Gå til innhold

Tips til hvorfor skjermen ikke vil på?

Duqe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk til å bytte signal- og strømkortene om hverandre på skjermene, men får bare samme problemet med at det kun lyser grønt på powerlyset og intet bilde. Da kan det være at signalkortet på begge skjermene er kortsluttet?

Lenke til kommentar

Er litt rart om det er samme problem med begge da!

Som regel når det er feil på LCD skjermer (som jeg finner på el-retur) så er dem enten sprekt, defekte kondensatorer, defekt power supply, komponenter på kortene som har brent.

Men kom til å tenke på en ting.. om du kobler fra signal kablen, går dem i standby da?

Hvis dem gjør det så virker det som om inverterne er defekte, da vil du kunne se bilde på skjermene, men det er så svakt at det er vanskelig å se, men lyser du på dem med ei kraftig lommelykt burde du se bilde ganske lett.

Lenke til kommentar
Er litt rart om det er samme problem med begge da!

Som regel når det er feil på LCD skjermer (som jeg finner på el-retur) så er dem enten sprekt, defekte kondensatorer, defekt power supply, komponenter på kortene som har brent.

Men kom til å tenke på en ting.. om du kobler fra signal kablen, går dem i standby da?

Hvis dem gjør det så virker det som om inverterne er defekte, da vil du kunne se bilde på skjermene, men det er så svakt at det er vanskelig å se, men lyser du på dem med ei kraftig lommelykt burde du se bilde ganske lett.

Skjermen er svart når signalkabelen er koblet ifra, men har ikke prøvd det med lommelykten. Men må inverterne loddes? Har desverre ikke loddeutstyr, håper da at jeg kun trenger å bytte om på komponentene.

Skal se om jeg finner en anna skjerm idag som ikke har samme symptom.

Lenke til kommentar

Kan virke som noen dårlige kondensatorer eller inverter der.

Er du heldig er inverteren et eget kretskort, og da er det mest sannsynlig ikke loddet fast :)

Men det kan også hende den er en del av power kortet i skjermene.

Men dette ser du lett..

Når du skrur opp skjermen vil du se 2-4 kabler som er enten hvit/blå, eller hvit/blå.

Dette er kablene som kommer ut av inverteren.

Disse bør du absolut ikke komme i kontakt emd når skjermen står på¨, for det går noe mellom 7-900V i dem!! (om inverter funker).

Om inverterne er defekte har jeg hørt om folk som har satt inn 1-2 invertere for neon lys (sånne som microplex selger), og fått koblet kablene inn på disse.

Da mister du muligheten til å justere lys styrke på skjermen, men du får en hel skjerm ;)

Aldri prøvd dette selv! så dette er på eget ansvar.

Mener også at det ligger noen filmer av dette på youtube.

Lenke til kommentar

Stemmer som du sier, det inverteren som er defekt, men da gjenstår det å få tak i en ny inverter. Men hvordan ser de ut på en lcd-skjerm?

Lenke til kommentar

Det spørs hva slags invertere det er.

Om dem sitter på et eget kor kan du se etter noe modell navn/nr og søke på ebay f.eks.

Evt bare søke etter skjermen på ebay.

Kan hende du finner noe billig der :)

Hvis ikke så kan du jo bruke microplex invertere.

Men da må du enten finne 12V inni skjermen eller få det fra et annet sted.

Også må du klippe kablene til lysrørene i skjermen og lodde dem inverteren.

Om det er 2 par med kabler i skjermen må du ha en inverter, er det 4 par med kabler må du ha 2 invertere.

Men som sagt har jeg aldri prøvd dette selv!

Men har bytta lcd paneler mellom forskjellige merker og modeller.

Det siste jeg gjorde her var å ta et panel fra en Dell skjerm og sette i en HP skjerm :p

Der passa kablen til panelet, men inverter koblingene var ikke like.

Så jeg bare klippa dem av og kobla på koblingene fra orginal panelet.

Og den skjermen funka fint :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...