Gå til innhold

Trådløse sendere for lyd

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en sender og en kompakt batteridrevet mottaker for lyd.

Det er en fordel om mottakeren har 3.5mm jack, men overganger kan lages.

Senderen er fordel om har en ekstern strømforsyning (som jeg kan lage selv), og kan lett kobles til en analog lydkilde.

Det trengs ikke mer enn mono sending.

Er dette noe som er mulig å få tak i uten for mye strev, og uten å kvitte seg med for mye penger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... om du er hendig så burde det være fullt mulig å modde en vanlig trådløs sender for TV-bruk. Der er det jo som regel SCART-inn og SCART-ut, men om du modder pinnene over til andre kontakter så bør vel det fungere helt fint. Krever jo litt arbeid, men slike får du på clas ohlson for nesten ingenting.

-Stigma

Lenke til kommentar

Er ikke de fleste av disse drevet av 230V?

Målet er at mottakeren skal kunne henges i beltet eller lignende, og være batteridrevet.

Men takk for tipset, skal undersøke litt rundt om jeg finner noe passende.

Modding er bare kjekt, så det er ikke problem :p

Lenke til kommentar

En ting til, vil noe slikt som dette være vanskelig å bygge selv for en som har litt kunnskap om elektronikk, og lærevillig?

Kan lodde, og har over gjenomsnittlig elektronikkunskap.

EDIT:

Jeg kom på en ting til. Hvordan vil det funke med en liten FM sender, og en liten lomme-radio? Dette skal bare brukes i fri sikt, med avstander på ca 10 meter. FM senderen kan moddes til nettdrift, og lommeradioen går på batteri og har et headset.

Endret av obrestad
Lenke til kommentar
Er ikke de fleste av disse drevet av 230V?

Målet er at mottakeren skal kunne henges i beltet eller lignende, og være batteridrevet.

Men takk for tipset, skal undersøke litt rundt om jeg finner noe passende.

Modding er bare kjekt, så det er ikke problem :p

Kanskje du kan forklare litt om hvadu plalegger å bygge i praksis, så blir det lettere å foreslå noe.

Er det snakk om en slakgs bærbar MP3-spiller som tar i mot audio fra en ekstern kilde slik at du kan gå rundt å høre på musikk rundt i huset f.eks.?

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å bruke utstyret til å kunne ha kontakt med personalet på en scene under en live happening, uten at det registreres av tilskuere, og dette gjøres greiest gjennom en trådløs "øreplugg".

Vi kjører i dag trådløse mikrofoner av en grei kvalitet, og ønsker samme fleksibiliteten andre veien. Derfor skal det også være trådløst.

Jeg vet det finnes slike in-ear monitorsystem, men de er på en måte i en annen prisklasse enn det jeg ønsker når jeg bare skal prøve ut hvordan slike ting vil fungere.

Endret av obrestad
Lenke til kommentar

Aha hmm...

Vel, hva med slike enkle walkie-talkier som de også selger kjipabillig på clas ohlson og lignende? Jeg tipper på at en eller annen modell vil ha mulighet for øreplugger, og så kan du bare gjemme walkien på beltet eller lignende. Hvis ikke du finner en med plug for ørepropp så budre det ikke være noe stort problem å re-route strømmen som går til den interne speakeren til å i stedet bli sendt til en øreplugg. Ørepluggen vil jo reagere på samme måte på strømmen som en større høyttaler så lenge du stiller volumet lavt, og dermed vil hele modden bare bestå av å åpne chassiet og kutte og lodde noen enkle ledninger. Det er noe som jeg tørr påstå at "alle" vil klare å gjøre :)

Det vil helst sikker være den enkleste løsningen eller evt. enkleste modden, og så får du dessuten fordelen med at utprøvd teknologi som er ment til den bruken, og det er billig. Tror jeg har sett av 2 enkle walkier så lavt som 300kr på clahs olson.

For ekstremt billig løsning, sjekk www.dealextreme.com . Gratis frakt til norge (uansett kjøpspris), og så selger de alle slags elektronikk duppeditter vanvittig billig. godt mulig de har walkier du kan bruke til å modde til ne pris der det ikke gjør noe om du ødelegger dem.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det er kun et problem med den bruken, det er at jeg kunne tenkt meg å mate inn et linjesignal i senderen, ikke bare snakke.

Dette fordi jeg ønsker at systemet skal kunne kobles til en miksepult, som kan gi forskjellige signal inn i hodesettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...