Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har lyst til å kjøpe hd 4870 men er usikker mtp to ting. For det første er jeg usikker på om jeg bør vente til det kommer 1gb minne på disse kortene. For det andre så har vi x2 som kommer i august. Bør jeg vente syns dere? (klar over at ddr5 er raskere enn ddr3 men likevel..)

Jeg har 24" skjerm og vil spille eks. AoC på maks i 1900x1200. Pc'en vil ellers bestå av cpu-q9450, 4gbram pc8500 ddr2, abitx38quad

Anbefaler også å vente! Det skal jeg i hvert fall :)

Du får mye ytelse for pengene, og så bruker du bare 1 PCIe port og mindre strøm enn 2 stk kort.

Det er lurt å vente på 4870X2, jeg venter !

Lenke til kommentar

oki takk for input, jeg venter jeg også. Venter med å bestille noe som helst til august.

Blir spennende å se om det blir noe krig etterhvert. Som det ble postet så ble prisen på nvidia sine kort satt ned mer enn ventet. Kanskje amd må presse sitt x2 kort litt dersom gtx280 kommer ned under 3500kr..?

Lenke til kommentar
oki takk for input, jeg venter jeg også. Venter med å bestille noe som helst til august.

Blir spennende å se om det blir noe krig etterhvert. Som det ble postet så ble prisen på nvidia sine kort satt ned mer enn ventet. Kanskje amd må presse sitt x2 kort litt dersom gtx280 kommer ned under 3500kr..?

Alt tyder på vi har en "hot" sommer med stor konkuranse og mange prisfall foran oss. GTX 280 har alereade falt til kr. 3500, men dette er bare begyennelsen, mener jeg. Det vil kommer flere prisfall når vi nærmer oss 4870X2 lanseringen. Slik jeg ser på det, enten man vil ha Nvidia eller ATI-top kort, bør man vente til August for å handle.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Forstsatt en god ting om man faktisk for kjøpt kortet Sam, alle kortene de har inne koster 4500.

Hvordan hjelper det at kort som ikke er inne koster 3500kr når kort de har inne koster 4500.

edit

Haddet i alle fall ventet til en bekrfetet dato dukket opp.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Den som venter på noe bra, venter på noe bra.

Dene GTX 280 for 3500 er ikke på lager enda, men den og flere vil være tilgjenglige snart. uansett, ville jeg ikke bestille nå, fordi alt tyder på at det vil komme flere top-kort og prisfall om 4-5 uker.

Jeg liker ikke å vente heller, og ville gjerne hatt et top-kort igår, men hastverk er ikke bra i denne runden. Man kan fort spare noen tusenlapper med å vente litt.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Det er farlig å vente på hardware :ph34r: Lev i nuet!

Men ripper litt opp i 1GB diskusjonen igjen jeg. Etter å ha sett på tester så henger HD4870 veldig godt med i svingene på GTX280 opptil 1680x1050 oppløsingen. Etter det kjører GTX280 ifra.

1GB versjonen vil nok kun være aktuell for de som kjører de høyere oppløsningene og man vil merke minimale forskjeller i 1680x1050, 1440x900 osv. nedover.

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar

R700 vil komme med 2GB GDDR5, men husk at det er kun 1GB effektivt pga. dual-gpu designet. 3.part vil vel ikke bare komme med 1GB GDDR3, kanskje de også kommer med 2GB GDDR3, slik tolket jeg det.

Når det gjelder HD4870 512MB vs 1GB så synes jeg det kan være verdt å vente fordi allerede i spill som Crysis så vi behov for 800MB videominne i lave oppløsninger. Nyere spill vil ha større textures, flere lag for økt realisme osv. Alt krever mer minne.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Med dages trender, kan denne holdning fort bli en kostbar afære. Hvis HD4870X2 skulle komme om 4 månder, da kunne jeg være enige med deg, men ikke når den kommer om 4 uker.

Hvis man har en GPU som er helt på bærtur, da bør man kjøpe en 4870 idag, ellers bør man vente på HD4870X2, mener jeg.

Fordi om 4-5 uker, når du ser ytelsen på HD4870X2, kommer du til å si "Lev i nuet!" again.

Lenke til kommentar

Med dages trender, kan denne holdning fort bli en kostbar afære. Hvis HD4870X2 skulle komme om 4 månder, da kunne jeg være enige med deg, men ikke når den kommer om 4 uker.

Hvis man har en GPU som er helt på bærtur, da bør man kjøpe en 4870 idag, ellers bør man vente på HD4870X2, mener jeg.

Fordi om 4-5 uker, når du ser ytelsen på HD4870X2, kommer du til å si "Lev i nuet!" again.

Hvis man har tid og penger så er jeg enig. Men alt vil jo prises etter ytelse og man gjør ikke noe galt i å kjøpe HD4870 nå, da det er et utrolig bra valg mtp pris/ytelse.

Når X2 kommer er det bare å kjøpe et til HD4870 (som da blir billigere) eller fyre løs med tri-cf. Mulighetene er mange dersom man har penger. Jeg er ganske desperat som har et råttent 6600gt i pc'en hvis du skjønner :p

Så jeg venter ikke på 1GB versjon eller X2 i det hele tatt! Her er det REN DESPERAT HANDLING!!

EDIT: Når X2 kommer så hører du kanskje nyheter om at GTX280 skal komme i 55nm form.. kanskje tidligere enn ventet? Skal du da sette deg tilbake og vente en måned til? (bare et eks.) Da kan jeg si "lev i nuet" igjen ja...

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar

Det er ikke lurt å bli helt impulsiv heller. Sommerferien skal jo helst brukes mye utendørs og da er det litt dumt å kjøpe inn ting som vil stå mye ubrukt den nærmeste måneden. Det går jo an å planlegge oppgraderinger lenge i forveien bare man er obs på å ikke bli fristet til å vente litt mer og litt mer og ennå mer, og ennå litt til i det uendelige.

Å kjøpe ny hardware like før det skal lanseres ny hardware er bare dumt.

Lenke til kommentar

Hvis man har tid og penger så er jeg enig. Men alt vil jo prises etter ytelse og man gjør ikke noe galt i å kjøpe HD4870 nå, da det er et utrolig bra valg mtp pris/ytelse.

Når X2 kommer er det bare å kjøpe et til HD4870 (som da blir billigere) eller fyre løs med tri-cf. Mulighetene er mange dersom man har penger. Jeg er ganske desperat som har et råttent 6600gt i pc'en hvis du skjønner :p

Så jeg venter ikke på 1GB versjon eller X2 i det hele tatt! Her er det REN DESPERAT HANDLING!!

EDIT: Når X2 kommer så hører du kanskje nyheter om at GTX280 skal komme i 55nm form.. kanskje tidligere enn ventet? Skal du da sette deg tilbake og vente en måned til? (bare et eks.) Da kan jeg si "lev i nuet" igjen ja...

vel, hvis man bygger ny PC eller har en so dårlige kort som 6600GT, da har man grunn nok for å kjøpe 4870 idag. På annen side som du nevner selv: "Når X2 kommer så hører du kanskje nyheter om at GTX280 skal komme i 55nm form.. " og hvem vet hva ellers kommer til å dukke opp i løpe av nærmeste ukene?

Alt tyder på en "rotete" og ustabilit GPU-karked og ingen vet hvor dette ender, men en ting er sikkert, alt dette betyr bedre og billigere GPU for de som klarer å vente litt. :)

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Fylte handlekurven hos amentio i går :)

https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=76809

Det som var litt rart var at de sa at de hadde sapphire hd kortet inne på lager, men når jeg skulle bestille hadde de ikke det, men derimot Powercolor versjonen av kortet. Så jeg bestilte det. Men i dag så er det ikke på lager og det er venta enda senere enn det sapphire kortene er. Føler meg litt lurt :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...