Christian86 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 I løpet av vgs så drev jeg med 8 verv sammenhengende over de årene jeg gikk, blant annet hovedansvaret for et valgfag med 50 elever (valgfag som elevene styrte). I tillegg har du det vanlig med forkjølelse,influensa og legebesøk annen hver uke som ikke kunne slettes, og timer som kanskje skulle vært slettet men det fantes ikke dokumentasjon på. 1. året: 16 timer 2. året 7 dager og 24 timer 3. året: 14 timer Er dette veldig mye over 3 år? Jeg var nemlig på et intervju hvor sjefen hoppet glatt over verv osv, og utelukkende fokuserte på timefraværet og spurte meg om holdninger på dette, og hvor mye han kunne forvente at jeg ble borte osv. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke, men føler dette og kommentaren om ryddigheten min (har god orden på sakene, hvorpå personen liret av seg "nærmest tvangstanker da?") som litt merkelig. Lenke til kommentar
Sunset Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 jeg vil ikke si at det er mye fravær Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Vanskelig å si. Helt personlig synes jeg det er relativt mye. Jeg hadde minst like mye verv som deg (dog ikke sykdommen) og mye mindre fravær. En arbeidsgiver kan lett tenke at det er mye. Husk at dette ikke trenger å være rasjonelt. En arbeidsgiver kan lett tenke at du prioriterer andre ting du gjør mot det som skal være primæraktiviteten din. For en arbeidsgiver kan de tenke at du prioriterer andre ting foran jobb/skole. Du kan ha så gode grunner du vil, det som betyr noe er hvordan en evt. arbeidsgiver tolker det inntrykket gir. Du å selv sørge for at dårlige tall på vitnemålet ditt blir forklart på en god måte, det har du tydeligvis ikke klart på dette intervjuet. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Vanskelig å si. Helt personlig synes jeg det er relativt mye. Jeg hadde minst like mye verv som deg (dog ikke sykdommen) og mye mindre fravær. En arbeidsgiver kan lett tenke at det er mye. Husk at dette ikke trenger å være rasjonelt. En arbeidsgiver kan lett tenke at du prioriterer andre ting du gjør mot det som skal være primæraktiviteten din. For en arbeidsgiver kan de tenke at du prioriterer andre ting foran jobb/skole. Du kan ha så gode grunner du vil, det som betyr noe er hvordan en evt. arbeidsgiver tolker det inntrykket gir. Du å selv sørge for at dårlige tall på vitnemålet ditt blir forklart på en god måte, det har du tydeligvis ikke klart på dette intervjuet. Ikke for å være veldig slem, men jeg undres hvordan du hadde like mange verv og ansvar for valgfag uten å pådra deg noen timer fravær? Uansett har vi for så vidt sett nærmere på tallene, og timene skyldes nok en baldning av timer som skulle vært slettet, men som ikke ble det, en del legetimer, og så er det vel to ganger i første året a 1 time jeg skulket pga politisk demonstrasjon og en mobil jeg ville ha. Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 jeg synnes det er mye ja, nå er det vel forseint å få sletta fraværet men som sagt over her, prøv å forklar det på en god måte Lenke til kommentar
M-J Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 :S det er ikke mye totalt i år har jeg 5 dager og 37 timer Lenke til kommentar
Tommy Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Enkelttimer ser styggere ut på en fraværsliste enn hele dager. (f.eks ser 15 enkelttimer styggere ut en 5 dager, selvom 5 dager = 35 timer) For enkelttimer vil jo si at du faktisk har vært på skolen den dagen, men bare droppet en time eller to. Mens hele dager gjerne skyldes sykdom eller lignende. Hadde jeg intervjuet en som hadde nesten 50 enkelttimer fravær på 3 år, hadde jeg også tvilt litt på holdningene til vedkommende.. Men som nevnt tidligere kan det jo være gode grunner til fraværet, som bør komme tydelig frem under intervjuet. Lenke til kommentar
M-J Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 altså hadde fraværssystmet fungert hadde jeg vel bare hatt et par timer, som da igjen hadde skyldes tannlege og legebesøk. Men slik som det er hos oss hvertfall. tar bare noen av lærerne fravær og om du ikke blir registrert som borte i alle timene får du timefravær. så om jeg har 8 timer en dag jeg er borte. og fraværet bare blir tatt i 7 av timene får jeg 7 timers fravær Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Så lenge man har en forklaring på hvorfor man har fravær, så tror jeg ikke det spiller noen voldsomt stor rolle. Da jeg var på intervju til min nåværende jobb forklarte jeg at jeg hadde såpass mye fravær i 3. klasse på VGS fordi jeg hadde en jobb som var interessant, og dermed heller droppet timer som ikke hadde noen videre betydning for meg til fordel for jobb. Begge jobbene var forsåvidt veldig like, noe som gjorde at de som ansatte meg skjønte at dette var noe jeg likte år gjøre. Fraværet det var snakk var noe sånt som 4 dager og 46 timer på ett år. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Innså nettop at jeg har abnormt mye fravær: 14 dager, 26 timer 16 dager, 23 timer 8 dager, 47 timer På flygelederintervjuet var de ganske opptatt av dette, men siden jeg i etterkant har jobbet 120% stilling og hatt 2 dager fravær (dokumentert) og ingen timer i løpet av 2 år og 3 mnd. gikk jeg glatt igjennom :-) Forklarte fraværet med at jeg på vgs ikke hadde noen problemer med å få gode karakterer 5/6 i de fagene jeg var interessert i, og hadde spekulert litt i å være borte da jeg selv følte jeg ikke hadde utbytte av å være på skolen! TH Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Jeg fikk glatt jobb hos et selskap med bedre betingelser enn det salgsjobben gav. Så det løste seg Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Pleier ikke levere med vitnemålet mitt jeg, for meg er skole og jobb to veldig forskjellige ting. Har aldri blitt spurt om det heller Lenke til kommentar
Tommy Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Da har du tydligvis ikke søkt jobber hos noen spesielt seriøse firma Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Da har du tydligvis ikke søkt jobber hos noen spesielt seriøse firma Og hvordan kan du konkludere med det? Det er ingen krav om å levere fra seg vitnemålet, jeg liker ikke å dele det ut til alles beskuelse. Spør de så får de, men jeg sender det ikke automatisk med en søknad. Alle snakker om hvor SYKT viktig fravær er, min erfaring er at det ikke er å hysterisk allikevel. Lenke til kommentar
Tommy Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Jeg stusset ikke på at du ikke sender det med, men at du aldri har blitt spurt om det... Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Ja, okei. Det er ikke alle jobber hvor karakter og fravær er det viktigste. Er de automatisk useriøse da? Lenke til kommentar
Tommy Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) ja, firmaer som overhode ikke er interessert i hvor dyktig du er, er useriøse edit: jeg har jo ikke sagt at det er det skal være det viktigste...langt i fra... Men nok OT... vi får bare være uenige Endret 27. juni 2008 av Tommy Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Jeg mener det er feil å konkludere med at alle firmaer som ikke krever vitnemål av deg er useriøse. Men greit, du må gjerne mene det Edit: Så du mener det eneste som avgjør om man er dyktig, er fravær og karakterer? Endret 27. juni 2008 av Juliess Lenke til kommentar
Tommy Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Det jeg mener er at jeg har brukt 16 år av livet mitt på skolen, og syns nesten det er litt frekt hvis et firma ikke viser noe interesse for det... edit: hvis du hadde lest innleggene mine så finner du ingenting som tilsier at jeg mener "det eneste som avgjør om man er dyktig, er fravær og karaktere" eller at "karakter og fravær er det viktigste"... Vi legger den død nå... Endret 27. juni 2008 av Tommy Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Du må da skjønne at i ganske mange jobber (tja, så godt som alle) vil karakterene dine fra VGS ha fint lite å si, så da legger arbeidsgiver heller vekt på selve søknaden. Du skal ikke se bort ifra at den eneste gangen du vil trenge det vitnemålet er når du skal inn på høyere utdanning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå