Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på standpunktkarakter

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fikk vite standpunktkarakteren i Mat og Helse i dag. Jeg fikk karakteren 5, noe som jeg ikke er helt fornøyd med, etter min mening skulle jeg hatt en 6-er.

Jeg fikk 6 på den skriftlige prøven vi hadde, men kun 5 på den praktiske, men karakteren på den praktiske prøven var jeg ikke helt enig med heller. Jeg jobbet godt, og arbeidet på guppen ble godt fordelt, men jeg fikk allikevel 5. Samarbeidet på gruppen fungerer også fint ellers.

En annen i min klasse, som kun fikk 5 på den skriftlige prøven, og som ikke var tilstede under den praktiske prøven fikk 6 i stanpunktkarakter i dette faget. Dette synes ikke jeg er helt rettferdig ettersom karakteren ble satt av den samme læreren, og vi har begge hadde noenlunde lik innsats ellers i timene.

Så det jeg egentlig lurte på, var om jeg har en god sak å gå videre med, eller om jeg bare skal la det ligge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

la det ligge 5 er fortsatt en veldig god karakter, og karaktersettiningen i faget er så lite basert på "harde fakta" at jeg tviler på at du kommer noen vei, faktisk har jeg hørt om flere tilfeller der slike klager gav stikk motsatt resultat. klaging på karakterer er først og fremst egnet til å komme seg fra stryk til bestått.

Lenke til kommentar

Når jeg leste innlegget ditt nedover tenkte jeg " ikke noe å klage over, teller det praktiske mer enn det skriftlige vil 6 og 5 bli til 5" men etter det du forteller om en anen som fikk 6 med 5 på skriftlig prøve og ikke oppmøte på praktisk del, ville jeg vurdert å klage. Dersom det du sier om aktiv deltakelse i undervisningen er noen lunde likt mellom deg og denne 6er eleven. Det er jo noe gale når det ser slikt ut. Virker som forskjellsbehandling

Og det er ikke hvor viktig denne karakteren er som avgjør hensikten med å klage eller ikke. Selv hadde jeg latt det gå, men hvis noen føler at de fortjener en bedre karakter enn det de har fått så anbefaler jeg de å klage hvis de føler de fortjener bedre, men vær da observang på at klaging kan gi både negativt og positivt utfall.

Hvis du skal klage så ville jeg brukt det med forskjellsbehandling som et av argumentene dine hvis læreren er vanskelig, det ser aldeles ikke bra ut for en lærere å forskjellsbehandle elever.

Lenke til kommentar
Det har jo ikke så mye å si når man bare går på ungdomsskolen uansett :) Karakterene fra vgs er de som gjelder

Vet ikke hvordan det er der du bor, men her konkurrerer man om plassene på vgs basert på snittkarakteren sin. Derfor kan 6 i stedet for 5 i et fag være avgjørende for inntaket til vgs.

Lenke til kommentar

Hmm, ja. Jeg har vurdert å bare la det ligge, men jeg har tenkt å spørre læreren om en begrunnelse på hvorfor jeg fikk denne karakteren i morgen.

Jeg er også fullstendig klar over at den praktiske prøven teller en god del mer enn den skriftlige, men jeg synes at det var merkelig at en elev som ikke var tilstede under den praktiske prøven, og fikk 5 på den skriftlige prøven fikk 6.

Men det er også andre elever i min klasse, som fikk 5 på den skriftlige prøven og 6 på den praktiske prøven, som også kun fikk 5.

Men det dere sier om at klaging kan ha både positiv og negativ utfall, vil det si at jeg på en eller annen måte kan risikere å bli trukket en karakter ned dersom jeg klager på karakteren?

Lenke til kommentar
Men det dere sier om at klaging kan ha både positiv og negativ utfall, vil det si at jeg på en eller annen måte kan risikere å bli trukket en karakter ned dersom jeg klager på karakteren?

Det kan skje at du plutselig får 4, men jeg ser ikke på hvilket grunnlag det skulle vært, når du har 5 og 6 på de to prøvene.

Lenke til kommentar

Det kan skje at du plutselig får 4, men jeg ser ikke på hvilket grunnlag det skulle vært, når du har 5 og 6 på de to prøvene.

Ja, det er noe i det du sier, Mikachu. Jeg tviler veldig sterkt på at vedkommende skulle få 4 eller dårligere når det ikke er noe grunnlag for det. Hvis du er i tvil om du skal klage: klag! Det gjorde jeg, og jeg kunne ikke gå ned. Altså hadde jeg ingenting å tape, og det har ikke du heller. ;)

Eksamenskarakteren derimot, skal man være veldig forsiktig med å klage på! Der burde man vel klaget bare om man hadde fått stryk, for da hadde man ikke hatt noe å tape. Det finnes faktisk dem som hadde 3 og går ned til 2 om de klager.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

kommer veldig ann på læreren. Tror ikke du har noe å tape på det men noen lærere (f eks en jeg hadde i min tid) så på de som klaget som provoserende mot lærerens dømmekraft og prøve å finne ytterlige grunner til å sette eleven ned.

Men som sagt i ditt tilfelle med en 5er en 6er og god innsats i faget så er det vel umulig å få 4, så du har ingenting å tape på det bortsett fra tiden det tar.

Lenke til kommentar

Blir irritert når folk klager på en 5'er i Mat og Helse. I klassen min er det vel kun én som har fått 5 eller høyere. Selv fikk jeg en svak 3'er, noe jeg synes er veldig merkelig. Får 4,5 i snitt, og jobber ikke så dårlig at jeg fortjener en svak 3'er! Det må vel være noe med læreren når alle i klassen som ellers får gode karakterer synker ned på 2 og 3 i Mat og Helse faget ...

Edit: og ja, jeg skal klage på karakteren, uten at jeg vet hvor mye dette hjelper. Litt kjipt at en ufortjent dårlig karakter trekker ned det ellers bra snittet ...

Endret av Gersh
Lenke til kommentar
Eksamenskarakteren derimot, skal man være veldig forsiktig med å klage på! Der burde man vel klaget bare om man hadde fått stryk, for da hadde man ikke hatt noe å tape. Det finnes faktisk dem som hadde 3 og går ned til 2 om de klager.

Man bør i hvertfall ikke klage på en eksamenskarakter før man har diskutert det med faglærer.

Lenke til kommentar

Man bør i hvertfall ikke klage på en eksamenskarakter før man har diskutert det med faglærer.

Nei, aldri klage på eksamenskarakterer før man har diskutert det med faglærer!! Det er viktig!

Lenke til kommentar

Nettopp dét var det en på skolen min som gjorde en gang. Hun snakket med norsklæreren sin, og norsklæreren sa at hun skulle klage på 3-eren. Men så endte eleven opp med 2 i stedet. Kjedelige greier! :dontgetit:

Lenke til kommentar

Nettopp dét var det en på skolen min som gjorde en gang. Hun snakket med norsklæreren sin, og norsklæreren sa at hun skulle klage på 3-eren. Men så endte eleven opp med 2 i stedet. Kjedelige greier! :dontgetit:

En faglærer er da heller ikke noe orakel som kan forutsi fremtiden. Men en faglærer vil derimot kunne gi en mye mer objektiv vurdering enn deg selv, og vil også kunne stoppe deg fra å gjøre noe dumt.

Lenke til kommentar

En faglærer er da heller ikke noe orakel som kan forutsi fremtiden. Men en faglærer vil derimot kunne gi en mye mer objektiv vurdering enn deg selv, og vil også kunne stoppe deg fra å gjøre noe dumt.

Ja, det er denne objektive vurderingen fra faglærer som er viktig å ta med seg før man eventuellt skulle klage.

Lenke til kommentar

Nei, langt ifra om jeg tror! Derfor ville jeg vært svært forsiktig om jeg skulle klaget på en eksamenskarakter. Men uansett hvor gode kort læreren mener du stiller med, er det ikke alltid læreren har rett, selv om hun er helt overbevist om at det vil lønne seg. Det viser mitt forrige eksempel. Man tar en sjanse uansett om læreren mener idéen er god eller dårlig. Jaja, opp til hver enkelt.

Men uansett har det aldri vært nødvendig for meg å klage, da jeg stort sett har vært svært fornøyd med resultatene på eksamen. :p

Men nå bør vi ikke gå mer off topic. Tråden handler jo om klage på standpunktkarakter, der man ofte har et helt annet utgangspunkt for å klage.

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Nei, langt ifra om jeg tror! Derfor ville jeg vært svært forsiktig om jeg skulle klaget på en eksamenskarakter. Men uansett hvor gode kort læreren mener du stiller med, er det ikke alltid læreren har rett, selv om hun er helt overbevist om at det vil lønne seg. Det viser mitt forrige eksempel. Man tar en sjanse uansett om læreren mener idéen er god eller dårlig. Jaja, opp til hver enkelt.

Klart man skal være forsiktig. Poenget mitt var egentlig bare at man aldri måtte finne på å klage før man hadde pratet med faglærer, ikke at man skulle la faglærer avgjøre.

Men nå bør vi ikke gå mer off topic. Tråden handler jo om klage på standpunktkarakter, der man ofte har et helt annet utgangspunkt for å klage.

Dersom man er rimelig oppegående i faget det gjelder er det kanskje lettere å avgjøre om man skal klage på en eksamen enn om man skal klage på en standpunktkarakter. På en eksamen har man full oversikt over hva man har prestert, det har man ikke når det gjelder standpunktkarakteren.

Selv har jeg aldri hatt noe behov for å klage på noe som helst, men en jeg studerte sammen med på høyskolen presterte å klage på en karakter uten å prate med faglærer. Han falt ned fra 2.6 til 3 :tease:

Lenke til kommentar

Låner topic litt.

Til jul fikk jeg 4'er i spansk og var fornøyd med det. Etter jul har jeg vært aktiv og flink i faget, men får nå 3 til standpunkt. Jeg har derfor tre spørsmål:

- Når du ikke har fått brev eller melding om at du går ned i et fag, kan du settes ned i et fag da?

- Jobber faglærer etter skoleslutt for elever (dvs idag) ?

- Finnes det en "mal" for klaging på karakterer?

Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at faglærer må si ifra til deg at du er i ferd med å gå ned.

2. Det er jeg usikker på. Kommer vel litt an på skole/lærer. Men jeg tror de muligens har startet ferien sin nå.

3. Usikker på om det finnes en mal. Søk på google? I fjor klaget jeg på norsk skriftelig karakteren min. Sommerhalvåret fikk jeg 4+ (random prøve), 5/4 (særemne), 5- (tentamen) og 5 (random prøv). Fikk 4 i standpunkt og klagde. Ble rettet opp til 5. Ikke at det hadde så mye å si, men man har jo ikke noe å tape på det når man vipper såpass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...