Explorer Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Tok en stor overhaling på min DBS Cybertrak ettellerannet idag, vasket felger og annet, plukket av bremsene og smurte osv. Tok også av girveksleren forran, som har stått fast i lengre tid. Denne viste seg dessverre å være ødelagt, var helt fastrustet og selv etter å ha ligget under i rustløser i flere timer satt den helt fast. Etter å ha banket litt på den var den også fysiskt ødelagt, så jeg trenger en ny. Jeg vet ikke hvilken type det er, men det er altså den som står forran på sykkelen og som veksler mellom de tre girene der. I tillegg er bakdekket litt skadd (type slangen er på tur ut gjennom siden av dekket), derfor skulle jeg gjerne hatt nye dekk. De som står på nå er ganske breie med knaster (typisk DBS Cybertrack-dekk), men jeg skulle gjerne likt å ha noen som er mer tilpasset kjøring på asfalt. Var nede å leste på dekket nå, dimensjonen jeg kunne finne var 26x1.95 (om det betyr noe ). I tillegg skulle jeg hatt nye pedaler, bremseklosser og annet småkos, som fører meg til mitt siste spørsmål: Finnes det noen nettbutikker som har alt dette, og i så tilfelle hvilke? Ellers takk for alle svar Lenke til kommentar
master air Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Bikeshop.no kan du jo sjekke ut. Gode priser der. Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) www.bikeshop.no er å anbefale, god service! lurer du noe per mail så får du svar som regel innen 5 minutter... iallefall etter min erfaring... utenlandske sider: www.probikekit.com www.cyclingcomponents.com Endret 17. juni 2008 av Nilsi_tl Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Supert, da vet jeg hvor jeg skal lete ihvertfall. Men da, dekkene. Regner med det er som med bil at det er forskjellige felgdimensjoner? Er i så tilfelle felgdimensjonen en del av det tallet jeg fant på hjulet mitt (26x1.95)? Er det noe dekk som er spesielt å anbefale som er gode på asfalt og som passer til felgene mine? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Felgdimensjonen er 18-559, alt av såkalt 26" passer. Fra 1,40 til 2,7" bredde. Endret 17. juni 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Ok. Er det noen sammenheng mellom diameteren i tommer og de tallene som står på dekkene på Bikeshop (f.eks. 700 x 28 )? Hvilken type dekk er det som er å anbefale (racer, hybrid, ??? ) ? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 700C er såkalt 28". Felgdimensjonen her er 18-622. Angående type dekk så handler det om hva du ønsker selvfølgelig. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Det jeg egentlig ønsker meg er bare ett dekk der ikke slangen stikker ut på siden, men mer spesifikt så blir det vel et allright asfaltdekk til en allright pris. Gjerne noe som ruller litt lettere enn det jeg har på nå (standard DBS-dekk som er ganske slett på midten og har knaster på sidene). Tar svært gjerne mot tips om du vet om et dekk som passer beskrivelsen bra. Tok forresten et par bilder av girveksleren, utfra hva jeg kan se så har ikke noen av de som selges den festeplaten, eller er det igjen jeg som ser på feil plass? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Har du verktøyet, ta av kranken og festeplaten. Og kjøp et frontgir som festes rundt vertikalrøret. Pass på at du får riktig diameter. Det er typisk 3 størrelser, men enkelte kommer med innsatser du kan tilpasse med. Pass på at du får et gir som er kompatibelt med vaierføringen du har (enten opp eller nedtrekk, en del girvekslere dekker begge). Hvis du ikke har verktøyet kan du sikkert få ta i et frontgir som krankmontert, men det er ikke så vanlig i ettersalgsmarkedet. M330 eller C050 er i tilfelle de to girene som er vanligst med slik festemetode. Legg merke til at du har dårligere justeringsmuligheter på en slik skifter, spesielt med tanke på hvor langt inn den kan gå, samt vinkel i forhold til krankdrevene, noe som kan være problematisk i enkelte tilfeller. Endret 17. juni 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Heh, skjønner at det er mye å lære her ihvertfall. Men så jeg bør altså prøve å få dratt av både gir, pedal og alt det der for så å få dratt av festeplaten som står der, og som girveksleren sto montert i? Prøvde nemmelig å få av denne da jeg drev å mekket, men greide ikke helt å se hvordan man får dratt av den saken (i mangel på ett bedre navn) som pedalen står skrudd i, og som står fast inn på kranken (?). Prøvde med en ters, men da jeg ikke greide å skru den lengre for hånd og ingenting virket som det ville gi seg så gav jeg opp hele prosjektet. Ellers så kommer wiren fra øversiden og ned. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Prøvde nemmelig å få av denne da jeg drev å mekket, men greide ikke helt å se hvordan man får dratt av den saken (i mangel på ett bedre navn) som pedalen står skrudd i, og som står fast inn på kranken (?). Krankarm og kranklager? Lageret har et konisk spor som gjør at du må dra/skyve krankarmen av etter å ha løsnet senterbolten, da denne skal sitte ganske godt. Finnes spesielle verktøy for dette (en krankavdrager). Liten sak du skrur inn i gjengene på krankarmen som har en pinne du kan skru inn for å skyve armen av. Du må desverre også ha et verktøy for å skru ut kranklageret da en festebraketten er montert mellom lageret og ramma. Dersom du ønsker å gjøre det må du huske å løsne venstresiden først. Dersom du bare ønsker å kjøpe et gir på nett du kan skru fast i braketten som står der, så heter det "Bottom Bracket Mounted Front Derailleur" ihvertfall. FD-CT91 og FD-CT92 kan kanskje passe... Uansett tror jeg ikke du vil spare så mye på å kjøpe frontgiret på nett. Fraktkostnader vil nok jevne det ut. Har du en sykkelbutikk i nærheten ville jeg tatt med meg sykkelen dit, hørt om de hadde frontgir som kunne monteres på brakett og prøvd det. Hvis ikke det hadde funket spurt om å få låne verktøy til krankarm og kranklager og kjøpt et nytt "vanlig" frontgir. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Du verden ja, ser jo faktisk ut som den FD-CT91 er den samme som jeg har liggende her og som sto på sykkelen orginalt. Innstilliger og slikt er ikke så veldig viktig, så lenge den greier å flytte kjeden mellom de tre tannhjulene og jeg kan sykkle til jobb så er jeg fornøyd. Men da, tilbake til dekk. Vil disse være noe å satse på? Hva er forskjellen på ett "rigid" og ett "folding" (har en anelse her da..). Vil det kanskje ende opp med å bli veldig dyrt i frakt om jeg skal bestille dekk fra denne butikken i England? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Så ut som passende dekk frem og tilbake til jobb. "Rigid" dekk har en stålvaier i felgkantene (vanligst), mens "folding" ikke har det (lettere og dyrere). EDIT: frakt får du spørre butikken om tror jeg Endret 17. juni 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Ok, takk for all hjelp da! Skal stikke innom et par butikker i morgen, kan hende det vil lønne seg. Ser for meg at det kan bli dyrt å bestille såpass mye derfra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå