sammael Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 For ca. en uke siden tryna tilsynelatende den ene harddisken min, en WD 120GB 8MB SE-disk, nesten helt ny. Etter noen timers hvile fikk jeg den til å fungere som slave, og fikk kopiert dataene. Den gav da fra seg klikkelyder, så jeg sendte den i retur og venter nå på erstatning. Men nå, en uke etterpå, tryner, tilsynelatende, også den andre disken min, en WD 40GB. Det tar 10 sekunder før bios finner den, og den er ustabil. Innimellom får jeg feilmelding om Primary Hard Disk Failure i bios.. Har selvfølgelig prøvd å bytte IDE-kabel, og prøvd diskene med begge IDE-kanalene, til ingen nytte. I og med at WD ikke har såpass høy feilrate på diskene at jeg ser det som usannsynlig at jeg har fått to dårlige disker, og at de samtidig tryner med en ukes mellomrom, begynner jeg å lure litt på hva som egentlig kan være galt. For å få bekreftet at det er hovedkortet og ikke diskene det er noe galt med, prøvde jeg å koble til en lånt IBM-disk. Men den fungerte helt eksemplarisk, ingen problemer i det hele tatt.. Det jeg så lurer på, er: kan det likevel være at IDE-kontrolleren min synger på siste verset, og at det er forskjeller mellom WD- og IBM-disken som gjør at sistnevnte kjører bedre på tross av dette? Kan det være skadelig for disken at jeg benytter den med en tryna IDE-kontroller? Eller har jeg bare vært j%&¤ig uheldig med diskene? Eller kanskje det er strømforsyningen som ikke funker bra nok? Har og hatt problemer med noen PCI-kort som ikke kan startes/ ikke oppdages 'skikkelig' av windows, og den ene USB-porten som tydeligvis ikke leverer nok strøm til scanneren min. Lenke til kommentar
Big_blaster Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Det kann vere at du har for mye i pc`n din og ikke kraftig nok psu fikk et brent grafik kort på grund av drt skaff deg krafigere psu hvis du ikke alerede har det Lenke til kommentar
sammael Skrevet 11. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2003 Litt rart om det skulle være for dårlig PSU, ettersom det har fungert ganske så bra i 2 år. Men på den annen side så er nok PSU'en rimelig full av støv og dritt, kanskje den er i ferd med å bli litt svidd.. Forøvrig så er det en 250W PSU. Burde vel holde det? Jeg har ikke så voldsomt mye i pc'en. Det eneste jeg endret på før problemene oppstod var å bytte til nyere/bedre grafikk-kort, men det skal vel ikke ha noe å si? PCI-kortene drar vel like mye strøm? Eller? Tror egentlig det er på tide å bytte både kabinett og HK snart.. men skulle da hatt tak i et HK med Socket A og støtte for SDRAM-minne, har ikke råd til å kjøpe ny RAM og prosessor for øyeblikket...er fattig student.. Og jeg finner ikke noe slikt hovedkort i noen webshop-er, alle skal ha DDR-RAM.. Noen som har noen tips til hvor jeg kan få tak i noe sånt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå