Filosof Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 KOSTHOLDSSPØRSMÅL: (Please help) - Hva er det beste å spise bygge muskelmasse. - Er mulig å få i seg det jeg trenger - uten proteintilskudd. - EVENTUELT: Hva er fordelene ved å bruke proteintilskudd? - Jeg vil ikke at fettprosenten skal øke for mye hvis jeg må spise mer. Er det grunn til å frykte dette? - Er det dumt å trene utholdenthetstrenings samtidig? (så dette ikke "stjeler" næringen til å bygge musklene) Jeg har alltid hatt fokus på å spise sunn mat, og spiser så godt som aldri godteri, junk food, brus og lignende. Det jeg spiser aller mest av i løpet av en dag er faktisk brødskiver med skinke og ost. Det eneste måltidet jeg ikke spiser brød er faktisk middagen. Jeg tar noe som heter Vitaplex Vitamineral, som dekker de fleste vitaminer. + Går det en å trene seg større og sterkere hjemme, eller er et treningssenter en nødvendgihet? (Har nemlig ikke så mye penger for tiden, så lurer på om det finnes rimelige, men gode alternativer?) Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Jeg svarer ja på det andre spørsmålet ditt. Spiser du nok og rett mat, er det ikke nødvendig med proteintilskudd. Proteinskudd er egentlig ikke nødvendig i det hele tatt. Endret 16. juni 2008 av member-101642 Lenke til kommentar
Filosof Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Jeg svarer ja på det andre spørsmålet ditt. Spiser du nok og rett mat, er det ikke nødvendig med proteintilskudd. Proteinskudd er egentlig ikke nødvendig i det hele tatt. Takk for raskt svar! Men, hva er da grunnen til at så mange bruker proteintilskudd? Er det lettere og/eller billigere å benytte seg av dette? Gir det større effekt på muskelmasse? --- Jeg vil bare legge til at jeg har søkt en del på internett, og lest en del - feks har jeg lest mye på iform.no. Men, jeg føler meg allikevel usikker, fordi det er så mange forskjellige meninger. Derfor tenkte jeg at jeg skulle spørre på forumet også, for å få mer konkret svar på spørsmålene mine, og få høre hva slags erfaringer folk har. Lenke til kommentar
ApeiBur Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Proteinpulver er ikke noe hokkus pokkus, man kan se på det som mat i pulverform. Grunnen til at mange benytter seg av det er fordi det er enkelt og tidsbesparende. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Husk for all del på at det er snakk om tilskudd, ikke erstatning. Det jeg mener er at man ikke skal la pulver erstatte mat. Lenke til kommentar
erikb Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Brødskiver er ikke så veldig sunt, det inneholder mye raske karbohydrater. Driver man med mye seriøs styrketrening er det vanskelig å få i seg optimalt med proteiner på riktig tid uten proteinpulver. Lenke til kommentar
Raager Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) KOSTHOLDSSPØRSMÅL: (Please help) - Hva er det beste å spise bygge muskelmasse. - Er mulig å få i seg det jeg trenger - uten proteintilskudd. - EVENTUELT: Hva er fordelene ved å bruke proteintilskudd? - Jeg vil ikke at fettprosenten skal øke for mye hvis jeg må spise mer. Er det grunn til å frykte dette? - Er det dumt å trene utholdenthetstrenings samtidig? (så dette ikke "stjeler" næringen til å bygge musklene) Jeg har alltid hatt fokus på å spise sunn mat, og spiser så godt som aldri godteri, junk food, brus og lignende. Det jeg spiser aller mest av i løpet av en dag er faktisk brødskiver med skinke og ost. Det eneste måltidet jeg ikke spiser brød er faktisk middagen. Jeg tar noe som heter Vitaplex Vitamineral, som dekker de fleste vitaminer. + Går det en å trene seg større og sterkere hjemme, eller er et treningssenter en nødvendgihet? (Har nemlig ikke så mye penger for tiden, så lurer på om det finnes rimelige, men gode alternativer?) Skal man bygge muskelmasse, er det viktig at man ligger på et kalorioverskudd. Det vil si at man inntar mer enn man forbrenner, slik at kroppen har noe å bygge på. Det beste er om man baserer kostholdet på rene og sunne matvarer, som: havre, egg, kylling, kjøtt, brød m.m. Det er også fullt mulig gå få i seg proteinmengden man trenger, uten å benytte seg av kosttilskudd. Dette forutsetter at du er flink med kosten, og passer på å fylle hvert måltid med en god proteinkilde. Jeg bruker selv proteintilskudd, men det som er viktig å tenke på er at det faktisk er et tilskudd, og ikke ment som et substitutt for et variert og bra kosthold. Fordelene ved å benytte seg av et proteintilskudd, er at det sparer en del tid. Har man det travelt på jobb eller skole, er det jo enklere å ta seg en shake, enn å spise en porsjon kylling for eksempel. Det med fettprosent, avhenger av hvor mye du spiser, i firhold til det du forbrenner. Finn ut hvor mye du forbrenner per døgn, og til å begynne med legg det på 300kcal over dette. Viktig å øke forsiktig. Utholdenhetstrening samtidig med vekttrening er bare bra! Kroppen og dens system trenger kondisjon også, og ikke bare styrke. Med god kondisjon, kombinert med styrke, kan jo gjøre sitt til at hverdagslige gjøremål går lettere. Bare pass på å spise godt etter du har hatt en lengre løpetur, så holder muskelmassen seg. Lykke til, og stå på! Endret 18. juni 2008 av Raager Lenke til kommentar
Filosof Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Tusen hjertelig takk for godt og detaljert svar "Raager"! Dette skal jeg sannlig huske! Lenke til kommentar
Filosof Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Brødskiver er ikke så veldig sunt, det inneholder mye raske karbohydrater. Driver man med mye seriøs styrketrening er det vanskelig å få i seg optimalt med proteiner på riktig tid uten proteinpulver. Det er vel ikke helt riktig å si! Når du sier at brød inneholder mye raske karbohydrater, høres det ut som du snakker om brød generelt. Men, det finnes jo mange ulike typer brød - fra loff til ekstra grovt brød. Hva som er sunt og usunt sier seg selv. Selv spiser jeg bare grovt eller ekstra grovt brød, som inneholder mye trege karbohydrater. Lenke til kommentar
Raager Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Tusen hjertelig takk for godt og detaljert svar "Raager"! Dette skal jeg sannlig huske! Jo bare hyggelig du! Lenke til kommentar
lassaron-jon Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Proteinpulver er ikke noe hokkus pokkus, man kan se på det som mat i pulverform. Grunnen til at mange benytter seg av det er fordi det er enkelt og tidsbesparende. Og at det blir tatt utrulig raskt opp av kroppen... Så rett etter trening er det bedre med ein shake enn ein biff, fordi ein viss % av shaken er raske. Derfor vil du nødvendig vis få litt bedre framgang med proteinshaker enn uten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå