johome Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Jeg har tenkt å lage en live CD , men er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Har lastet ned : Har extractet BOOT , ISOLINUX og LOOPBACKS til skrivebordet. Hva gjør jeg nå ? Endret 20. juni 2008 av johome Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Lage en live-CD? Hva med å skrive iso filen du lasted ned til en brennbar skive med et brukbart brenneprogram? Lenke til kommentar
johome Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Jeg har nå skrevet iso filen til en CD. Etter å ha puttet CD plata inn i maskinen og restartet kommer denne meldingen opp : ISOLINUX 3.51 Mandriva Linux isolinux : Image checksum error , sorry ..... Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Jeg har nå skrevet iso filen til en CD. Etter å ha puttet CD plata inn i maskinen og restartet kommer denne meldingen opp : ISOLINUX 3.51 Mandriva Linux isolinux : Image checksum error , sorry ..... Det kan være vrient noen ganger det. Her er en howto for windows: https://help.ubuntu.com/community/BurningIs...61be66c6553babf Har du andre OS(operativsystem), så kan du velge guide her oppe til (obs!! skrev først venstre, men mente høyre :-)) høyre under "Contents": https://help.ubuntu.com/community/BurningIsoHowto Jeg tar det for gitt at du kan engelsk. Endret 16. juni 2008 av ronron25 Lenke til kommentar
johome Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Den veiledingen ser ok ut. Jeg har Windows XP på maskinen min. Jeg brukte Ultra ISO til å lage imaget. Programmet har jeg brukt mange ganger før med hell. Lastet opp BOOT , ISOLINUX og LOOPBACKS fila til CD plata. Ultra ISO ga så beskjed om at CD plata vil bli oppstartbar. Vet ikke helt hva som er gærnt her. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Den veiledingen ser ok ut. Jeg har Windows XP på maskinen min. Jeg brukte Ultra ISO til å lage imaget. Programmet har jeg brukt mange ganger før med hell. Lastet opp BOOT , ISOLINUX og LOOPBACKS fila til CD plata. Ultra ISO ga så beskjed om at CD plata vil bli oppstartbar. Vet ikke helt hva som er gærnt her. Hvis du er ute etter en Mandriva live CD, hvorfor ikke bare laste ned denne? Last ned her: http://www.mandriva.com/en/download/free Denne siden er kanskje også interessant for deg: http://syslinux.zytor.com/iso.php Lenke til kommentar
johome Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Det var derfra jeg lastet ned fila. (den første linken) Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Det var derfra jeg lastet ned fila. (den første linken) Og du fikk ikke brent den? Kan kanskje være CDen som er skada eller CD-brenneren eller en progamfeil? Jeg har selv lasta ned Mandriva One Spring 2008 her, og det funker bra. Vil samtidig informere deg om Linux Mint også, om du ikke skjenner til den distroen. Ser lekker ut. Kde4 med Kubuntu ser også bra ut. Og her finner du distroer, distrowatch.com, om du ikke visste det fra før. Lykke til! Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Bare for å gjøre det helt klart. Det er ikke meningen at du skal pakke ut fila eller noe slikt. Fila du lastet ned er et "bilde" av en ferdig cd, og alt du skal gjøre er å åpne den i et brenneprogram og brenne ut cden. Lenke til kommentar
krmoe87 Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Jeg har nå skrevet iso filen til en CD. Etter å ha puttet CD plata inn i maskinen og restartet kommer denne meldingen opp : ISOLINUX 3.51 Mandriva Linux isolinux : Image checksum error , sorry ..... Har du instilt brenneprogramet dit til å brenne iso fil? Lenke til kommentar
johome Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Og du fikk ikke brent den? Ja , jeg fikk brent den. Har prøvd med flere CD plater. Som sagt så booter CD plata etter å ha restartet maskinen. Deretter kommer feilmeldingen. Har du instilt brenneprogramet dit til å brenne iso fil? Jeg bruker Ultra ISO som bare brenner iso filer. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 "Lastet opp BOOT , ISOLINUX og LOOPBACKS fila til CD plata. Ultra ISO ga så beskjed om at CD plata vil bli oppstartbar." Du skal ikke pakke ut .iso filen du har lasted ned! Ikke noe triksing med mapper og styr. Bare åpne den nedlastede .iso filen i brenneprogrammet ditt og trykk på brenn. Dersom du får checksum error da er det gode muligheter for at nedlastningen din er korrupt og du må laste ned på nytt. Er du i tvil kan du sjekke dette vha MD5 checksummen. Lenke til kommentar
molland Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Hei Brenn gjerne med dvd decrypter, jeg har aldri hatt en eneste feil med å brenne iso filer med det progget. Easy som bare det Frode Lenke til kommentar
johome Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Bare for å gjøre det helt klart. Det er ikke meningen at du skal pakke ut fila eller noe slikt. Fila du lastet ned er et "bilde" av en ferdig cd, og alt du skal gjøre er å åpne den i et brenneprogram og brenne ut cden. Du har så rett så rett. Jeg har nå fjernet filene og lastet ned hele fila på nytt. Denne gangen lastet jeg den direkte ned til brenneprogrammet og brente CDen. Når jeg så restartet maskinen og bootet opp med CD plata begynner Mandriva å starte opp. Etter noen minutter kommer denne meldingen opp : Mandriva Linux release 2008.1 (official) for i 586Kernel 2.6.24.4 - desktop 586 - 1 mnb on an i686/tty 1 Localhost login : _ Password _ Localhost og Password ? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Kan se ut som at du har noe hardware som fikk X (den grafiske serveren) til å krasje. Dersom du starter på nytt og prøver med safe graphics mode istedet vil det sansynligvis fungere bedre. Lenke til kommentar
johome Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 les Readme.pdf Har gjort det. står ingenting om det i Readme fila. Dersom du starter på nytt og prøver med safe graphics mode istedet vil det sansynligvis fungere bedre. Det eneste valget jeg får med en restart er dette : Trykker på Esc. Legger ved bilder når den jobber: Deretter kommer vi tilbake til utgangspuntet med Localhost og Password ? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Har ikke prøvd mandriva på en stund, så kan hende jeg tar feil, men før mandriva starter skal du vel få en meny der du kan velge å starte mandriva fra cden, starte med safe graphics mode (kan hende det er litt bortgjemt), memtest, boot from first harddisk etc. Har du noen minnepinne eller noe slikt i pcen? Feilmeldingene er konsentrert rund hdc (vanligvis harddisk/lagringsmedium nr 3). Lenke til kommentar
johome Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg får desverre ikke opp noen meny når Mandriva starter opp. Dette bildet dukker opp : Trykker så på F1 : Trykker på F2 : Trykker på F3 : Jeg klarer ikke å finne frem til safe graphics mode Har ikke minnepinne i PCen. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg hadde regnet med at du ville få en meny ala den du ser i bakgrunnen på bilde nr 5, men med flere alternativer (safe mode, memtest og boot from harddrive). Har ikke noe videre erfaring med mandriva, men du kan prøve å legge til "xmodule=vesa" i boot options (bilde 6). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå