SR Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Har eid et Nikon D80 en stund nå, men kunne tenke meg å oppgradere. Har for så vidt vært fornøyd med kameraet (har en fortid som foto entusiast med "analoge" speilreflekskameraer), men savner en del ting på kameraet. Min relativt omfangsrike samling av objektiver og hus er solgt for flere år siden, og jeg startet på scratch digitalt. Har vært innom noen kompaktkameraer før speilreflekskameraene ble såpass bra at jeg ønsket å prøve et "seriøst" kamera igjen. Var misfornøyd med Kit linsen som fulgte med D80'en, og kjøpte derfor nytt objektiv kort tid etter anskaffelse. Dette hjalp mye, men synes stadig at for mye av "basic innstillinger" kontrolleres via digitale menyer istedetfor hurtig tilgjengelige knapper. D80 var mitt første digitale speilreflekskamera. Fant i ettertid ut at D200 hadde en layout og funksjonalitet som lå nærmere opp det til det jeg ønsket med tanke på knapper kontra menyer, og at dette kameraet hadde en konstruksjonsmessig kvalitet som lå nærmere opptil det jeg var vant til fra semiprofesjonelle filmbaserte kameraer fra tidlig 80-tall. Har nå kommet tilbake i entusiastmodus, og ser at jeg må utvide objektivsamlingen, noe som innebærer store kostnader og følgelig at jeg blir låst til en fabrikant. Jeg lurer derfor på om jeg skal fortsette med Nikon, eller bytte til Canon før jeg begynner å kjøpe objektiver og dermed låser meg. ------- Jeg prøver å lese tester både på nettet og gjennom blader, og dette har ført meg til et dilemma. Jeg ser at den nyankomne Nikon D300 innehar alle bruksmessige kvaliteter fra D200, men har en rekke forbedringer lånt fra proffmodellen D3, blant annet lysmåling og en rekke andre fiduser, selv om den ikke har fullformatsbrikke som sin storebror. Den har imidlertid fått "stående ovasjoner" i en rekke tester, og virker som en sikker grunnmur å bygge objektivinnkjøp på. Imidlertid hadde jeg (før D300 ble lansert), allerede bestemt meg for å kjøpe et Canon EOS 5D, ettersom denne fikk fantastisk mottagelse da den kom, og at to profesjonelle fotografer jeg kjenner (en studiofotograf og en pressefotograf som begge har "ubegrensede budsjetter") har anbefalt dette kameraet på det varmeste. Studiofotografen (som også har digitalt Hasselblad i kolleksjonen) sier at han i all hovedsak benytter EOS 5D'en til studiobilder, ettersom den er lettere håndterbar enn EOS 1D MKII'en han også disponerer. Forskjellen i hans øyne, bestod i all hovedsak av vann/støvavstøtning og batterikapasitet. Billedmessig var de like. Prismessig er Nikon D300 og Canon EOS 5D relativt like. EOS 5D har en fullformatsbrikke, mens D300 trekker veksler på en rekke nyvinninger gjort med flaggskipet D3. Utgiftsmessig er det objektivparken som dominerer. Kamerahuset er bare grunnmuren i dette, og økonomisk sett en parantes. Imidlertid låser man seg jo til en produsent, når man først har begynt å investere i objektiver. Spørsmålet er således: Hvilket av disse to kameraene anbefaler dere? Endret 17. juni 2008 av SR Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Skal ikke legge meg borti hvilke av disse som er best, men tipper det vil være enklere om du beskriver bruken litt nærmere. Endret 17. juni 2008 av Oceanborn Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Hvilket av disse to kameraene anbefaler dere? Det kommer en del an på hva du skal bruke dem til. Jeg oppfatter 5D som et mer 'landskap/studiokamera' kontra D300 som (i mine øyne) er et mer 'ha med rundt/actionkamera'). Skulle jeg primært jobbet i studio ville jeg nok valgt 5D. Skulle jeg hatt med et kamera litt rundtomkring og kanskje i tillegg brukt en del tele (dyr/sport o.l.) hadde D300 vært et klart valg - ikke minst på grunn av cropfaktoren som gjør at du klarer deg med mindre/lettere/rimeligere objektiver enn hvis du skal ha tilsvarende tele på et fullformatkamera. Men begge kameraene er utvilsomt veldig gode selv om 5D nå begynner å bli klart for utskifting i Canons sortiment. En god fotograf vil få utmerkede resultater uansett hvilken av disse han/hun velger. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Med dagens pris på 5d har du i alle fall mulighet til å skaffe deg FF kamera til en meget god pris. Etterfølgeren står på trappene, men slik du beskriver det her vil den bli utenfor rekkevidde prismessig på en god stund enda. Regn med at det får en startpris på nærmere $3500 - dvs en butikkpris her i Norge på rundt 25.000,- ved lansering. Hvem som er 'best' av D300 og 5D er umulig å si. De er så forskjellige at du strengt tatt kunne hatt begge. Det jeg ville gjort mye fremfor å tenke på kamerahus, som er forbruksvare, er å se på objektivutvalget til de to. Canon har utvilsomt objektiv en Nikon-mann gjerne ville slått kloa i slik som 35/1.4L, 50/1.2L, 85/1.2L, 70-200/4-serien osv - og det samme kan sies om enkelte av Nikons objeketiv. Eksempelvis 14-24/2.8. Har du tenkt gjennom hvilke objektiv du kunne tenke deg? Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Begge vil gi deg meget god bildekvalitet - største forskjellen er jo formatet. 5D er riktignok "gammelt", men overgås ikke på bildekvalitet av noen av de nye, bortsett fra D3 og canons nye toppmodell. 5D er jo etterhvert også bltt prisgunstig, spesielt ved USA import der du kommer ned mot kr. 10.000,-. Selv har jeg hatt 5D i nesten 2 år og tatt ca 25.000 bilder med null problemer. Stor, lys søker og raw-filer som gir deg et glimrende utgangspunk for redigering. 5D er på mange måter et "enkelt" kamera, men har en stor fordel - bildekvalitet. D300 har jeg ikke benyttet, men det går jo til topps i den ene testen etter den andre så du blir neppe skuffet om du velgen dette huset heller. D300 er mere "værbestandig" samt mer avansert og raskere enn 5D uten at det betyr allverden.. Valget er ikke lett.. Lykke til :-) Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 5D er på mange måter et "enkelt" kamera, men har en stor fordel - bildekvalitet. Kan også få nevne den store og flotte søkeren. Jeg setter også pris på de enda større mulighetene man har til selektiv fokus (mindre DOF) med 5d, sammenlignet med f.eks 1.6 crop formatet. Ikke mange kamera som har mindre 'bjeller og fløyter' enn 5d, men du verden for noen bildefiler man blir sittende igjen med. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Etter noen år med 5D sitter jeg for hardt fast i Canon-leiren (pga objektiver) til å skifte uten brann, men skulle noe fått meg tilbake til Nikon, som jeg hadde før jeg ble frastjålet en del utstyr, så måtte det vært D300. Det er et superkamera. Uansett hvilket kamera du velger, vil du få et meget godt kamera. Du bør imidlertid se litt mer på behovene dine, synes jeg. D300 har blant annet langt bedre værtetting enn 5D, og er også svært mye raskere. Men om du vil ha FF for en forholdsvis rimelig penge, er ikke 5D noe dårlig valg. Lenke til kommentar
grizley Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Hvilke av kameraene som er best vil ikke jeg uttale meg om i og med at jeg ikke har så mye erfaring med Nikon. Det jeg kan si om 5D er at vi her snakker om god bildekvalitet, godt grep og etter min smak brukervennlighet. Jeg fikk låne en 5D under en hockeykamp, og jeg må si at bildekvalitet overrasket meg. Her kan du lese en review om 5D: http://www.the-digital-picture.com/Reviews...era-Review.aspx Pga. pris (14.995) hos Fotovideo vurderer jeg å kjøpe en snart. EDIT: Link til bilder tatt med 5D: http://www.flickr.com/cameras/canon/eos_5d/ Endret 17. juni 2008 av grizley Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Kjenner ikke så mye til Nikon men har testet ut D300 en del og det er bare heeelt suverent.... Men med Nikon høres det ut som du bli alene mot canon kamerater med tanke på bytte/låne objektiver og slikt, noe å tenke på det også. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Det er jo to veldig forskjellige kameraer, så det er vanskelig å veie dem opp mot hverandre. Spørs jo helt hva det skal brukes til. Jeg hadde nok valgt D300, siden det er mer robust og bedre egnet til actionfotografering. Men hadde studiofotografering vært min greie hadde nok 5D vært et veldig aktuelt valg. Lenke til kommentar
grizley Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Det er jo to veldig forskjellige kameraer, så det er vanskelig å veie dem opp mot hverandre. Spørs jo helt hva det skal brukes til. Jeg hadde nok valgt D300, siden det er mer robust og bedre egnet til actionfotografering. Men hadde studiofotografering vært min greie hadde nok 5D vært et veldig aktuelt valg. 5D er brukbar til action den og. Du må bare kunne sporten du fotograferer. Jeg har fått maaange gode hockeybilder med 350'n som har samme skuddtakta (3bps). Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Nikon såklart... (hvorfor lure) hehe... Kommer selvsagt fra meg som nikon fan... objektivt som det er. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) 5D er brukbar til action den og. Du må bare kunne sporten du fotograferer. Jeg har fått maaange gode hockeybilder med 350'n som har samme skuddtakta (3bps).At en ting er "bedre egnet" betyr ikke at den andre er dårlig For all del, jeg har tatt plenty av bra actionbilder med D80en min, men jeg savner allikevel bedre følgefokus og høyere seriebildehastighet. EDIT: Bah, forumhikke Endret 17. juni 2008 av Sutekh Lenke til kommentar
grizley Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Sant. Følte for å kverulere pittelitt Endret 17. juni 2008 av grizley Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Sant. Følte for å kverulere pittelitt Jeg synes faktisk ikke det er kverulering og minne om at det er mulig å fotografere sport med litt lavere skuddtakt. Den nyansen har lett for å bli borte i litt polariserte debatter. Lenke til kommentar
grizley Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Sant. Følte for å kverulere pittelitt Jeg synes faktisk ikke det er kverulering og minne om at det er mulig å fotografere sport med litt lavere skuddtakt. Den nyansen har lett for å bli borte i litt polariserte debatter. Takk for den Jeg synes egentlig det er en fordel med lavere skuddtakt. Da er det ikke fullt så mange bilder å se over i etterkant. En venn av meg bruker en 1D Mark III, og han ender opp med 1500-2000 bilder etter en hockeykamp. Han bruker halve natta bare på å se over og slette bilder. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 En venn av meg bruker en 1D Mark III, og han ender opp med 1500-2000 bilder etter en hockeykamp. Han bruker halve natta bare på å se over og slette bilder.Nå er det meg som ikke greier å holde meg, men bare "må" komme med en sidebemerking:Etter et par hundre sånne økter, så har han nesten slitt ut kameraet sitt ROTFL Lenke til kommentar
grizley Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 ROTFL? Jeg vet i hvertfall at han går med planer om å kjøpe en ny Mark III snart. Han fotograferer ikke bare hockey Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) ROTFL?Rolling On The Floor Laughing. EDIT: Nå tror jeg det er best vi slutter å spamme tråden her. Beklager trådstarter. Mye min feil. Endret 17. juni 2008 av fototim Lenke til kommentar
grizley Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 ROTFL?Rolling On The Floor Laughing. Takk Man lærer no nytt hver dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå