Stina. Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 hei, Jeg vurderer å kjøpe en Canon 450D framfor 400D. Lurer derfor på hvordan den dirkte skjermvisningen fungerer. Fungerer det bra, og er det så praktisk som det høres ut som? Går jo bra uten ¨å se på skjermen mens man tar bildet, og har hørt at den direkte skjermvisningen ikke fungerer like bra som på digitalkamera/kompaktkamera. Har dere noen erfaringer/meninger angående dette? Takk! Lenke til kommentar
lars91 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Heisann! Det som er med live view funksjonen på 450 er at den må lukke speilet for å fokusere. Dette er jo en ting du ikke trenger på kompaktkameraene. Det er altså fokusen som er selve forskjellen mellom kompaktkamera-visningen og speilrefleks visningen. Ellers fungerer direktevisningen nesten knirkefritt og gir veldig godt bilde. Sony har også veldig god direktevisningsfunksjon, men siden det er 450 du er ute etter så er det et strålende pluss Meget praktisk hvis du ikke gidder å se i søkeren, i tilleg til at du lettere får stilt inn fokusen manuelt når du har bruk for det (Du kan jo zoome inn på bildet 10x). Lenke til kommentar
Stina. Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Heisann!Det som er med live view funksjonen på 450 er at den må lukke speilet for å fokusere. Dette er jo en ting du ikke trenger på kompaktkameraene. Det er altså fokusen som er selve forskjellen mellom kompaktkamera-visningen og speilrefleks visningen. Ellers fungerer direktevisningen nesten knirkefritt og gir veldig godt bilde. Sony har også veldig god direktevisningsfunksjon, men siden det er 450 du er ute etter så er det et strålende pluss Meget praktisk hvis du ikke gidder å se i søkeren, i tilleg til at du lettere får stilt inn fokusen manuelt når du har bruk for det (Du kan jo zoome inn på bildet 10x). Takktakk! Litt utenom temaet, men ser du har 400D. Er du fornøyd med det? Litt i tvil om jeg skal gå for 450D eller 400D, det sistnevnte er jo en del billigere.. Tror du 450D er såpass mye bedre at det er verdt prisforskjellen? (tatt i betraktning av flere mp, live view osv) Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Jeg har 400D og trodde jeg var HELT avhengig av Live View..etter mange år med det. Trodde i starten det var veldig dumt at jeg hadde kjøpt uten. Men sannelig, jeg har ikke savnet det en dag. Det går helt greit, ser jo raskt på skjermen etter bildet er tatt, og sjekker histogram og slikt. Nei, det var skikkelig rart at jeg som er så "vanemenneske" ikke kom til å savne det. EOS 400D er et veldig bra kamera, synes jeg. RandiA Lenke til kommentar
lars91 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Det er sant RandiA. Kan skrive under på at Canon EOS 400D er et godt kamera, men samtidig er 450D en veldig god nykommer med betydelig bedre billedkvalitet. Når du først har vendt deg til å bruke søkeren savner du ikke muligheten for å se på skjermen. Kjøp det kameraet du liker best, men ikke tenk spessielt på muligheten til å se bildet på skjermen. Dette kommer i såfall i annen rekke av ting du ser på. Hilsen Lars EDIT: Så ikke posten din før nå Det kommer veldig ann på hva du er ute etter med kameraet (i forhold til om du skal velge 400 eller 450). 400D er et nå utgående kamera som fortsatt holder mål, men hvis du er ute etter et kamera som er hakke bedre så går du for 450D. På 450D kittet er det også en Canon EF 18-55mm med IS. Med 400D er det kun et Canon EF 18-55mm uten IS. Forskjellen på disse to objektivene er gennerelt at du har billedstabilisatoren, men det er også en ny type glass på objektivet med IS. Et lurt valg er eventulet å gå for 400D og sløyfe 18-55mm og kjøpe med et Canon EF-S 17-85mm som er hakket dyrer men desto bedre. Endret 16. juni 2008 av lars91 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) 450D var ikke kommet enda da jeg kjøpte mitt, men i etterkant ser jeg at det er ikke sikkert jeg hadde lagt i de ekstra kronene , jeg ser nå at det er viktigere å kjøpe god optikk til huset. RandiA (Rettet til 450 ) Endret 16. juni 2008 av RandiA Lenke til kommentar
Stina. Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 400D var ikke kommet enda da jeg kjøpte mitt, men i etterkant ser jeg at det er ikke sikkert jeg hadde lagt i de ekstra kronene , jeg ser nå at det er viktigere å kjøpe god optikk til huset.RandiA Hm, mente du der 450D istedet for 400D? For det er vel 400D du har? Lenke til kommentar
lars91 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Der har du helt klart rett. Å legge i noen ekstra kroner i objektivet er GULL, men først burde man ha et kamera som man liker å jobbe med. Det er derfor det også er lurt å velge det kameraet som du synes sitter best i hånden og som du synes menyene er best på. Lenke til kommentar
Stina. Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Takk for svar! Hadde i første omgang bestemt meg for 450D, men nå får jeg ta meg en ekstra tur til fotobutikken og se og prøve kameraene en gang til tror jeg.. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 400D var ikke kommet enda da jeg kjøpte mitt, men i etterkant ser jeg at det er ikke sikkert jeg hadde lagt i de ekstra kronene , jeg ser nå at det er viktigere å kjøpe god optikk til huset.RandiA Hm, mente du der 450D istedet for 400D? For det er vel 400D du har? Takk, rettet det nå... RandiA Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Takk for svar! Hadde i første omgang bestemt meg for 450D, men nå får jeg ta meg en ekstra tur til fotobutikken og se og prøve kameraene en gang til tror jeg.. Ja, riktig som lars91 sier, man må kjenne på det, og prøve de forskjellige, se på menyene etc. Og her falt 400D helt i smak hos meg, lette oversiktlige menyer/knapper og OK å holde i .. RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Det er sant RandiA. Kan skrive under på at Canon EOS 400D er et godt kamera, men samtidig er 450D en veldig god nykommer med betydelig bedre billedkvalitet. Jeg vil vel påstå at 400D sin bildekvalitet ikke er noe spesielt dårligere enn 450D. Jeg tro det er få som vil klare å se forskjell ved en direkte sammenligning når samme objektiv blir brukt. Men det som riktig er at kit-objektivet til 450D (den med IS) er mye bedren enn det til 400D (uten IS). Men det er kanskje det du mente? Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Noen betydelig oppgradering av bildekvaliteten har vi ikke hatt siden 2004, eller noe slik. Noen hevder sikkert at 450D er dårligere enn 400D også, og med sine preferanser med god grunn. Lenke til kommentar
lars91 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Mente ikke akkruat at 450D's bildekvalitet ikke var betydelig bedre. Etter at Canon introduserte en ny bildesensor i 450D er bildekvaliteten blitt oppgradert samtidig som du får bedre kvalitet på bildene ved høyere ISO. Jeg holder på å prøve å finne noen tester hvor du kan se forskjellen med samme objektivet. Her har du en link til et review av Canon EOS 450D eller XSI som det heter i USA. http://reviews.cnet.com/digital-cameras/ca...7-32826689.html EDIT: En annen veldig stor forbedring med 450D er sensorrensen som er innebygget. EDIT2: Her er en link til noen bilder tatt med 450D http://www.steves-digicams.com/2008_review...si_samples.html Endret 16. juni 2008 av lars91 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Det er sant RandiA. Kan skrive under på at Canon EOS 400D er et godt kamera, men samtidig er 450D en veldig god nykommer med betydelig bedre billedkvalitet.Forskjellene mellom kvaliteten på kamerahusene er ikke så store, men optikken som følger med er det meget forskjellig kvalitet på. Det er der den store forskjellen på 400D og 450D egentlig ligger. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Heisann!Det som er med live view funksjonen på 450 er at den må lukke speilet for å fokusere. Nei du, den har kontrastbasert fokus også, og det virker faktisk, men den er ikke veldig kjapp. 450D er testet i nye utgaven av Fotografi, og fikk "Topp valg"-karakter. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Det tviler jeg ikke på. Tidenes beste entry-level fra Canon, men så kommer det da også et nivå lavere ned for å ta de tradisjonelle 350/400D-kundene. Men i utgangspunktet er det entry level, og i så måte et flott et. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå