Stina. Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Hei! Jeg vil gjerne ha en god zoom-linse til mitt canon-kamera. har ikke så altfor mye peiling på tallene på de forskjellige linsene, så da går jeg den letteste veien og spør her.. Hva slags zoom-linse vil dere anbefale dersom jeg vil kunne zoome minst 30-40 meter? For eksempel opp til 200 mm (55-200mm) objektiv, er det mulig å si hvor mye zoom dette er? (antall ganger/meter?) Vet jeg spør litt vanskelig og kronglete, har helt tydelig ikke så alfor mye kunnskap om objektiver.. :s På forhånd takk! Endret 16. juni 2008 av bova Lenke til kommentar
arela Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Hva slags zoom-linse vil dere anbefale dersom jeg vil kunne zoome minst 30-40 meter? Det spørs jo hva du skal zoome inn på, er det en fugl eller en låvevegg. Du kan bruke enkel regning på brennvidder. Dersom du idag har ei linse som er 50mm, så vil den ha med 4 ganger så mye på bildet som en 200mm. En zoom på 55-200mm vil nesten firdoble utsnittet (200/55 = 3,6) Tar du et bilde av en person på 55mm og et på 200mm, så vil personen være ca 3,6 ganger større på det siste bildet. Håper det hjelper litt Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Her kan du se sånn generelt hvor langt man kan komme inn på motivet ved forskjellige brennvidder. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Her kan du se sånn generelt hvor langt man kan komme inn på motivet ved forskjellige brennvidder. Her er en annen... Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå