Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Det er 1800MHz doubledatarate-pumped hehe... vel men slik er det jo med alt. Man har eks. 333MHz og 1333FSB.

De fleste bruker vel effektiv hastighet nå for tiden, DDR2-1066 og ikke 533mhz osv.. De fleste synes å være enig om dette, i allefall produsentene :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par quotes fra guru3d's crossfire konklusjon:

"The soft-spot money wise are two cards setup in Crossfire. Especially two 4850's kick in as massive value, as for under 400 USD you get to play around with performance better than a GeForce GTX 280, so that's just real value in your pocket right there as you just saved 250 bucks. I mean the GTX 280 is just an astounding card, yet it is getting sodomized badly due to it's high price."

"So driver quirks aside, in the NVIDIA SLI review I used Pamela Anderson's boobs as anecdote for SLI (big and expensive, yet a nice pair). For the ATI Series 4800 series I have to refine my choice in women even a little better, yep .. series 4800 Crossfire might be the Jessica Alba in your PC man ... downright sexy. Crossfire seems to scale really well and money wise, this starts to make some real good sense as an upgrade."

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-48...x-performance/8

Lenke til kommentar
1800 MHz (data) * 2 (DDR) = 3600 MHz.
For n'te gang nei.

DDR "er" 1800mhz. 3600 er Gbps (MT/s) .

Står tom i specsa på korta.

Her har jeg lyst til å plukke fra hverandre bokstav for bokstav. :p

Du sier DDR "er" 1800mhz. Kan du sette opp regnestykket? Hvilken frekvens regner du med og hva ganger du det med?

Du sier 3600 er Gbps (MT/s). Se litt på de to benevningene. De er slett ikke det samme:

Giga er ikke det samme som Mega

bit er ikke det samme som Transfers

HD4870 har ikke 3600 Gbps minnebåndbredde. Den har 115,2 Gigabyte per sekund = 921,6 Gigabit per sekund (Gbps). Du sier den har 3600 Gbps.

HD4870 har 3600 MT/s. Det er riktig. Hver Transfer er 256 bit. Altså den mengden data som dyttes parallelt for hvert "steg".

Huff for et opplegg. Jeg skulle ønske man droppet klokkefrekvens og DDR, QDR og antall bit parallell bredde og heller bare brukte minnebåndbredden. Det er tross alt den som er det interessante her. Ikke alle faktorene som inngår i regnestykket for å komme frem til minnebåndbredden.

Lenke til kommentar
1800 MHz (data) * 2 (DDR) = 3600 MHz.
For n'te gang nei.

DDR "er" 1800mhz. 3600 er Gbps (MT/s) .

Står tom i specsa på korta.

Her har jeg lyst til å plukke fra hverandre bokstav for bokstav. :p

Du sier DDR "er" 1800mhz. Kan du sette opp regnestykket? Hvilken frekvens regner du med og hva ganger du det med?

Du sier 3600 er Gbps (MT/s). Se litt på de to benevningene. De er slett ikke det samme:

Giga er ikke det samme som Mega

bit er ikke det samme som Transfers

HD4870 har ikke 3600 Gbps minnebåndbredde. Den har 115,2 Gigabyte per sekund = 921,6 Gigabit per sekund (Gbps). Du sier den har 3600 Gbps.

HD4870 har 3600 MT/s. Det er riktig. Hver Transfer er 256 bit. Altså den mengden data som dyttes parallelt for hvert "steg".

Huff for et opplegg. Jeg skulle ønske man droppet klokkefrekvens og DDR, QDR og antall bit parallell bredde og heller bare brukte minnebåndbredden. Det er tross alt den som er det interessante her. Ikke alle faktorene som inngår i regnestykket for å komme frem til minnebåndbredden.

Foreslår at du leser den qimonda dokumentasjonen du linket til en gang til.

Ref clock = 900mhz , WC clock differensial er dobbelt = 1800mhz.

Effektiviteten til DDR5 på en 256bit bus med 8 drams gir 3600 MT/s.

På 256bit bus ganger man 3600 med data path width som er 32 = 115.2GB/s for båndbredde.

Og ja jeg skrev feil et par ganger.

Poenget er at 3600 IKKE er hertz men antall transfers. 3600 MT/s , 3,6 GT/s , tror flesteparten her vet forskjellen.

Om du ser på ATI produsentenes dokumentasjon over spec vil du også se at 3.6/3600 ikke er hertz. Altså ikke noe QDR her igården.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å kjøpe hd 4870 men er usikker mtp to ting. For det første er jeg usikker på om jeg bør vente til det kommer 1gb minne på disse kortene. For det andre så har vi x2 som kommer i august. Bør jeg vente syns dere? (klar over at ddr5 er raskere enn ddr3 men likevel..)

Jeg har 24" skjerm og vil spille eks. AoC på maks i 1900x1200. Pc'en vil ellers bestå av cpu-q9450, 4gbram pc8500 ddr2, abitx38quad

Lenke til kommentar
Jeg har lyst til å kjøpe hd 4870 men er usikker mtp to ting. For det første er jeg usikker på om jeg bør vente til det kommer 1gb minne på disse kortene. For det andre så har vi x2 som kommer i august. Bør jeg vente syns dere? (klar over at ddr5 er raskere enn ddr3 men likevel..)

Jeg har 24" skjerm og vil spille eks. AoC på maks i 1900x1200. Pc'en vil ellers bestå av cpu-q9450, 4gbram pc8500 ddr2, abitx38quad

Mitt råd er at du venter på 4870x2 :thumbup:

Lenke til kommentar

Hva tror dere et 4850 kort vil trenge av cpu kraft egentlig? Uten at systemet kan bli karaktisert som et cpu begrenset system(i spill(IKKE i 3dmark)). Ser absolutt helst etter Amd cpu, siden jeg allerede har et am2+ system og kjøper kun Amd(kjøper også kun når amd har noe konkuransedyktig selvsagt).

Regner med at dette ikke er alt for OT

Lenke til kommentar

Har du pengene, og greier å vente litt, så er vel det beste å vente til 4870 x2 kommer ut.

Lenke til kommentar
Hva tror dere et 4850 kort vil trenge av cpu kraft egentlig? Uten at systemet kan bli karaktisert som et cpu begrenset system(i spill(IKKE i 3dmark)). Ser absolutt helst etter Amd cpu, siden jeg allerede har et am2+ system og kjøper kun Amd(kjøper også kun når amd har noe konkuransedyktig selvsagt).

Regner med at dette ikke er alt for OT

4850 er så "billig" at jeg ville ikke vært skeptisk til å kjøpe det til et 939/775/AMx system uansett.

Lenke til kommentar
Foreslår at du leser den qimonda dokumentasjonen du linket til en gang til.

Ref clock = 900mhz , WC clock differensial er dobbelt = 1800mhz.

Effektiviteten til DDR5 på en 256bit bus med 8 drams gir 3600 MT/s.

På 256bit bus ganger man 3600 med data path width som er 32 = 115.2GB/s for båndbredde.

Og ja jeg skrev feil et par ganger.

Poenget er at 3600 IKKE er hertz men antall transfers. 3600 MT/s , 3,6 GT/s , tror flesteparten her vet forskjellen.

Om du ser på ATI produsentenes dokumentasjon over spec vil du også se at 3.6/3600 ikke er hertz. Altså ikke noe QDR her igården.

Huff, her kommer ennå en mulig kontroversiell påstand fra min side: Hertz er en måleenhet for antall per sekund. Benevningen Hz kan direkte oversettes til /s. Hverken Hz eller /s beskriver hva som telles. F.eks om det er transfers, klokkepulser, bit, liter, joule eller hva som helst annet. Det er derfor gyldig å telle f.eks antall bit per pin per sekund som antall Hz bit. Eller antall Hz klokkepulser.

Ok, over til det med Qimonda. Jeg er klar over hvilke klokkefrekvenser de opererer med der. Jeg har to poenger:

1. Når man skal telle transfers, kommandoer eller klokkepulser per sekund og snakker om en doblingsteknikk (DDR) så er det viktig at man bruker sammenligner riktige frekvenser. Dvs. at frekvensen til tansfers er dobbelt av noe. I dette tilfellet er transfer frekvensen 3,6 GHz (evt. 3,6 GT/s om du vil skrive det på den måten). Det benyttes en doblingsteknikk (DDR), ikke firdoblingsteknikk (QDR) i dette tilfellet. Tallet 3,6 er det dobbelte av tallet 1,8. Dermed er det eneste logiske at frekvensen som dobles er 1,8. Denne frekvensen er klokkepulsfrekvensen for dataene. Dette er altså de riktige frekvensene å bruke når man snakker om DDR-teknikken og klokkepulsfrekvens vs. transfer-frekvens. Kommandoklokkefrekvensen på 0,9 GHz bør man holde utenom regnestykket. Den er irrelevant for det vi prater om. Den blir som å dra inn PCI-frekvensen når man snakker om multiplier mellom klokkefrekvensen til FSB og klokkefrekvensen til CPU-kjernen. PCI-frekvensen har selvsagt ikke noe med den saken å gjøre.

2. Hvordan man kommer frem til båndbredden er uinteressant. Det er sluttresultatet i GB/s som er interessant.

Lenke til kommentar

Det er ikke riktig faktisk .Ja huff .

Først GDDR5 har egentlig ikke dobbelt data transfer rate av minnets WC frekvens.Dette er en forenkling.

Men tett oppimot (grunnet effektivisering av arkitektur og minnekontroller) , har jeg funnet ut etter endel lesning rundt om.

Det som gjør det komplisert er at der foregår transfers/commands/read/write/addressering på med ulike referanse klokker (900mhz og 1800mhz)

Derfor er det direkte feil å bruke hz og gange 1800hz med to.

Hastigheten i hz på 4870 GDDR5 er 1800 - ferdig med det.

Hz er dessuten svingninger pr.sek i min lærebok og brukes ikke for data transfers , da brukes bit/byte/8-bit transfer/1Byte transfer pr.sek osv.

Vis meg hvor du finner frekvens (hertz) og QDR og frekvenstallet 3600 i hertz(dokumentert) når det gjelder GDDR5 - så skal jeg gi meg.

Lenke til kommentar

Anbefaler også å vente! Det skal jeg i hvert fall :)

Du får mye ytelse for pengene, og så bruker du bare 1 PCIe port og mindre strøm enn 2 stk kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...