simalarion Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Nå er jeg vanvittig lei av folk som svartmaler det hele, fanboys eller ikke. Det har skjedd før, og det kommer til å skje igjen. Viftestyringen kommer til å bli fikset. Som var nettop det jeg lurte på når hylingen startet, hvar det inkl i hotfixen at idle hastigheten ble øket. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Saken i tråden er at enkelte sprer tull og fanteri om ting de burde vite ikke stemmer, som f.eks. at 88C fører til at plastikk smelter og kretser brenner, på tide å å avsløre tullpraten for det den er, tullprat... Hvor skrev jeg at plastikken smelter ved 88 grader??, jeg viste kun til testen hw.no gjordet. PM betyr private message, bruk det! Han skrev ikke at du gjorde det. Han skrev at enkelte gjorde det. Så lenge dette holdes noenlunde saklig bør dette tas her og ikke over PM. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Du kan "stadfestet" hva du vil, men når folk må ha "åpent kabinett og ei bordvifte" for å løse problemet:I jøsses navn da, det at en bruker velger å bruke en slik løsning er da neppe representativt for produktets kvalitet. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) hahaha sinna mann.... Trolig best om du kjefter på meg i PM og heller holder deg til saken i tråden. Når jeg forklarer deg at "hotfix" driveren kom for å hjelpe disse med problemer på enkelte hovedkort/chipset, hvordan fikk du dette til å bli et varmeproblem??? Den kommer også med en advarsel om at du kun skal bruke denne om du opplever ustabilitet, og at disse som ikke har problemer ikke skal bruke denne... Saken i tråden er at enkelte sprer tull og fanteri om ting de burde vite ikke stemmer, som f.eks. at 88C fører til at plastikk smelter og kretser brenner, på tide å å avsløre tullpraten for det den er, tullprat... Tullprat oppstår når folk nekter at flere har hatt problmer med stabiliteten. Noen har også klart seg bra. Det bør være i alles inntresse å finne om dette gjelder for en bestemt produsent, OS, eller noe annet. Jeg synes at det er litt rart at du er heller mer opptatt av å stemple andre enn å finne sanneheten om dette problemet. Endret 29. juni 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Da er er det veldige uansvarlige av deg å "stadfestet" noe som helst før vi ser den driveren som du mener kan løse dette problemet.Ja, det er vel forferdelig uansvarlig å annta at de kan klare å fikse det samme problemet på samme måte som de fikset det på 9800GTX og HD3870. Eller kan det være at det er litt logikk i saken? Endret 29. juni 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Hvor skrev jeg at plastikken smelter ved 88 grader??, jeg viste kun til testen hw.no gjordet. For å klare opp i hodene til dere stakkars nerder: Det kommer en full forklaring og løsning på den svidde lukta jeg opplevde fra HD 4850kortet i den fulle testen som kommer iløpet av uka. - Adrian Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 For å få dette ned på jorda hvor det hører hjemme, er vel ikke problemet større enn at viftehastigheten ikke lar seg regulere gjennom driveren. Som nevnt vil nok dette bli fikset ganske snart. Men uansett samme for meg. Har aldri brukt orginalkjøler mer enn en uke, før jeg har montert vannblokk eller annen tredjeparts kjøleløsning. Jeg klokker heller aldri med orginalkjøler montert Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Poenget er at uansett hvordan en ser på det så er realiteten det at 4850 sin kjøling er for dårlig per dags dato.Hvordan er den for dårlig...Har vi ikke stadfestet at problemet ligger i viftestyringen og som enkelt fikses i driver. Bruk i det minste ordet vifestyringen. 1. Viftestrying så ikke fungere. 2. Elendig kjølepasta / smørt på. 3. Må spinne opp på alt for høg % for å få ned temperatur en nødvendig pga dårlig innsmørt / dårlig kvalitet på goop. 4. Dual slot hadde vore foretrekt imho. 5. Fanboy's så sier at det er supert selv om det er fordårligt at noe sånt kan slippe ut i fra fabrikken uansett om det er nvidia eller ati som er produsent. 1. Fikses med driver som for HD3870 og 9800GTX som hadde samme problemet. 2. Gjelder de aller fleste skjermkort jeg har lest om oppgjennom årene. Min erfaring er at GFX kortprodusenter slurver enormt med dette over hele fjøla. 3. Enig i den, men det gjelder alle skjermkort som har dårlig goop og de er det noen av. 4. 3850 fungerer glimrende med singleslot og slik sett foretrekker jeg xx50 produktene som singleslot, men det vil komme bedre singleslot kjølere rimelig snart. Som eks Club3D sine HD3850 OC kort har. 5. Hvem i tråden er fanboys? Endret 29. juni 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Han skrev ikke at du gjorde det. Han skrev at enkelte gjorde det. Så lenge dette holdes noenlunde saklig bør dette tas her og ikke over PM. Det er da vitterlig meg han siktet på og quotet, og flere person angrep som passer bedre på PM her så ikke enig med deg der. Uansett, så må det være veldig greit å vite om dette er et generelt problem om dette enkelt har blitt fikset med "hotfixen" som er gitt ut, derfor lurer jeg videre på om kortet er klokket litt ned for å holdet bedre temps eller om det er økt på automatisk viftestyring etc, det må da være helt kurrant å finne ut av dette, har selv skaffet meg et x48 HK og lurer på CF så for meg er det høyst relevant i alle fall. Endret 29. juni 2008 av simalarion Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Hvor skrev jeg at plastikken smelter ved 88 grader??, jeg viste kun til testen hw.no gjordet. For å klare opp i hodene til dere stakkars nerder: Det kommer en full forklaring og løsning på den svidde lukta jeg opplevde fra HD 4850kortet i den fulle testen som kommer iløpet av uka. - Adrian Gleder meg todda7 -2rst1-: Er så enig med posten din på forrige side! Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Da er er det veldige uansvarlige av deg å "stadfestet" noe som helst før vi ser den driveren som du mener kan løse dette problemet.Ja, det er vel forferdelig uansvarlig å annta at de kan klare å fikse det samme problemet på samme måte som de fikset det på 9800GTX og HD3870. Eller kan det være at det er litt logikk i saken? Det er lov å håpe at de kan fikse dette, og du har all rett til å ha dine meninger om dette. Men så lenge jeg skriver i denne tråden, får du ikke lov å "stastfeste" noe som helst før du kan vise til den driveren som du mener/håper kan fikse dette problemet. Det er litt "drøyt" å stasfeste noe som ikke kan bvises. Endret 29. juni 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) sam_oslo: Så lenge jeg skriver i denne tråden synes jeg du skal holde mange av konklusjonene dine for deg selv, de er helt på jordet veldig mange av dem. Hørtes det fornuftig ut? Men så lenge jeg skriver i denne tråden, får du ikke lov å "stastfeste" noe som helst før du kan vise til den driveren som du mener/håper kan fikse dette problemet. Det er litt "drøyt" å stasfeste noe som ikke kan bvises. Wheelman: Blir godt å endelig lese noe saklig i denne tråden igjen Endret 29. juni 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Da er er det veldige uansvarlige av deg å "stadfestet" noe som helst før vi ser den driveren som du mener kan løse dette problemet.Ja, det er vel forferdelig uansvarlig å annta at de kan klare å fikse det samme problemet på samme måte som de fikset det på 9800GTX og HD3870. Eller kan det være at det er litt logikk i saken? Det er lov å håpe at de kan fikse dette, og du har all rett til å ha dine meninger om dette. Men så lenge jeg skriver i denne tråden, får du ikke lov å "stastfeste" noe som helst før du kan vise til den driveren som du mener/håper kan fikse dette problemet. Det er litt "drøyt" å stasfeste noe som ikke kan bvises. Dette innlegget ditt var helt på jordet, og gir ingen mening eller logikk. Vis ATI ikke klarer å fikse dette problemet - som jeg vedder boksen min på - ville det vært katastrofe og total ødeleggelse av rykte og økonomi for AMD/ATI. Når en enkelt bruker klarer å fikse problemet med fem minutters triksing i driverprofiler, hvorfor skulle ikke ATI's driverteam eller utviklerne av RivaTuner for den saks skyld, klare dette? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 hahaha sinna mann.... Trolig best om du kjefter på meg i PM og heller holder deg til saken i tråden. Når jeg forklarer deg at "hotfix" driveren kom for å hjelpe disse med problemer på enkelte hovedkort/chipset, hvordan fikk du dette til å bli et varmeproblem??? Den kommer også med en advarsel om at du kun skal bruke denne om du opplever ustabilitet, og at disse som ikke har problemer ikke skal bruke denne... Saken i tråden er at enkelte sprer tull og fanteri om ting de burde vite ikke stemmer, som f.eks. at 88C fører til at plastikk smelter og kretser brenner, på tide å å avsløre tullpraten for det den er, tullprat... Tullprat oppstår når folk nekter at flere har hatt problmer med stabiliteten. Noen har også klart seg bra. Det bør være i alles inntresse å finne om dette gjelder for et bestemt produsent, OS, eller noe annet. Jeg synes at det er litt rart at du er heller mer opptatt av å stemple andre enn å finne sanneheten om dette problemet. At enkelte sliter med å få ny hardware med å bli stabil, kan ha en mengde forskjellige årsaker. På skjermkort kan dette skyldes bla. : Rester av drivere etter konkurenten, umodne drivere, ustabil klokk, feil innstillinger i bios, manglende strøm eller utilfredstillende PSU osv.... At enkelte da blindt hopper bukk over alle disse for å legge seg på det som kanskje er det mest usannsynlige av alle forklaringer, varme, er det jeg reagerer på på dette punktet.. Enkeltpersoners frustrasjoner ved nytt skjermkort, er et vanlig problem, og ditt utsagn "finne sanneheten om dette problemet" bør da peke til en link om brukerstøtte, ikke noe annet... Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Da er er det veldige uansvarlige av deg å "stadfestet" noe som helst før vi ser den driveren som du mener kan løse dette problemet.Ja, det er vel forferdelig uansvarlig å annta at de kan klare å fikse det samme problemet på samme måte som de fikset det på 9800GTX og HD3870. Eller kan det være at det er litt logikk i saken? Det er lov å håpe at de kan fikse dette, og du har all rett til å ha dine meninger om dette. Men så lenge jeg skriver i denne tråden, får du ikke lov å "stastfeste" noe som helst før du kan vise til den driveren som du mener/håper kan fikse dette problemet. Det er litt "drøyt" å stasfeste noe som ikke kan bvises. Dette innlegget ditt var helt på jordet, og gir ingen mening eller logikk. Vis ATI ikke klarer å fikse dette problemet - som jeg vedder boksen min på - ville det vært katastrofe og total ødeleggelse av rykte og økonomi for AMD/ATI. Når en enkelt bruker klarer å fikse problemet med fem minutters triksing i driverprofiler, hvorfor skulle ikke ATI's driverteam eller utviklerne av RivaTuner for den saks skyld, klare dette? Nettop, du har en viktige poeng her, nemlige ATI burde kunne løse dette med "fem minutters triksing i driverprofiler". Så la oss bli enige at: Hvis en driver kunne fikse dette, ville ATI ha vært ute med den veldige lenge siden. Men jeg frykter at det må litt mere til for å fikse den. Endret 29. juni 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Nettop, du har en viktige poeng her, nemlige ATI burde kunne løse dette med "fem minutters triksing i driverprofiler". Så la oss bli enige at: Hvis en driver kunne fikse dette, ville ATI ha vært ute med den veldige lenge siden. Men jeg frykter at det må litt mere til for å fikse den. 8.6 var første driver til 48x0 serien, og de vil sannsynligvis inkludere fiksen i neste driver, 8.7. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) The HotFix addressed this problem. The reason the 4850 was so hot was because the fan speed was locked at 15% even during load. It's also a single slot cooler. Drop an HR-05 GT on it though, and your temps will drop 20C. Fant dette på et forum, mulig bare en autofan justering som jeg tenkte meg.Edit, og han anbefaller også å kjøpe en vifte uten å bli revet hodet av Og dette var jeg innpå HD4850 temps are usually 80C at load and 70C at idle. It's highly dependent on your case's temp and fan speed you set(do it manually) One thing that I have to warn you about, at this moment, ATI hasn't fully implemented a clock down driver for the HD4k. This means they will always run hot right now until a driver update. ATI releases drivers every month if you didn't know. http://www.overclock.net/ati/349525-need-h...-cf-3870x2.html Endret 29. juni 2008 av simalarion Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Nettop, du har en viktige poeng her, nemlige ATI burde kunne løse dette med "fem minutters triksing i driverprofiler". Så la oss bli enige at: Hvis en driver kunne fikse dette, ville ATI ha vært ute med den veldige lenge siden. Men jeg frykter at det må litt mere til for å fikse den. 8.6 var første driver til 48x0 serien, og de vil sannsynligvis inkludere fiksen i neste driver, 8.7. En ting skjønner jeg ikke. ATI har alereade gitt ut par oppdateringer for diverse "mindre" problemer, bla. et kjeldent problem med HDMI lyd på visse HK. Hvorfor bruker de så langt tid for å løse dette mer "utbrette" og mer "alvorlige" problemet? Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) The HotFix addressed this problem. The reason the 4850 was so hot was because the fan speed was locked at 15% even during load. It's also a single slot cooler. Drop an HR-05 GT on it though, and your temps will drop 20C. Fant dette på et forum, mulig bare en autofan justering som jeg tenkte meg. Standard hastighet på vifta varierer på hvert kort ettersom jeg har fått med meg (eventuelt hvert merke), og den ligger fra rundt 13% til 25%. Kjøleren på 4850 er ikke bra, men den holder selv i de varmeste dager med litt overklokk. EDIT: Nettop, du har en viktige poeng her, nemlige ATI burde kunne løse dette med "fem minutters triksing i driverprofiler". Så la oss bli enige at: Hvis en driver kunne fikse dette, ville ATI ha vært ute med den veldige lenge siden. Men jeg frykter at det må litt mere til for å fikse den. 8.6 var første driver til 48x0 serien, og de vil sannsynligvis inkludere fiksen i neste driver, 8.7. En ting skjønner jeg ikke. ATI har alereade gitt ut par oppdateringer for diverse "mindre" problemer, bla. et kjeldent problem med HDMI lyd på visse HK. Hvorfor bruker de så langt tid for å løse dette mer "utbrette" og mer "alvorlige" problemet? Hotfixen som er kommet er en beta av CCC 8.7 - dessverre kan jeg ikke verifisere dette selv så ta dette som løse rykter. Sannsynligvis vil fan-fixen komme i neste beta version eller fullversionen som sannsynligvis ikke kommer om så altfor lenge. Endret 29. juni 2008 av todda7 -2rst1- Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Diamond med ulåst 4870 Black EditionThe GPU’s custom firmware has been unlocked to push cards to GPU settings of up to 950 MHz and Memory of up 1200 MHz. http://www.techpowerup.com/64301/Diamond_R...ck_Edition.html Supert Har hatt HD4850 noen dager nå og det funker utmerket. Har ikke hatt noen freeze eller artifacts. Ytelsen er det heller ingenting å si på. Kjører Win XP btw. Dette var mye mer betrygende. Kan jeg få spørre hva slags spill du har prøvd, noen av dagens aktulle og klrevende spill også? Har spilt Cod4 og Crysis. Yter bra i begge:)Disse spillene er sikkert ikke moderne nok Kanskje du har spilt dem kun 5min av gangen for deretter å ta lange pauser? "Skrekkhistorier" at en dude ikke får ting til å fungere av ymse grunner eller at det lukter litt av goopen/pad kortet leveres med, blir bare teit.Ikke veldig saklige og velfunderte konklusjoner dere kommer med her synes jeg, på tide å roe ned et par hakk med krisemaksimeringen.. Det var forøvrig samme hylinga fra paranoide "Celius" ryttere når 8800GT dukket opp, makan til surr fra ende til annen. Om ett og annet kort er DOA eller er ustabilt er normalt og sånt som skjer.... Årsaken til denne lukten er thermal Pads/Lim/teip/goop som "går" seg til i de første dagene, og er ikke et ukjent fenomen... Dette forsvinner etter hvert.. Jeg skjønner ikke problemet deres.Det er bevist at viftekontrollen fungerer ved modding i driverprofiler, det vil si at det vil fungere i neste driver eller hotfix. Folk får gode temperaturer med viftene på 40-50%, selv på 4850, ja tilogmed bedre enn 8800GT. Mange kort har en så lav standardhastighet på viften som 13%. Da sier det seg selv at kortet blir varmt. Man trenger ikke bytte hverken kjøler eller kjølepasta. Er man fortsatt i tvil, vent til fixen kommer ut før dere kjøper kortet. Både kjøleren til 4850 og kjøleren til 4870 holder i massevis på kortet. Nå er jeg vanvittig lei av folk som svartmaler det hele, fanboys eller ikke. Det har skjedd før, og det kommer til å skje igjen. Viftestyringen kommer til å bli fikset. Ang. svidd plastikk luktet mitt X1950XTX kort plastikk i månedvis, selv om det hadde gode temperaturer. Trenger vi noe mer håndfast informasjon om varmesaken, lukten og det som måtte være her nå, eller kan vi legge ballen død, glede oss til en fiks og move on. Endret 29. juni 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå