om å kaste stein i glasshus.

Så nå forventer jeg å lese dine klagesanger om megapixelhysteriet i alle tråder som omhandler Nokiamodeller med 5MP kamera.

I alle tråder som omhandler Nokiamodeller med 5 megapixler? Det får da være måte på hvor mange ganger jeg gidder å gjenta meg selv.

Når det er sagt så er det mer naturlig å velge tråder om mobilkameraer med 8 megapixler enn 5 når jeg skal gå ut mot megapixelhysteriet. Nokia N95 er kritisert fra før av. N82 har også fått gjennomgå. Nå er det SE c905 som er verstingen på den fronten. Hvilket merke mobilen har bryr meg egentlig ikke. Det som bryr meg er megapixelhysteriet.

Lenke til kommentar

Ta det med ro. Så snart vi slenger megapiksler inn i tittel eller ingress, er Simen1 sentral i forumstråden. Jeg visste på forhånd at Simen1 kom til å kommentere dette, og det er ikke på grunn av produsent. Det som er usaklig er å kalle alle som ikke er Sony Ericsson-fanboys for [sett inn mobilprodusent som ikke er Sony Ericsson (som oftest Nokia)]-fanboy.

Forøvrig har Simen1 selvsagt helt rett. Når pikseltettheten er for høy, har det en negativ effekt (les mer om grunnene her eller her - eller i denne forumtråden). Megapiksler har ikke vært flaskehalsen på mange år nå. Det kan godt hende Sony Ericsson C905i blir den mobilen med best kamera på markedet, men det hadde den isåfall bitt om den hadde tre megapiksler også :)

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar

Ta det med ro. Så snart vi slenger megapiksler inn i tittel eller ingress, er Simen1 sentral i forumstråden. Jeg visste på forhånd at Simen1 kom til å kommentere dette, og det er ikke på grunn av produsent. Det som er usaklig er å kalle alle som ikke er Sony Ericsson-fanboys for [sett inn mobilprodusent som ikke er Sony Ericsson (som oftest Nokia)]-fanboy.

Forøvrig har Simen1 selvsagt helt rett. Når pikseltettheten er for høy, har det en negativ effekt (les mer om grunnene her eller her - eller i denne forumtråden). Megapiksler har ikke vært flaskehalsen på mange år nå. Det kan godt hende Sony Ericsson C905i blir den mobilen med best kamera på markedet, men det hadde den isåfall bitt om den hadde tre megapiksler også :)

Ja, men kritikken burde vente til det foreligger et ferdig produkt ute til testing. Slik han agerer nå, fremstår han som nettopp en fanboy som er ute for å skape negativitet rundt et produkt, før det overhodet har nådd markedet.

Jeg er forøvrig helt enig angående pixeldebatten, men finner det helt idiotisk å ta dette opp på et forum for mobiltelefoner. Ta det opp der det hører hjemme. Akam, digit.no eller besøk gjerne dpreview.com.

Hvis han på død og liv vil debattere dette emnet i mobilforumet, så lag da en egen tråd om dette. Ikke i en tråd om en telefon som kommer om et halvt år. Det blir litt for teit. For alt man vet, kan jo Sony sitte inne med teknologi som fjerner støydiskusjonen helt? Man må jo huske på at dette mest sannsynlig ikke blir et mobilkamera i samme klasse som de man finner i dagens modeller, men et ekte cybershot-kamera, med de fordeler dette gir.

Lenke til kommentar

problemet er vel at dem fleste som har mer den middels interesse for fotografering vet alt det som simen1 skriver post etter post om.

og resten? pokker om jeg veit, men jeg mistenker dem for å ikke bry seg så mye så lenge dem ikke ser ut som røde tomater på byen :p

Lenke til kommentar
Ja, men kritikken burde vente til det foreligger et ferdig produkt ute til testing. Slik han agerer nå, fremstår han som nettopp en fanboy som er ute for å skape negativitet rundt et produkt, før det overhodet har nådd markedet.

Som sagt, jeg trenger ikke et ferdig produkt for å skjønne konsekvensene av å øke antall megapixler på så små sensorer.

Jeg er forøvrig helt enig angående pixeldebatten, men finner det helt idiotisk å ta dette opp på et forum for mobiltelefoner. Ta det opp der det hører hjemme. Akam, digit.no eller besøk gjerne dpreview.com.

De nettsidene handler kun om skikkelige kameraer. Megapixel-problemet gjelder i hovedsak mobilkameraer og hører dermed best hjemme her blant mobilinteresserte. Når kameradelen til mobiler har blitt en så sentral egenskap for mobilkjøpere som de siste årene så er det også ekstra viktig å nå ut til disse mobilkjøperne. Mange har ikke erfaring med speilrefleks eller skikkelige digitalkameraer fra før og vil ha mer kunnskap om hva som påvirker kvaliteten på den egenskapen de ser på som så sentral.

Hvis han på død og liv vil debattere dette emnet i mobilforumet, så lag da en egen tråd om dette. Ikke i en tråd om en telefon som kommer om et halvt år. Det blir litt for teit. For alt man vet, kan jo Sony sitte inne med teknologi som fjerner støydiskusjonen helt?

Dette blir å tro på julenissen. Støy er bare en av de negative effektene av for mange megapixler. Støy lar seg ikke fjerne uten å samtidig fjerne detaljer som skal være der. Får kameraet på magisk vis en bildekvalitet på nivå med Nikon D3 så kan jeg love deg at diskusjonen slett ikke er over.

Man må jo huske på at dette mest sannsynlig ikke blir et mobilkamera i samme klasse som de man finner i dagens modeller, men et ekte cybershot-kamera, med de fordeler dette gir.

Jeg er svært interessert i å vite hva du legger i "ekte Cybershot-kamera". Selvsagt er det like ekte som alle de andre Cybershot-kameraene Sony har satt sitt navn på, spørsmålet er ikke hvilket merkenavn de setter på det men hvilken teknologi som ligger i bunnen. Det vi vet til nå er at pixeltettheten er svært høy, brennvidden, blenderåpninga, noen testbilder osv. Mer trengs det ikke for å se potensialet til kameraet.

Lenke til kommentar
Jeg er svært interessert i å vite hva du legger i "ekte Cybershot-kamera". Selvsagt er det like ekte som alle de andre Cybershot-kameraene Sony har satt sitt navn på, spørsmålet er ikke hvilket merkenavn de setter på det men hvilken teknologi som ligger i bunnen. Det vi vet til nå er at pixeltettheten er svært høy, brennvidden, blenderåpninga, noen testbilder osv. Mer trengs det ikke for å se potensialet til kameraet.

Tja, sony har da laget en del kompaktkameraer som har høstet lovord for sine egenskaper. Og i bunn og grunn er jeg enig med deg angående MP-hysteriet, jeg er dog litt uenig i hvilken arena du velger å diskutere dette på. Og hvis du mener MP-debatten kun er gjelder for mobilkameraer, så blir iallefall jeg ganske så overrasket.

Lenke til kommentar
problemet er vel at dem fleste som har mer den middels interesse for fotografering vet alt det som simen1 skriver post etter post om.

Folk har vel kunnskapsnivå og erfaringsnivå over hele skalaen fra absolutt null til Bjørn Rørslett. Jeg er sikker på at en artikkel ville nådd mange rundt nybegynnerdelen av skalaen og gitt mange aha-opplevelser.

og resten? pokker om jeg veit, men jeg mistenker dem for å ikke bry seg så mye så lenge dem ikke ser ut som røde tomater på byen :p

Hehe, bare vent til vi påpeker alle de "røde tomatene" og folk tar en titt på sine egne mobilbilder og sier "jøss, jeg har jo den samme driten på mine bilder, hva er galt?" ;)

Lenke til kommentar

Folk har vel kunnskapsnivå og erfaringsnivå over hele skalaen fra absolutt null til Bjørn Rørslett. Jeg er sikker på at en artikkel ville nådd mange rundt nybegynnerdelen av skalaen og gitt mange aha-opplevelser.

vel nå var vel ideen å ta debatten om bildekvalitet på akam og lignende sider. og jeg tror nok folka som ferdes der er over middels interessert i å ta bilder ;)

eller for å si det på en annen måte, de færreste av leserne bruker vel ett kompaktkamera kjøpt på expert...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...