Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Mener bestemt at 8800gts og 8800gtx holdt nærmere 100 grader uten at det skapte noe særlig problemer... 85 grader er jo nesten kjølig i forhold...? ;)

Noen kort fungerte kanskje ved slike temperaturer, men har støtt på folk som fikk temperaturrelaterte problemer før det. Så det kan nok variere noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fungerer Riva Tuner sammen med 4850/4870? Isåfall er det da bare å sette viftehastigheten manuelt, inntil det blir fikset. Dette er da bare flisespikkeri etter min mening.

Hadde dette problemet på 3870, som jeg brukte Riva Tuner å sette hastigheten på vifta til 40%.

Lenke til kommentar
Fungerer Riva Tuner sammen med 4850/4870? Isåfall er det da bare å sette viftehastigheten manuelt, inntil det blir fikset. Dette er da bare flisespikkeri etter min mening.

Hadde dette problemet på 3870, som jeg brukte Riva Tuner å sette hastigheten på vifta til 40%.

nope rivaturner funker ikke enda til RV770, men asus har et program som funker

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle legge i noen tusen i pcen min.. Blant annet et skjermkort..

Så lurer jeg bare på om jeg bør kjøpe to enkle 4870, eller vente til august og kjøpe 4870x2..

Trenger litt hjelp fra dere og høre hva som er den største forskjellen.. Er f.eks 4870x2 mye bedre enn to enkle 4870?

Takk for svar! ;D

Endret av XitereX
Lenke til kommentar

Så lurer jeg bare på om jeg bør kjøpe to enkle 4870, eller vente til august og kjøpe 4870x2..

Trenger litt hjelp fra dere og høre hva som er den største forskjellen.. Er f.eks 4870x2 mye bedre enn to enkle 4870?

Takk for svar! ;D

det er igen forskell mellom 2 4870 og 4870x2 så lang jeg vet ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar! ;D

Se posten min på side 65

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=11481151

Lenke til kommentar

Takk for svar! ;D

Det du gjør er å kjøpe et 4870. Så vis 4870 X2 viser seg å være vanvittig bra, kjøper du det i tillegg og kjører Tri-CF.

Lenke til kommentar

Se posten min på side 65

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=11481151

Eller f.eks. i Anandtech sin RV770-test:

Although AMD isn't talking about it now, the CrossFire Sideport is a new feature of the RV770 architecture that isn't in use on the RV770 at all. In future, single-card, multi-GPU solutions (*cough* R700) this interface will be used to communicate between adjacent GPUs - in theory allowing for better scaling with CrossFire. We'll be able to test this shortly as AMD is quickly readying its dual-GPU RV770 card under the R700 codename.

Det blir i allfall spennende å se hva R700 (4870X2) presterer hvis disse tingene stemmer :)

Lenke til kommentar

Ikke alle som driter penger :) Du kan jo alltids vente til 4870x2 kommer ut. Du kan jo gjøre som han ovenfor sier, eller kjøpe til et ekstra 4870 singelkort.

CF skalerer allerede meget bra med 2-3 kort, så du vil få en bra ytelsesboost med et ekstra 4870.

Lenke til kommentar
Hvis du har Vista 32bit og 4x 4870 1GB så kan du ikke ha noe RAM :p

Er nok ikke slik det fungerer :)

4* HD 4870 1GB i XCF er fortsatt 1GB.... samme som at HD 3870x2 ikke var 1GB, men 512 * 2 = fortsatt 512... bare en liten hvitløgn i markedsføringa til ATI :)

Jaha, så klonet minne får samme adresse? Visste jeg ikke, takk for den :)

Lenke til kommentar
Poenget er at uansett hvordan en ser på det så er realiteten det at 4850 sin kjøling er for dårlig per dags dato.
Hvordan er den for dårlig...

Har vi ikke stadfestet at problemet ligger i viftestyringen og som enkelt fikses i driver. Bruk i det minste ordet vifestyringen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Du kan "stadfestet" hva du vil, men når folk må ha "åpent kabinett og ei bordvifte" for å løse problemet:

Så langt er jeg hvertfall veldig fornøyd med 4850 kortene, bortsett fra de dårlige viftehastighetene. Greier å holde meg rundt 80 grader load med åpent kabinett og ei bordvifte. Bordvifta bråker mindre enn vifta på x1900 så det går greit... hehe

Da er er det veldige uansvarlige av deg å "stadfestet" noe som helst før vi ser den driveren som du mener kan løse dette problemet.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Her er det tre forskjellige typer av samme skjermkort..

Hva er forskjellen på de tre? Tenkte kjøpe sapphire siden det kommer først på lager :p

forskjellen er boundelen eller allt ekstra stæsj som følger med :p avogtil spill osv.. sapphire er "hoved" produsenten for ATI (rett meg hvis jeg hr feil) og de har dårligs boundel men du får det du trenger uansett

Lenke til kommentar
Jeg gir beng i temperatur så lenge ting er stabilt. Jeg kan ikke se at han skrev noe om ustabilitet?

Vel, høy temperatur og stabilitet passer litt dårlig sammen. Du kan få slikt:

Jeg sliter.. Har prøvd flere spill (AoC, Crysis, CoD4) alle klikker.. Starter opp spillet, det ser ut til å funke, men noen sekunder ingame, så fryser det. Noen ganger slår VPU recover inn, og jeg slipper å restarte maskinen.

Hvis du synes det er stabilt, da "go for it".

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Poenget er at uansett hvordan en ser på det så er realiteten det at 4850 sin kjøling er for dårlig per dags dato.
Hvordan er den for dårlig...

Har vi ikke stadfestet at problemet ligger i viftestyringen og som enkelt fikses i driver. Bruk i det minste ordet vifestyringen.

1. Viftestrying så ikke fungere.

2. Elendig kjølepasta / smørt på.

3. Må spinne opp på alt for høg % for å få ned temperatur en nødvendig pga dårlig innsmørt / dårlig kvalitet på goop.

4. Dual slot hadde vore foretrekt imho.

5. Fanboy's så sier at det er supert selv om det er fordårligt at noe sånt kan slippe ut i fra fabrikken uansett om det er nvidia eller ati som er produsent.

Lenke til kommentar
Jeg gir beng i temperatur så lenge ting er stabilt. Jeg kan ikke se at han skrev noe om ustabilitet?

Vel, høy temperatur og stabilitet passer litt dårlig sammen. Du kan få slikt:

Jeg sliter.. Har prøvd flere spill (AoC, Crysis, CoD4) alle klikker.. Starter opp spillet, det ser ut til å funke, men noen sekunder ingame, så fryser det. Noen ganger slår VPU recover inn, og jeg slipper å restarte maskinen.

Hvis du synes det er stabilt, da "go for it".

Det problemet har jeg ikke lenger, det var noe rart med XP 64 bit, det funker nå i Windows Vista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...