Gå til innhold

Salg av bilder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Veldig sant, Chris. Er faktisk langt billigere enn mange andre fotografer selger bilder for. Men bildene skal tross alt ikke brukes i kommersiel sammenheng i førstomgang, og prisen settes deretter.

Poenget er at de;

1. Lever av foto

2. Driver foto profesjonelt og gjør oppdrag, ikke videreselger bilder tatt av egen interesse.

Ja såklart, men du må ha i bakhodet at folk har penger og om dem liker en ting så er de som oftest villige til å betale for det.... :)

Overpriser du deg selv vil det slå negativt tilbake på deg én eller annen gang. Og å sammenligne seg med profesjonelle fotografer prismessig blir feil, og på grensen til lureri.

Lenke til kommentar

Veldig riktig det du sier Gissan, og burde helt klart taes til etterretning. Å sammenligne meg med en profesjonell burde helt klart ikke forekomme ved salg.

Men føler du at jeg er overpriset nå? Personlig synes jeg det virker som en ålreit pris.

Lenke til kommentar
Veldig riktig det du sier Gissan, og burde helt klart taes til etterretning. Å sammenligne meg med en profesjonell burde helt klart ikke forekomme ved salg.

Men føler du at jeg er overpriset nå? Personlig synes jeg det virker som en ålreit pris.

Grei pris for kunden, men jeg føler fortsatt at det avhenger mye av hvilke priser du får på utskrifter. Får du de svinbillig (som meg), burde du (som meg) justere prisen etter det - mener ihvertfall jeg. :)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

Men jeg mener som sagt at kunden ikke bør ha noen anelse om prisen på print. Om det koster meg 100kr eller 200kr er irrelevant for dem. I tillegg skal jeg jo ha "lønn" for arbeidet. Timeslønn blir ganske lav. :p

Men nå får jeg legge meg. Føler meg lite konstruktiv. Starter på 400kr for 20x30 jeg. Dere får prisliste i morgen. ;) Regner med noen bestillinger fra deg Gissan...? :thumbup:

Lenke til kommentar

Ett eksemepl:

En tømrer, sier f.eks, materialene koster det og det, gi meg den summen så kjøper jeg de for deg. Men siden tømreren da er tømrermester så får han 50%. Om kunden selv skulle kjøpt materialene så hadde det kosta akkurat det samme, og som Icefox sier er dette irrelevant for kundene.

Endret av Zettec
Lenke til kommentar

Prisen, slik jeg ser den, er grei, for kundens del. Men som jeg sa tidligere vil nok noen verge seg mot å betale en slik sum, spesielt når prisen er økt når printene blir større. Mange kan tro at det er lettere sagt enn gjort å ta slike bilder, og vil betale deretter. Når de i tillegg har bekjentskaper til dine foreldre og / eller deg ønsker nok mange også "rabatter".

Bestillinger fra meg kan du bare drite i. :)

EDIT: Og hva snakket vi om like før TN-debatten kom til forumet? På den tiden hadde du ingen hensikter om å drive med utskrifter, og etter hva jeg vet satt du på en TN-skjerm. Håper du får erfart noe av det jeg erfarte da jeg begynte å printe - kalibrering og god skjerm (ikke TN-panel) er et must!

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Prisen, slik jeg ser den, er grei, for kundens del. Men som jeg sa tidligere vil nok noen verge seg mot å betale en slik sum, spesielt når prisen er økt når printene blir større. Mange kan tro at det er lettere sagt enn gjort å ta slike bilder, og vil betale deretter. Når de i tillegg har bekjentskaper til dine foreldre og / eller deg ønsker nok mange også "rabatter".

Dette er irrelevant for tråden og er ganske frekt da kundene som vil kjøpe bildene av Icefox ikke er medlemmer på forumet.

Lenke til kommentar

Dette er irrelevant for tråden og er ganske frekt da kundene som vil kjøpe bildene av Icefox ikke er medlemmer på forumet.

Hallo? :ermm: Hva var du plutselig skulle bli moderator for da?

Regner med noen bestillinger fra deg Gissan...? :thumbup:
Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Skal nok mer enn det for at Gissan skal hisse meg opp. Han har jeg hatt nok bråk med. Uansett ment som en tease til han...

Hahaha? Bråk? Med meg? Nå som Mr. Olsen er vekke blir det lite bråk fra min side..

(Ja, jeg vet hva du snakker om.. :innocent: )

EDIT: Uansett så svarte jeg bare med den samme tonen som du ga meg i spørsmålet ditt. Hadde du virkelig forventet at jeg skulle kjøpe bilder? ;)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Veldig sant, Chris. Er faktisk langt billigere enn mange andre fotografer selger bilder for. Men bildene skal tross alt ikke brukes i kommersiel sammenheng i førstomgang, og prisen settes deretter.

Poenget er at de;

1. Lever av foto

2. Driver foto profesjonelt og gjør oppdrag, ikke videreselger bilder tatt av egen interesse.

Ja såklart, men du må ha i bakhodet at folk har penger og om dem liker en ting så er de som oftest villige til å betale for det.... :)

Overpriser du deg selv vil det slå negativt tilbake på deg én eller annen gang. Og å sammenligne seg med profesjonelle fotografer prismessig blir feil, og på grensen til lureri.

Og???

Om han vil ta den prisen for disse bildene er det vel opp til han og ikke opp til hva andre måtte mene er den riktige pris.

Om bildene er tatt på "oppdrag" eller ei gjør jo ikke til at det har krevd noe mindre arbeid fordet..... Æ hadd hvertfall gidd faan..! ;)

*måtte bare* :)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått salg på fem bilder, og driver nå å klargjør bildene for print.

Men ser jeg har en liten begrensning angående størrelse. Jeg tenkte å sette bildene til 300DPI, men ser at dette ikke holder på lengeste siden til 40cm. Burde jeg senke DPI eller interpolere? Hva vil gi best resultat på et 40x30?

Lenke til kommentar
Da har jeg fått salg på fem bilder, og driver nå å klargjør bildene for print.

Men ser jeg har en liten begrensning angående størrelse. Jeg tenkte å sette bildene til 300DPI, men ser at dette ikke holder på lengeste siden til 40cm. Burde jeg senke DPI eller interpolere? Hva vil gi best resultat på et 40x30?

Nå vet jeg jo ikke hvor "kravstor" kundene dine er, men jeg har 30x40 print fra 8,2mp som gir røfflig 222dpi. Videre tror jeg ikke noen hyler og skriker kvalitetsforringelse om du går ned til 180dpi.

Det normale menneskelige øye har problemer med å sjelne 100dpi, og det er gjerne her grensen regnes på det menneskelige øyets oppløsningsevne..

CoC på 0.030mm som er fullformat sensor, og beregnet til øyets begrensning gir en dpi på 118.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...