Speik Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Fant ingen bedre plass å opprette denne tråden på.. Så, som emnetittelen tilsier er jeg interessert i et klassisk filmkamera som tar opp på ekte filmruller. Noen som vet hvor dette kan kjøpes? Nytt eller brukt.. Trenger jo også filmstock / ruller med 8mm.. (Vet dette er litt søkt, men finnes det slike kamera med samme objektivfatning som på Nikons fotokamera?) EDIT: Jeg må bare presierer at jeg snakker om filmkamera som i levende bilder, ikke foto.. Endret 16. juni 2008 av Speik Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Vet at det er en butikk som forhandler dette i Bergen. Hvis du er derifra er det rundt fløyen et sted, husker ikke helt hvor. Bare leit i området! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Han mener selvsagt Stasi, men det har du kanskje tenkt på allerede. Jeg synes forresten at dette er en grei "feilposting", i og med at sjansen for å få hjelp nok er større her. Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) Stasi er nevnt, har er vel kjent for å ha et Super8 kamera eller to inne. Selv har jeg erfaring med to Canon Super8-kamera, jeg har en 310XL, som er et P&S, helautomatisk, 18 bilder pr sekund, meget lyssterk optikk (f/1.0), dette er egnet for opptak i dårlig lys og er meget hendig. Den finner man fort for et par hundrelapper på f.eks eBay. Den andre er en Canon Auto-zoom 1014 Electronic, et mer "proffkamera" med 24 bps, slowmotion (56bps) manuell eksponering om man vil, bedre fokusering større zoomomfang og mange andre snedige muligheter. Jeg ga 50€ for min. Film kjøper jeg hos www.myoldcamera.com rimelig film og rimelig frakt fra US. Oppnåelig kvalitet fra Super8 skal man ikke kimse av, sjekk denne videoen: Viktig, vær innlogget på Youtube og klikk "watch in high quality" for visning av ok kvalitet. Flere Super8 eksempler: http://blip.tv/file/get/JustinLovell-Music...reSuper8490.mov http://blip.tv/file/get/JustinLovell-COMME...aneHvede463.mp4 Endret 18. juni 2008 av Amund_Blix Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Canon Auto-zoom 1014 Electronic er jo tøffere enn både Bolex og Beaulieu. Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Canon Auto-zoom 1014 Electronic er jo tøffere enn både Bolex og Beaulieu. Ja det er skikkelig tøft, og lyden ved 56 bps er rå! Etter hva jeg fant ut i forkant av kjøp av kamera, er også Canons Super8-kamera kjent for å være driftsikre og ofte et bedre kjøp enn gamle franske greier. Lenke til kommentar
arela Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Når var det 8mm ble faset ut? Var det omtrent samtidig med at kassettbånd tok over for spolebånd - la oss si rundt 1980? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Når var det 8mm ble faset ut? Var det omtrent samtidig med at kassettbånd tok over for spolebånd - la oss si rundt 1980? Spolebånd så nok starten av nedturen allerede da Phillips introduserte kompaktkassetten på midten av sekstitallet. Da jeg vokste opp på syttitallet var det kassettspillere i alle hjem, men mange hadde en kul onkel med Tandberg eller Akai spolebånd. Det fantes enda flottere saker også, men de tilhørte arbeidskameraten til onkelens kompis. Det er forøvrig trist at El-cassetten kom altfor sent. Det var en høykvalitets 4-spors kassett med 1/16" tape. Super8 avled med døden en gang på åttitallet. Jeg husker jeg klippet Super8 frem til rundt 80/81. Etter det ble det lite levende film på meg i over 10 år. Super8 holdt ikke stand så mye lenger, for etterhvert kom jo Camcordere, som nesten kunne konkurrere med Super8 i kompakthet også. Han som jeg klippet for gikk over til en opptaker/kamera-kombo, ala NRKs gamle U-matic. Tungt og todelt, men billigere enn film. Endret 20. juni 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
arela Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Jeg kjøpte min "supre" Philips spolebåndopptaker for sommerjobbpengene ca 1970. Med gitar og greier, så ble det fres. Jeg var forresten nær ved å kjøpe en Studer båndopptaker for ca et år siden! Det er forøvrig trist at El-cassetten kom altfor sent. Det var en høykvalitets 4-spors kassett med 1/16" tape. De hadde vel neppe konkurrert med CD platene likevel, det var jo som en ny verden (trodde vi) Å klippe film hørtes spennende ut, nå er det cut, copy & paste som gjelder. edit - en lite talefail Endret 20. juni 2008 av arela Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Det bør vel nevnes at Super8 er lagt fra dødt, selv om mannen i gata ikke bruker det lenger. I USA er det for tiden ganske "hot" i bryllupsbransjen og Super8 brukes også ivrig i mange Hollywoodproduksjoner i enkelte scener. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Å nei da, langt fra død. Formatet lever vel bedre enn på lenge. Det er god tilgang på Ektachrome, men Kodachrome er selvfølgelig en sjelden vare. Men mange kortfilmprodusenter, også her til lands, bruker Super8 som hovedmedium. Ikke bare for prisen, der har som oftest råd til 16mm, men på grunn av effekten. Det ser knall ut hvis det er skikkelig. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Oppnåelig kvalitet fra Super8 skal man ikke kimse avHelt enig... jeg jobber med Super8 film daglig. Overspiller til DVD/mini-DV, og bruker vel noe av det beste utstyret tilgjengelig til dette, hvis vi ser bort fra maskiner som scanner et og et bilde (som tar lengre tid og er mange ganger dyrere for kunden). Etter vi fikk nytt utstyr i hus for snart to år siden, forsto jeg plutselig hvor bra kvalitet det hadde. Mange får overspilt sine super8 filmer hos steder der de fortsatt har gammelt utstyr, og de som ser super8 film for første gang, tror dermed at film rett og slett var elendig. De fleste overspillingsstedene i Norge og de fleste andre land har gamle Elmo-maskiner, samme som vi hadde før, og jeg ser nå hvor dårlige de maskinene er på... tja... alt egentlig. Min påstand er at potensiell kvalitet på Super8 film langt overgår video8 (som for de fleste erstattet super8). Det har også sitt spesielle uttrykk som du heller ikke finner på senere og bedre videomedier (inkludert det digitale). Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Hva slags utstyr bruker dere? Tar dere negativ film også? Jeg skyter litt 200T.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Hva slags utstyr bruker dere? Tar dere negativ film også? Jeg skyter litt 200T.. Hva maskinene heter, er en bedriftshemmelighet Vi slet i lang tid med å finne ut hva det beste var for oss mtp. kvalitet vs. hastighet og pris da våre Elmo'er viste klare alderstegn. Andre lignende firma skal ikke få denne informasjonen fra oss på sølvfat. Vi tar ikke negativfilm... kun positiv. Men om du laster negativ film inn på datamaskinen, så kan man kanskje invertere den der? EDIT: Men da kan det muligens bli litt problemer med fargestikk, ettersom maskinene har automatisk justering av hvitbalanse... Endret 22. juni 2008 av Super8 Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Hva slags utstyr bruker dere? Tar dere negativ film også? Jeg skyter litt 200T.. Hva maskinene heter, er en bedriftshemmelighet Vi slet i lang tid med å finne ut hva det beste var for oss mtp. kvalitet vs. hastighet og pris da våre Elmo'er viste klare alderstegn. Andre lignende firma skal ikke få denne informasjonen fra oss på sølvfat. Vi tar ikke negativfilm... kun positiv. Men om du laster negativ film inn på datamaskinen, så kan man kanskje invertere den der? EDIT: Men da kan det muligens bli litt problemer med fargestikk, ettersom maskinene har automatisk justering av hvitbalanse... Hmm, for å være ærlig synes jeg det er litt tullete å holde utstyret hemmelig, ville ikke forundre meg om dere fikk flere kunder med åpenhet i stedet.... Jeg har jo sjekket siden og siden det ikke står noe om hva som brukes, var det fort gjort å tenke at det er nok en "dv mot lerret" greie.... Menmen, om du kan love 100% flimmerfritt bilde og god skarphet(så sant filmen er god selvsagt) og fleksibel fargekorrigering, så får jeg vel gi det en sjans når jeg får fremkalt noen filmer. Super8 er en forholdsvis kostbar affære, så man blir fort litt kresen til hvor man sender sakene, selv om det dreier seg om høyst ordinær familiefilming Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Vi har vurdert å skrive mer på nettsiden om selve prosessen som brukes. Men vi ønsker jo minst mulig konkurranse selvsagt, og ettersom vi brukte lang tid på å finne de rette produktene, så synes jeg ikke at konkurrentene skal få denne informasjonen gratis Men mulig de fleste hadde fortsatt med Elmo uansett, da de tross alt koster litt i innkjøp disse maskinene. Ja, bildet er flimmerfritt. Nær usynlig flimring, skriver produsenten, men jeg har ikke sett noe flimmer enda. Mulig du vil synes fargene er litt sterke, ettersom maskinen satser på å booste eventuelle svake farger i gamle filmer (den er tross alt veldig komersielt rettet). Ellers justerer vi eksponeringen manuelt under hele overføringen. Den automatiske justeringen er ikke alltid helt nøyaktig, naturlig nok. Lever gjerne inn et par gode ruller som en test Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Ja jeg skal sende en Kodachrome 40 til Dwaynes i morgen, så du skal få kose deg med den etterhvert. Dvs, hvis kameraet fungerer som det skal , har jo ikke fått fremkalt noe enda og jeg er ingen Spielberg, for å si det forsiktig. Jeg har funnet labber som kan ta seg av 200T, så de får ta seg av den saken, reversering i etterkant er nok en tvilsom metode ja Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Og der var følgende i hus: 2x Tri-X 3x Plus-X 2x Vision2/200T Nå skal det filmes! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Og inspirasjonen kom med drittværet? Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Og inspirasjonen kom med drittværet? He-he, fint vær nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå