IceFox Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Nå har jeg gjennom min mor fått et par henvendelser angående kjøp av et par av bildene mine. Pris er selvfølgelig ikke viktigst for meg, men likevel greit å ta en realistisk pris. Profesjonell printing har jeg tatt hånd om. Hva tenker dere om pris? Er jo kun privatpersoner som ikke skal bruke det kommersielt, men vil ha det hengende i hjemmet. Jeg vil tilby 20x30 til 60x90. Forlanger ikke at dere kommer opp med en full prisliste for meg, men kommer med et realistisk forslag til hva jeg kan ta for et 20x30 f. eks. Vet emnet har vært opp flere ganger før, men får håpe på svar. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Er det snakk om oppdragsfoto eller videresalg av fotografier tatt av personlig interesse? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Sistnevnte. Bilder som ligger i porteføljen min, som folk ønsker å kjøpe. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Da bør du ihvertfall ikke overprise deg. Hva tenker du mht. pris selv da? Lenke til kommentar
t_k Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Du tar bra bilder, så ikke underpris deg sier jeg. Alt for mange som gir vekk bra arbeid. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Bedre å underprise seg enn å overprise seg, ihvertfall i begynnelsen. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Tenkte kanskje 400,- for et 20x30. Virker det greit? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Tenkte kanskje 400,- for et 20x30. Virker det greit? 400 kroners fortjeneste, eller 400 kroner inkludert print? Virker som en grei pris ja. Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) 100kr+ print tror jeg virker mer fornuftig. 400kr for ett lite bilde er ganske dyrt. Endret 16. juni 2008 av Zettec Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Tenkte kanskje 400,- for et 20x30. Virker det greit? 400 kroners fortjeneste, eller 400 kroner inkludert print? Virker som en grei pris ja. Inkludert print. Vil helst ikke gå ut med prisene for print, men får det ganske billig, ettersom jeg kjenner personen godt. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Hvor mye koster printingen? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Hvor mye koster printingen? Også et relativt viktig punkt. Får du printingen sjitbillig burde du justere sluttprisen etter det, faktisk. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 For kunden er det irrelevant hva printen koster, og derfor ønsker jeg heller ikke å gå ut med printepris. Men kan si at det blir et par hundre i fortjeneste. 399,- for et 20x30 da? Vurderer om jeg skal ha forskjellige priser på bilder? Et jeg har fått salg på som jeg selv ikke synes fortjener en like høy pris. Eller virker dette bare dumt og gjør prisdiskusjon mer aktuelt? Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 400+ print hørtes da greit ut.... Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Da bruker jeg det som grunnpris, og prisen øker deretter parallellt med printeprisen. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 For kunden er det irrelevant hva printen koster, og derfor ønsker jeg heller ikke å gå ut med printepris. Men kan si at det blir et par hundre i fortjeneste. 399,- for et 20x30 da? Vurderer om jeg skal ha forskjellige priser på bilder? Et jeg har fått salg på som jeg selv ikke synes fortjener en like høy pris. Eller virker dette bare dumt og gjør prisdiskusjon mer aktuelt? Sett en fast pris. Dog må du nok regne med at enkelte ikke betaler 400 kroner for en 20x30 uten ramme og noe som helst, bare en print i hånden. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Tenker å tilby ramming også. Om jeg skal gjøre det selv er enda ikke bestemt, men skal jeg få gjort det profesjonellt blir prisen en del høyere. Printefyren min skal kanskje få avtale med noe rammefirma. Men ser ikke noe særlig galt i pruting på enkelte bilder. Bedre med noe enn ingenting, er vel mottoet her. Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 En bekjent kom over en snøscooter som viste seg å være stjelt for en tid tilbake siden. han tok bilde, ringte avisa og tilbød dem bilde. han fikk 1400kr for bildet. De som først synes bildene dine er så syke at de ønsker å betale deg for dem, de betaler det du forlanger vil jeg tro. Hvorfor skulle de ha noe begrep om hva som er dyrt og ikke i fotoverdenen. Smil og si at prisene for sånt egentlig er MYE høyere så vil de bli kjempehappy for at de fikk det så billig av deg. Ikke noe lureri, kun du som tar betalt det du ønsker for bildene og de er glade for å ha fått bildene... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 For kunden er det irrelevant hva printen koster, og derfor ønsker jeg heller ikke å gå ut med printepris. Men kan si at det blir et par hundre i fortjeneste. 399,- for et 20x30 da? Vurderer om jeg skal ha forskjellige priser på bilder? Et jeg har fått salg på som jeg selv ikke synes fortjener en like høy pris. Eller virker dette bare dumt og gjør prisdiskusjon mer aktuelt? Jeg savner en størrelse mellom de to. 30x40 eller deromkring. Dvs. hvis det er portretter, så er nok 20x30 OK. Du kan jo ha en rabatt ordning, 400 for den første og 300 for de neste Ved samlet bestilling selvfølgelig. Tom Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Veldig sant, Chris. Er faktisk langt billigere enn mange andre fotografer selger bilder for. Men bildene skal tross alt ikke brukes i kommersiel sammenheng i førstomgang, og prisen settes deretter. Til Tom: Jeg har mange størrelser som sagt. Merk ordet til. Så 30x40 er en størrelse på lista. Skal komme med en prisliste i løpet av morgendagen, jeg. Nå må jeg snart legge meg, og være forberedt til eksamen i morgen. Endret 16. juni 2008 av IceFox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå