dePt Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Hei, Da klarte jeg ikke holde meg lenger, jeg trenger kritikk. Har hatt mitt Canon 400D i snart en uke, og trenger sårt en pekepinn videre. Har brukt det flittig, og tatt mine daglige turer i skog og mark. Tiden har for det meste gått med på å teste ut funksjoner og eksprimentere med blenderopning og lukketid, så ressultatene har ikke vert all verden. Vet jeg har mye igjen å lære og håper dere kan hjelpe meg med et godt spark bak her. Så jeg prøver meg med det jeg annser å vere mine beste bilder så langt Har prøvd å dra litt i spakene her også, men er ganske ny på dette så føler ikke jeg får det helt til å bli helt slik jeg ønsker. Nok prat, bilder! Fyr løs! Tåler beinhard kritikk Edit: Skalert bilder og lagt de ut her (og ikke på Imageshack ) Endret 16. juni 2008 av XobiN Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Skaler så skal du se folk gidder å vente på bildene fra imageshack... (som forøvrig ikke er nødvendig) Lenke til kommentar
dePt Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Er skalert ned til 1500 * 1000 (som forøvrig var en uvanlig oppløsning ) Hvilken størrelse vil folk ha de i da? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Hvis du (og alle dere andre som er ferske i bildekritikken) leser igjennom teksten som står øverst på alle bildekritikk sidene, så ser dere at det står noe om bildestørrelse. Og det henvises til denne guiden. Les og lær. Når det gjeler bildestørrelse så er vel 1024 pixler på lengste side godt nok; ved spesielt gode bilder kan man gå opp til 1280px. Panoramaer kan gjerne være noe bredere. Det er flere grunner til at vi ønsker at dere poster bildene her isteden for å linke til en annen site. For det første, så kan det hende at dere sletter bildet, for det andre så er noen av disse sitene usigelige trege. ImageShack er blandt de verste. Tom PS. Denne posten gjelder også dere som har vært her en stund - se igjennom guiden på nytt; det slurves innimellom, så et er kanskje på tide med en repetisjon? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Rundt tusen, men 1500 går bra. Men ikke fra Imageshack, Flickr og denslags fandenskap. Det er faktisk mot reglene. Legg ut bildene her på forumet. Du har jo hele 50mb lagringsplass. Da får du nok en del svar. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Sånn, da har jeg prøvd å følge instruksene deres Takker for linken Tom, hiver meg på lesing med engang. Håper på dekkende og utfyllende komentarer, det trenger jeg. MVH Gunnstein Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Ok. Du har lekt med dybdeskarphet, men overdrevet på et og på feil motiv i det andre tilfellet. Stammene trenger i alle fall litt mer dybdeskarphet for å få form. Og det rustne objektet krever så og si full dybdeskarphet. Selv om stativ ikke er noe jeg er kjent for, er de fleste bildene i sig-en tatt med det. Hvert motiv krever sitt, og dette her krever dybdeskarphet. Og stativ, sannsynligvis (gadd ikke sjekke exif). Dråpebilder liker jeg ikke, og det babybildet har jeg tatt mange ganger selv. Stort sett med uhell, men i starten med vilje. Så du er ikke helt på jordet selv om også du har gjort det. Edit: Jeg glemte å skrive velkommen til BK. Vi gleder oss over å ha en ny bidragsyter å se frem til. Endret 16. juni 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
dePt Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Tusen takk Akkurat det jeg vill høre. Mer dybdeskarpehet på stammene og på den rustne skruen altså. Flere ting du/andre vil sette fingeren på? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 De to andre bildene har jeg ingen kommentar til, men som sagt på det litt mer til på stammene, og mye mer på rustbildet. Mest mulig. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Dråpebildet har potensiale - jeg likte fargene, og at det var stein og ikke en vask som er bakgrunnen. Det som trekker ned er at det er egentlig er kun en dråpe som er plassert i midten. Hadde det vært flere dråper, kunne det blitt spennende. Tom Lenke til kommentar
opticus Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 jeg synes dråpebilde var et fint dråpebilde og å ta bilder av dråper er en god øvelse synes jeg. Jeg er selv meget fersk innen foto, men har ingen så fine bilder av dråper Lenke til kommentar
gregor Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg vet ikke om det er tilfeldig eller ubevisst; men bildene kan fremstå som en serie lest nedenfra og opp. Andre som ser historien? gregor Lenke til kommentar
dePt Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 heh, der fikk jeg meg et lite sjokk. Det var ikke bevisst nei, men veldig godt observert Takker for kommentarer til bildene. Kunne også tenkt meg flere pekepinner slik som PMnormal og Tom har gitt. Nå har ikke været eller arbeidstidene tillat noe mer fotografering, men den 1. juli tar jeg turen til Venezia og lover jeg å ha sekken full når jeg kommer hjem Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg vet ikke om det er tilfeldig eller ubevisst; men bildene kan fremstå som en serie lest nedenfra og opp. Andre som ser historien? gregor Jeg trenger hjelp. Hint iallefall? heh, der fikk jeg meg et lite sjokk. Det var ikke bevisst nei, men veldig godt observert Er det bare jeg som ikke ser det? Jeg likte det tredje bildet. Og jeg er egentlig litt uenig i at det er litt ute av fokus. Den glimrende firefox 3.0 sin F11 gir bildene på en ny måte. Fullskjerm, og da syns jeg det er bra. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Bildet av poden var litt kult synes jeg. Litt "vanlig" kanskje, men jeg likte blikket. Fokus skulle vært på øynene i stedet for en cm og to under da... Dråpebildet kunne vært kult..., men det funket ikke helt. Kanskje en crop på en måte hadde gjort seg? Den rustne dingsen synes jeg er for sentrert. Burde vært dradd litt mer mot det gyllne snitt. Hvis du ikke vet hva det gyllne snitt er; google it. ... og omtrent det samme mener jeg om fokusplasseringen i bildet av barken (altså; flytt fokus litt mot venstre). Utenom det; PMNormal; Har du så mye i mot flickr?!... nå virker du nesten litt vrien... ... og trådstarter: Kos deg med kameraet... lek deg! Lenke til kommentar
dePt Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Leker meg som en 6åring i sandkassen. Trives veldig godt med kamera og gleder meg til min neste tur i skog og mark. Det jeg nå søker er nye omgivelser. Nå er jeg i "den heldige glade situasjon" at jeg skal tilbringe 14dager i venezia nå snart, så satser på å få tatt noen bilder der. Noterer meg det du sier om "det gyldne snitt". Dette var et meget godt poeng som jeg innser nå at jeg rett og slett har grovt oversett. Takker for at du gjorde meg oppmerksom på dette. Nå har jeg enda mer å lese om Jeg innser også at bildet av "poden" som dere så fint kaller ham, gir meg mye mer enn andre. Jeg vet jo tross alt hva som "ligger bak blikket" så for meg er dette ett blinkskudd. Synd fokuset ligger litt skjevt ja, skulle ønske de rent fototekniske var på plass på dette bilde. Er jeg heldig får jeg sjansen igjen Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Når bilder faller bort i en BK, så mister en helt tråd meningen. Det er ikke slik i de tekniske trådene. Ved hosting er det alltid en fare for at linken er død, eller noe annet skjer. Forumet blir avhengig av den andre sidens stabilitet i tillegg til sine egne problemer. Og ofte så tar det lang tid. Noe jeg ikke har tålmodighet til. Av og til ser jeg på et bilde mange ganger før jeg gjør meg opp en mening. Ofte er det slike bilder som trenger mer gjennomtenking som blir hostet, i altfor store størrelser. Nei takk. Jeg skriver såpass mange kommentarer når jeg er aktiv at jeg synes vi skal komme vesenet til livs i BK. Jeg kunne selv tenkt meg å hoste i tekniske tråder, men ikke her. På en måte så har jeg lyst til å si at det ikke er så nøye, men det er dessverre det for meg. Det er heller ikke noe problem å følge reglene. Alle har 50 mb fri lagring av vedlegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå