Gå til innhold

Bruk av verksted utenfor forhandler? heving av kjøp?


Anbefalte innlegg

Jeg sendte en telefon inn på service i vinter gjennom forhandler og så tidligere i år sendte jeg den inn på samme verkstedet direkte utenfor forhanlder på garanti. Og nå har den tatt kvelden for 3 gang med samme feil.

 

Kan jeg da hvise til begge servicer og så kreve og helve kjøpet på reklamasjon fordet om jeg bare repererte telefonen en gang gjennom forhandleren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du kan dokumentere at den har vært på et autorisert verksted 3 ganger for samme feil så kan du kreve heving av kjøpet. Det må dog være 3 GODKJENTE reklamasjonssaker!

Det er ditt ansvar å ta vare på kvitteringer som du kan bruke som dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Så lenge du kan dokumentere at den har vært på et autorisert verksted 3 ganger for samme feil så kan du kreve heving av kjøpet. Det må dog være 3 GODKJENTE reklamasjonssaker!

Det er ditt ansvar å ta vare på kvitteringer som du kan bruke som dokumentasjon.

 

3? Er det ikke bare to ganger de har lov og prøveo og fikse feilen og 3 gang kan jeg heve kjøpet?

 

 

 

 

Jeg har kvitering fra autorisert verksted 2 ganger om feil og reperasjon på grunn av:

 

1 gang: sendt inn for at den hengte seg opp i oppstarten og at den hele tiden låste seg og måtte slås av i samtaler og da står det på kvitering: Melding fra teknikker: Ustabil i oppstart, ustabil, låser seg. Konfigurert og oppdatert firmware. Testet ok.

 

2 gang: sendt inn på grunn av at den låser seg i samtaler og at bluetooth slår seg av og på hele tiden under bruk.

 

Står på ktivering: melding fra teknikker: låser seg under perioder, bluetooth ustabil og mister tilkobling. Konfigurert og oppgrafert firmware. testet ok..

 

og nå har den begynt og klikke igjen og fusker som bare det!

 

er dette to av samme feil siden den hele tiden henger seg opp og må restartes og henger seg opp og avbryter samtaler og må slåes av og på for at den skal fungere igjen?

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

Hvilken telefon er dette?

Samme feil må påvises tre ganger av serviceteknikker. Det vil si at du må sende den inn for en sjekk, for å utelukke brukerfeil, fuktskade, støtskade etc.

Send inn med kopi av de andre servicerapportene, og gjerne en god forklaring på feil til teknikker, samt at du ønsker å heve kjøpet eller hva nå kravet ditt måtte være.

 

Verkstedet vil som oftest komme med et forslag om å bytte telefonen til ny tilsvarende. Hever du kjøpet, går dette via selger, og du får tilbake penger minus verdiavskrivning pluss evt morarente.

 

Anbefaler som sagt: Kopi av alle rapporter samt kjøpsbevis, godt forklart feilbeskrivelse og et krav om heving av kjøp. Gå via forhandler denne gang.

Lenke til kommentar
Hvilken telefon er dette?

Samme feil må påvises tre ganger av serviceteknikker. Det vil si at du må sende den inn for en sjekk, for å utelukke brukerfeil, fuktskade, støtskade etc.

Send inn med kopi av de andre servicerapportene, og gjerne en god forklaring på feil til teknikker, samt at du ønsker å heve kjøpet eller hva nå kravet ditt måtte være.

 

Verkstedet vil som oftest komme med et forslag om å bytte telefonen til ny tilsvarende. Hever du kjøpet, går dette via selger, og du får tilbake penger minus verdiavskrivning pluss evt morarente.

 

Anbefaler som sagt: Kopi av alle rapporter samt kjøpsbevis, godt forklart feilbeskrivelse og et krav om heving av kjøp. Gå via forhandler denne gang.

 

Det er en P990i, jeg skriver da en god fyldig feilbeskrivelse med krav om og heve kjøpet, legger ved kviteringene og sender den inn som reklamasjon til forhandleren så får de eventuelt sende den til serviceverksted. Så forklarer jeg bare i feilmeldingen at det har vert samme feil med ustabilitet og at den låser seg og avbryter ofte samtaler på grunn av dette osv?

Lenke til kommentar
Bør fungere det :)

Det kan også fungere å ta kontakt med SE sin kundesupport. Der får du levert reklamasjon til SE via telefon, og får tilbake et reklamasjonsnummer du kan gi verkstedet. De bytter stort sett bare på kommando fra SE.

 

Burde ikke det gå for det samme om jeg går direkte til forhandler med reklamasjonen eller gjennom SE. Det er jo forhandleren som må kreditere telefonen uansett?

 

 

Men begynte også og gruble på, siden telefonen henger seg opp og er så ustabil og at verkstedet bare kjører SW/Firmware oppdatering og tester den ok og så blir den ustabil igjen etter kort tid. Går slike ting på reklamasjon da? Alså er det nok grunnlag for og heve kjøpet eller kan de si at det er en firmware feil og at det ikke dekkes for eks.?

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

Er litt usikker egentlig. Men stort sett regnes dette som vanlige feil, siden det antakeligvis er den opprinnelige programvaren på telefonen, og ikke noe du har lagt inn, eller kan legge inn selv. Siden det ikke hjelper å oppdatere software, må det være noe feil ellers på telefonen, siden det er tusenvis av P990i som fungerer med samme software.

 

Det jeg mente, var å anbefale deg å ta det direkte gjennom forhandleren, siden selger krediterer telefonen til deg. Å kontakte SE var et tips for å stille enda mer forberedt og unngå lenger behandlingstid siden det uansett må opprettes en reklamasjonssak hos SE.

 

Av erfaring vet jeg det er mest vanlig å bytte disse produktene til ny telefon av samme eller tilsvarende modell. Du sier ikke hvor gammel den er, men dette er en relativt gammel modell og blir ofte byttet til nyere modell pga at den ofte ikke finnes på lager hos SE lenger. Ved heving av kjøp er det også vanlig med verdiavskrivning, noe som gir deg en del mindre enn du betalte, pga alderen.

Endret av efjeldse
Lenke til kommentar
Er litt usikker egentlig. Men stort sett regnes dette som vanlige feil, siden det antakeligvis er den opprinnelige programvaren på telefonen, og ikke noe du har lagt inn, eller kan legge inn selv. Siden det ikke hjelper å oppdatere software, må det være noe feil ellers på telefonen, siden det er tusenvis av P990i som fungerer med samme software.

 

Det jeg mente, var å anbefale deg å ta det direkte gjennom forhandleren, siden selger krediterer telefonen til deg. Å kontakte SE var et tips for å stille enda mer forberedt og unngå lenger behandlingstid siden det uansett må opprettes en reklamasjonssak hos SE.

 

Av erfaring vet jeg det er mest vanlig å bytte disse produktene til ny telefon av samme eller tilsvarende modell. Du sier ikke hvor gammel den er, men dette er en relativt gammel modell og blir ofte byttet til nyere modell pga at den ofte ikke finnes på lager hos SE lenger. Ved heving av kjøp er det også vanlig med verdiavskrivning, noe som gir deg en del mindre enn du betalte, pga alderen.

 

Hmmm rart, da jeg fikk hevet kjøpet etter 7 reperasjoner på en bærebar pc fra komlett.no fikk jeg tilbake kjøpesummen når den var nesten 3 år gammel? Og det var en sum på nesten 14000kr.

Lenke til kommentar

Det kommer jo an på hvordan selger gjør det, og det gjøres på mange forskjellige måter.

For å ta ditt eksempel:

 

Laptop, 14k nypris, levetid på 5 år. Avskrives med 2800 i året, (8400 på 3 år). Det du da får tilbake er: 5600 pluss forsinkelsesrente (morarente) for den tiden du har vært uten laptop som fungerer. ~ 6000 til sammen om behandlingstid ikke har vært alt for lang.

For 6000 får man kjøpt bedre laptop enn den som for tre år siden kostet 14000 likevel.

 

Som sagt, bare et eksempel, har sett flere måter å gjøre dette på.

 

På en litt eldre telefon vil det derfor ofte være vel så lønnsomt å gå for swap/bedre modell.

Å kreve hele beløpet bli iallefall feil, siden du da i praksis har hatt gratis telefon hele tiden. Ting går ned i verdi.

Lenke til kommentar

8. Heving av kjøp (fkjl. § 32)

I den nye forbrukerkjøpsloven utvides også forbrukekjøpers adgang til å heve kjøpet. Heving innebærer at avtalen oppheves. I den grad det er mulig, leverer kjøper varen tilbake. Selger på sin side må returnere kjøpesum eller vederlag til kjøper.

 

Vilkåret for at en forbrukerkjøper skal ha rett til å heve et kjøp, er at det foreligger en mangel og at denne mangelen ikke er uvesentlig. Det er foreløpig noe usikkert akkurat hvordan dette vil bli tolket i praksis. Det er imidlertid antatt at terskelen for heving nå er lavere enn de krav som kjøpsloven stiller for at kjøper skal kunne heve.

 

Har vist krav på kjøpesum uansett så lenge er innenfor reklamasjons periode.

Endret av Zx45
Lenke til kommentar
Les den faktiske loven istedet for Forbrukerrådets ofte fantasifulle tolkninger :)

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

§ 31. Prisavslag

 

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

 

Slik jeg tolker loven på lovdata skal hele kjøpesummen gis tilbake ved heving av kjøpet. Man kan også bli enig om et prisavslag men da skal forbruker få beholde produktet. Men ved heving skal produktet gis tilbake mot det eier har betalt for det.

 

Slik jeg kan tolke den i hvertfall.

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

Du må lese hele loven. Feks delen "fellesbestemmelser om heving":

§ 50. Avkastning og rente ved tilbakeføring

 

Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den.

 

Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen.

Lenke til kommentar
Les den faktiske loven istedet for Forbrukerrådets ofte fantasifulle tolkninger :)

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

§ 31. Prisavslag

...

 

§ 32. Heving

...

 

 

Slik jeg tolker loven på lovdata skal hele kjøpesummen gis tilbake ved heving av kjøpet. Man kan også bli enig om et prisavslag men da skal forbruker få beholde produktet. Men ved heving skal produktet gis tilbake mot det eier har betalt for det.

 

Slik jeg kan tolke den i hvertfall.

 

Når det av § 30 framgår at det er selger som har to avhjelpsforsøk for samme mangel, burde ikke det forutsette at man er nødt til å forholde seg til selger gjennom hele reklamasjonsprosessen?

Lenke til kommentar
Når det av § 30 framgår at det er selger som har to avhjelpsforsøk for samme mangel, burde ikke det forutsette at man er nødt til å forholde seg til selger gjennom hele reklamasjonsprosessen?

Forbrukerkjøpsloven åpner for at importør/produsent kan holdes solidarisk ansvarlig, altså at du har like stor rett til å reklamere direkte mot dem som du har mot selger.

Lenke til kommentar
Når det av § 30 framgår at det er selger som har to avhjelpsforsøk for samme mangel, burde ikke det forutsette at man er nødt til å forholde seg til selger gjennom hele reklamasjonsprosessen?

 

Selger kan også betraktes som leverandør/importør såvel som forhandler. Så lenge han har gyldige servicerapporter fra et verksted som er godkjent av SE (som f.eks Deltaservice i Drammen, som er SE's hovedverksted) har de på vegne av SE foretatt to avhjelpsforsøk.

Lenke til kommentar

Solidarisk ansvar er jeg innforstått med, det jeg ikke var klar over er at man kan levere til verksted direkte, uten å informere motpart om dette. Takk for avklaring.

 

Har man krav på erstatningstelefon i slike tilfeller? Leveres den i så fall ut fra verkstedet, og belastes dette da selger, ref. § 30, 3. ledd?

Lenke til kommentar
Solidarisk ansvar er jeg innforstått med, det jeg ikke var klar over er at man kan levere til verksted direkte, uten å informere motpart om dette. Takk for avklaring.

 

Har man krav på erstatningstelefon i slike tilfeller? Leveres den i så fall ut fra verkstedet, og belastes dette da selger, ref. § 30, 3. ledd?

Det er ofte vanskeligere med låneutstyr når du ikke går via butikken, da verkstedet normalt ikke er ansvarlig for slikt. De har jo for det meste ødelagte telefoner :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...