Gå til innhold

Kjøpe 8mm / Super8-filmkamera og filmruller, hvor?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg ikke lest igjennom de ca 10 siste postene men.

Har ei kasse med 8mm film (ikke super) som jeg gjerne vil få over på DVD/VHS. Hvilke råd har dere? Kjøpe/låne kamera/konverter?

Takk for hjelpen på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har jeg ikke lest igjennom de ca 10 siste postene men.

Har ei kasse med 8mm film (ikke super) som jeg gjerne vil få over på DVD/VHS. Hvilke råd har dere? Kjøpe/låne kamera/konverter?

Takk for hjelpen på forhånd! :)

Snakker du da om smalfilm (filmruller) eller videofilm (kassetter)?

Videokassetter (Video8, Hi-8) kan du spille av på et video8/hi-8 kamera om du har et slikt, og koble til PC'n ved hjelp av en boks som brukes mellom PC og kamera. Om du ikke får tak i et kamera, kan det leveres inn til en fotobutikk som driver med videokopiering/konvertering. Du kan også søke etter "videokopiering" på Google.

Er det derimot film, kan du alltids filme av et lerrett, men det skaper flimmer og blir ikke spesielt bra. Da er eneste alternative løsning og levere det inn til noen som kan overføre de til video for deg (og ikke velg første og billigste sånn helt uten videre... det er store kvalitetsforskjeller ute og går). Dette kalles overspilling av smalfilm. En del fotobutikker tilbyr denne tjenesten, eller man kan søke etter "overspilling" på Google.

Lenke til kommentar
Er det derimot film, kan du alltids filme av et lerrett, men det skaper flimmer og blir ikke spesielt bra. Da er eneste alternative løsning og levere det inn til noen som kan overføre de til video for deg (og ikke velg første og billigste sånn helt uten videre... det er store kvalitetsforskjeller ute og går). Dette kalles overspilling av smalfilm. En del fotobutikker tilbyr denne tjenesten, eller man kan søke etter "overspilling" på Google.
Bor man i Oslo-området, kan man spare seg for søket, ta en tur innom Fotohuset på Karl Johan og kanskje hilse på brukeren Super8, som kanskje er den mest erfarne "smalfilm-overspilleren" her på bruket (så vidt jeg vet den eneste, men tar kanskje feil der)...
Lenke til kommentar

A-ha, da er du i feil tråd. Du har Video8, et videoformat. Her i denne tråden diskuteres 8mm film. Altså film, som det de bruker når de viser filmer på kinoen. Ikke video, som brukes til å se og ta opp film hjemme. Var det enkelt å forstå?

Det billigste er sikkert å kjøpe et gammelt Video8 kamera brukt, og spille det over på pc-en via en video-inn inngang på skjemkortet, eller en spesiell boks som lages for slik. Det vil koste mye mindre enn å levere inn en hel eske med film som skal spilles over på dvd. Husk at det krever arbeid, og er du villig til å betale en person flere hundre kroner i timen for å spille over 50 timer med babyopptak av deg og dine?

Lenke til kommentar

Bare hyggelig. Egentlig er denne tråden også feilpostet, men det er gjort med vilje. Trådstarter regnet nemlig med at han vil finne flere med peiling på Super8 her enn på underkategorien som faktisk handler om film i form av levende bilder. Og det tror jeg han har helt rett i. De ungdommene som driver med filming her på forumet bruker nok bare video, og skal man finne ut om smalfilm må man nok heller ty til de som har et halvt århundres erfaring med film-film, hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hva slags utstyr bruker dere? Tar dere negativ film også? Jeg skyter litt 200T..

Hva maskinene heter, er en bedriftshemmelighet :) Vi slet i lang tid med å finne ut hva det beste var for oss mtp. kvalitet vs. hastighet og pris da våre Elmo'er viste klare alderstegn. Andre lignende firma skal ikke få denne informasjonen fra oss på sølvfat.

Vi tar ikke negativfilm... kun positiv. Men om du laster negativ film inn på datamaskinen, så kan man kanskje invertere den der?

EDIT: Men da kan det muligens bli litt problemer med fargestikk, ettersom maskinene har automatisk justering av hvitbalanse...

Interresant lesning.

Har noen gamle filmruller som jeg skal digitalisere.

Kan du oppgi firmaet som har maskinen med enestående kvalitet?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Interresant lesning.

Har noen gamle filmruller som jeg skal digitalisere.

Kan du oppgi firmaet som har maskinen med enestående kvalitet?

Det kan han ikke si av hensyn til forbudet mot reklamering og annonsering på forumet.

Er det ikke tillatt å legge ut sysnspunkter om hvem man mener har den beste tjenesten for slik?

Lenke til kommentar
Er det ikke tillatt å legge ut sysnspunkter om hvem man mener har den beste tjenesten for slik?
Jo, men Super8 jobber for det selskapet han har fortalt om, og kan derfor ikke fortelle hvem det er, siden han også ønsker å kunne bruke arbeidsplassen sin som eksempel i forhold til priser etc. Du må gjerne komme med erfaringer om synspunkter om tjenester du har brukt, men må være ytterst forsiktig om du selv jobber for noen av dem.
Lenke til kommentar

Ikke når personen jobber på stedet.

På andre forum er det mulighet for å sende e-post til brukerne (en e-post per medling til en bruker av gangen - skulle derfor ikke være stor frykt for fylling av postkassen).

Noen hint om slikt på dette forumet?

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke har noen økonomisk gevinst eller annen utilbørlig tilknytting til noen firmaer så vil jeg anbefale å sjekke prisene hos Fotohuset i Oslo og Antonio Stasi Classic Camera i Bergen. De leverer kvalitetscanninger som vanlige folk har råd til.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...