MrLee Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 En ting er sikkert noe må gjøres. jeg skulle gjerne like å se en poll jeg på hvor mange som har tiltro til at politiet hjelper dem hvis de blir utsatt for noe kriminellt. La oss anta at det ikke dreier seg om en høyprofilsak som en gisselsituasjon eller noe slikt, men mer dagligdags kriminalitet? Tipper det ikke er mange.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Prosedyren i "fillesaker" er nok slik at de først sender et brev om henleggelse til den fornærmede i håp om at han ikke bryr seg nok eller orker å forfølge saken videre. En kompis av meg ble angrepet og skadet av en tulling, flere politifolk så på og episoden finnes på overvåkningstape, men henlagt ble det. "Bevisets stilling" var visst ikke bra nok. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Et fint eksempel ja. Det er utrolig hvor lite oppmerksomhet bekjempelse av kriminalitet får i f.eks. valgkamper? I andre land vinner man jo omtrent hele valg på å føre en hard linje ovenfor kriminelle, satse på politi o.l... Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Og hva faen er vitsen med å rykke ut for at noen ringte og sa "noen lyser med lommelykt ut i skogen"?De må greie å prioritere viktige saker, istedet for tull. Hehe, så du har også hørt om hvordan Ari Behn holder på. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Og hva faen er vitsen med å rykke ut for at noen ringte og sa "noen lyser med lommelykt ut i skogen"?De må greie å prioritere viktige saker, istedet for tull. Hehe, så du har også hørt om hvordan Ari Behn holder på. Nei hva er det han har gjort? Men ble stoppet av politiet en gang, og ransaket og stilte masse spørsmål. Og i følge de var det noen som hadde ringt og sagt at det var noen som hadde lyst med lommelykt ut i skauen. Når ble det kriminelt? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Men ble stoppet av politiet en gang, og ransaket og stilte masse spørsmål. Og i følge de var det noen som hadde ringt og sagt at det var noen som hadde lyst med lommelykt ut i skauen. Når ble det kriminelt?Om det var oppi Lommedalen skal du ikke se bort ifra at det var Ari Behn som hadde ringt politiet og krevd at de skulle undersøke saken. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Et fint eksempel ja. Det er utrolig hvor lite oppmerksomhet bekjempelse av kriminalitet får i f.eks. valgkamper? I andre land vinner man jo omtrent hele valg på å føre en hard linje ovenfor kriminelle, satse på politi o.l... Men hvorfor har land med en hard linje ovenfor kriminelle høyrer kriminalitet og gjenganger kriminalitet enn land som ikke har det? Kan det ha noe med at en hard linje ikke fungerer like effektiv som en myk og forebyggende en? Hvorfor har Bastøy Fengsel, verdens frieste fengsel, verdens laveste gjengangerkriminalitet? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Problemet er at hvis de kriminelle ikke blir tatt i det heletatt, så har vi veldig lite å basere den statestikken på. Og det er jo ståa i dag når politiet fokuserer med på høyprofiloperasjner som hvit snø og andre ting. Når den mest vanlige kommentaren om politiet i dag består i "Jeg kan jo anmelde det, men saken blir jo bare henlagt uansett, så hva er vitsen?" så sier det ganske mye.. Endret 17. juni 2008 av MrLee Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Problemet er at hvis de kriminelle ikke blir tatt i det heletatt, så har vi veldig lite å basere den statestikken på. Denne må du utdype. Dette diskrediterer på ingen måte statestikken over antall kriminelle handlinger begått. I tillegg har jeg ikke sett noen statestikk som tyder på at Norge løser mindre andel av kriminaliteten enn andre land. Og det er jo ståa i dag når politiet fokuserer med på høyprofiloperasjner som hvit snø og andre ting. Når den mest vanlige kommentaren om politiet i dag består i "Jeg kan jo anmelde det, men saken blir jo bare henlagt uansett, så hva er vitsen?" så sier det ganske mye.. Jeg vet ikke om et eneste land foruten Norge der folk faktisk forventer at politiet skal etterforske innbrudd i hus eller bil, så en skal ikke svartmale ting alt for mye. Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) Kan folk oppgje kjelde når dei snakkar om kor mykje innvandrarane slår ut på statistikken over kriminalitet? Overrepresentert ja, men kor mykje? Endret 18. juni 2008 av blackcurrant Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Hadde alle innvandrerene vært amerikanere tror jeg kriminaliteten hadde vært rekordhøy, heldigvis får vi ikke så mange av dem. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Hadde alle innvandrerene vært amerikanere tror jeg kriminaliteten hadde vært rekordhøy, heldigvis får vi ikke så mange av dem.Er det et bestemt land i Amerika du tenker på? For eksempel fra USA er det vel ikke de som ligger høyt på kriminalstatistikken som flytter til Europa. Mest ekstremt er kanskje nå de som flykter fra Sør-Afrika til Europa pga. kriminaliteten der. Jeg tror neppe de bidrar til mere kriminalitet i Europa. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Fikk ikke han som offentliggjorde statistikkene der innvandrerne kom så dårlig ut mye refs for dette? Mener å huske at det var noe greier på det. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Hadde alle innvandrerene vært amerikanere tror jeg kriminaliteten hadde vært rekordhøy, heldigvis får vi ikke så mange av dem. Kan du begrunne dette? Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Mediavold spiller en langt større rolle her enn de fleste aner. Hvorfor øker da kriminaliteten tilsynelatende bare iblandt Øst-Europeere og Muslimer? Bevisene og forskningen som bygger opp om dette er sikrere enn korrelasjonen mellom passiv røyking og lungekreft, kalsiuminntak og benmasse og kondombruk og spredning av HIV. Med statistikk kan man bevise hva som helst. Den eneste forskningen som er gjort på medievold er så vidt jeg vet statistisk, og ikke vitenskapelig slik som med lungekreft, osteoporose, HIV osv. ? Hadde alle innvandrerene vært amerikanere tror jeg kriminaliteten hadde vært rekordhøy, heldigvis får vi ikke så mange av dem. Kriminaliteten i USA er langt lavere enn i Norge. Og de som utøver noe slikt som 90% av den grove kriminaliteten tilhører bare 2-3 grupper innenfor dette landet. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Kriminaliteten i USA er langt lavere enn i Norge. Sikker på at dette er riktig? Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) I følge Nationmaster så har USA klart mer kriminaliet en noe annet land, totalt. Også per inbygger så har USA mer kriminalitet. Endret 19. juni 2008 av Feltherre Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Det er utrolig hvor lite oppmerksomhet bekjempelse av kriminalitet får i f.eks. valgkamper? I andre land vinner man jo omtrent hele valg på å føre en hard linje ovenfor kriminelle, satse på politi o.l... Så det du ønsker deg er mer populisme? Forøvrig er vel FRP et unntak fra det du skriver, der i gården har de jo skjønt at frykt & kriminalitet selger godt. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Det er i Oslo(stan) kriminalitet og andel ikke vestlige innvandrere er høy, ikke i Norge. Lenke til kommentar
War Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Hvorfor gir ikke staten politiet bedre utstyr, flere stillinger osv? Er det kun penger? Oljefondet går med 3sifferet milliardoverskudd hvert år. Alle sakene som blir henlagt har jo en "kriminell" og denne kriminelle som ikke ble tatt gjør vel nye kriminelle ting. Store saker som millionsvindel osv blir henlagt pga ikke penger. Politi,Brann,Helse,utdanning osv burde hatt 100% prioritering så kan man heller fordele resten på kunst og annet mindre viktige saker. Norge har vel 2000milliarder? og flere land har bedre tilbud på disse feltene selv med minus og gjeld. Skal vi spare pengene til tider når oljen går tom? Da vil det vel være fengselstraff for å bruke olje uansett(Co2) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå