BeeSharp Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Newbie vurderer å bygge billig DAW (Digital Audio Workstation). Har forsøkt å "geeke" meg opp i helgen for å kunne klare å velge riktige komponenter, og har hatt stor glede av bl.a. dette forumet. Har utarbeidet en komponentliste jeg tror vil funke. Maskinen skal KUN brukes til musikkproduksjon, og skal ikke være tilknyttet nettverk o.l. Samlet pris (iht. komponentliste) kr. 4475,- Har ikke planer om å overklokke. Hovedkort: Gigabyte GA-P35C-DS3R (Billig og godt nok?) CPU: Intel E8400 (duo), eller intel Q6600 (quad) Trenger lav latency. RAM: OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 HD: Samsung SpinPoint T166 320GB x2 PSU: Seasonic S12 430W (Stillegående) Kabinett: ANTEC SOLO CD/DVD: Samsung SH-S203B? Ang. valg av prossessor: Må oppgradere sequenseren (Programvare: Cubase SX2 til SX3) for å kunne nyttiggjøre meg quad prosessoren. Er det i tilfelle slik at tileggsprogrammer/plug-ins nyttiggjør seg de andre kjernene? Hastigheten på E8400 er såpass mye bedre enn på Q6600, og når du spiller inn musikk med plug-ins i realtime har man like mye brukt for latency som Paven har for genitalier. Hadde i utgangspunktet sett meg ut E8400, men har blitt litt usikker. Kommentarer, tips & råd mottas med takk! Lenke til kommentar
aggronord Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 uten å gå i detalj på oppsettet ditt, har jeg forstått det slik at de to viktigste faktorene for lav latency er et godt hovedkort og et godt lydkort, ikke nødvendigvis en rask prossessor. du burde dessuten vurdere å ha en rask liten disk som kan lese hurtig ved bruk av store ROMplere etc. En annen svært viktig faktor (iallefall for meg) i en DAW er at den er så stabil som overhodet mulig. Jeg har lite av tips å komme med ellers, min desktop DAW er også på planleggingsstadiet - men dette er noen viktige poenger å ha i bakhodet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå