Star Fox Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Jeg er da egentlig veldig tidlig ute, da jeg ikke har tenkt å søke meg på det før til neste år, hehe. Men uansett, noen som kan fortelle hva faget går i? (Har tenkt å ta bachelor først, og så hoppe rett på masteren) Må man være mattegeni for å ta dette faget? Hvilke "matteoppgaver" er det man støter på da? Heavy algebra, eller statistikk, grafer og sannsynelighet kanskje? Fikk for så vidt 6 i næringslivsøkonomi, men etter det jeg har hørt er n.øk. pissenkelt uansett, så det har omtrent ingenting å si. Liker faget veldig godt, og synes budsjetter, markedsanalyser og resultatregnskap er morsomt. I faget, spesialiserer man seg i noe da? F.eks. jus... etc. Jobbmuligheter? Og forresten, noen som har efaringer fra UiA? Enten Kr.sand eller Grimstad? Endret 17. juni 2008 av Ahnjo Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 du trenger kansje ikke å være "mattegeni", men Matematikken du møter på økonomi linjer bygger gjerne på 3mz/2mx fra vgs. Så du bør nok kunne matte ganske godt. Jo mer matte du kan fra før jo bedre er det siden mer eller mindre alle fag har noe med matte å gjøre. du kommer borti: ligninger, brøk, potensregning, funksjoner,algebra blant annet du kan lese mer om emnene her: http://www.uia.no/no/portaler/student_og_s...bachelorprogram Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Aha! Da skal jeg ta det smarte trekket, at jeg arbeider med R1 (2mx) på egenhånd nå, frem til jeg starter på økonomi (om 1 år). Evt. kan jeg søke på å ta privatisteksamen hvis jeg føler for det. Er egentlig ferdig med matte på videregående, men skitt au. Er vel bedre å jobbe med matten, så slipper jeg å glemme noe. Noen som har erfaringer fra UiA her da? Endret 19. juni 2008 av Ahnjo Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Økonomi er med noen unntak anvendt matematikk. Selve metodekursene i matematikk og statistikk kan nok være krevende for en del, men det er viktig å vite at det meste man foretar seg gjennom studiet er av kvantitativ karakter og krever fortrolighet med matematisk metode. Du må på ingen måte være "mattegeni" som du kaller det, men fortrolighet med og interesse for kvantitativ problemløsning er en absolutt forutsetning for økonomistudier. Økonomien man er innom på VGS er for det meste bare et lett sammensurium og en overfladisk behandling av en rekke fagområder innen økonomi. Faget kan nok være viktig for å vekke interesse, men så veldig mye mer vekt vil jeg ikke tillegge det. Dog kan det kanskje kan det være noe verdi i at man lærer praktisk bokføring, som jo ofte bare dekkes gjennom forkurs på handelshøyskoler. Mer vekt vil jeg heller legge på matematikken på VGS, som om man velger den mest krevende sorten, ikke er så forskjellig fra det man møter på høyskole. Jobbmulighetene er historisk sett veldig gode med fullført høyere grad innen økonomi. Endret 19. juni 2008 av Pjotrik Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 hva med rettslære? trur du det kan være noe bruk for å ta det? har lyst til å studere noe innenfor økonomi (ikke sikker på hva enda, kansje revisjon) Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Har allerede tatt Rettslære 1 selv, var en del om arbeidsmiljøloven der i alle fall. Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 jeg tenker mer i forhold til det å bli kjent med å tolke lover og regler hadde litt om forskjellige lover og regler på salg og service, men syntes det var veldig vanskelig (skal sies at jeg kansje ikke jobba så hardt med faget heller) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå