Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Men trenger jeg bare 1 6-pin "strømkabel" inn til 4850? Jeg skal ha det i HTPC-en sånn at det går ann å spille på den. Kjøleren bytter jeg ut vist den bråker for mye....Salbu
Problemet er ikke at den bråker, men at flere opplever at viften ikke spinner opp nok når kortet blir varmt og du ligger derfor på 85 grader ganske mye på load. Det er ikke en god løsning for en HTPC som ofte ikke er like godt avkjølt som en tower spillpc.

Det vil nok komme fikser på dette.

Dette minner meg om en vits: om den legen som sa: operasjonen gikk greit, men desverre pasienten er død.

Det virker at ATI's kostnadskutt har godt utover kvaliteten på kjølingen. Jeg håper at de kan fikse dette snart.

Da har du satt deg dårlig inn i hva som er problemet. Kjøleløsningen er like god som tidligere, men de har et problem med at viften ikke spinner opp nok når det blir varmt på 4850. Så det er nok ikke slik du forsøker å portrettere.

Ourasi:

Man kan ikke være likegyldig til hvordan 4850 oppfører seg varmemessig, spesielt i en HTPC er det kritisk at kortet oppfører seg godt, og det er ikke tilfelle med dagens "bugs".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da har du satt deg dårlig inn i hva som er problemet. Kjøleløsningen er like god som tidligere, men de har et problem med at viften ikke spinner opp nok når det blir varmt på 4850. Så det er nok ikke slik du forsøker å portrettere.

kanskje da har du satt deg dårlig inn i hva som er problemet?. Flere tester og brukererfaringer har påvist et stort problem med varmeutvikling.

Det er lov å håpe at det kan fikses med fremtidige driver eller BIOS oppdatering. Men kanskje dette krever innkjøp av en ny kjøler, og da vil prisen bli nesten det samme som HD4870. Hvis man er open og ærlige om dette problemet, da kan man få mye mer for samme pris, mener jeg.

Lenke til kommentar

Jeg tror fortsatt det er du som har satt deg dårlig inn i akkurat dette sam_oslo ;)

De fleste merket ikke disse problemene, så lenge man hadde grei luftflyt i kabinettet var effekten av feilen bare et veldig stillegående kort.
Helt klart, derfor snakket jeg om de som vurderte kortet for HTPC allerede nå. Kanskje vente litt eller belage seg på å la det ligge på hyllen om testen blir for varm. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg tror fortsatt det er du som har satt deg dårlig inn i akkurat dette sam_oslo ;)

De fleste merket ikke disse problemene, så lenge man hadde grei luftflyt i kabinettet var effekten av feilen bare et veldig stillegående kort.
Helt klart, derfor snakket jeg om de som vurderte kortet for HTPC allerede nå. Kanskje vente litt eller belage seg på å la det ligge på hyllen om testen blir for varm.

Du sieterer til 'PerUlv2', men jeg vet ikke hvor han har fått dette fra. Hvet du hva han mener med "grei luftflyt i kabinettet"?. Det siste jeg har hørt var at noen prøvde "åpent kabinett og ei bordvifte foran den" for å få "grei luftflyt i kabinettet":

Så langt er jeg hvertfall veldig fornøyd med 4850 kortene, bortsett fra de dårlige viftehastighetene. Greier å holde meg rundt 80 grader load med åpent kabinett og ei bordvifte. Bordvifta bråker mindre enn vifta på x1900 så det går greit... hehe

:thumbdown:

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Du sieterer til 'PerUlv2', men jeg vet ikke hvor han har fått dette fra. Hvet du hva han mener med "grei luftflyt i kabinettet"?. Det siste jeg har hørt om dette var at noen prøve dette for å få "grei luftflyt i kabinettet":

Det vil si at har du grei luftflyt i kabinettet så fikk du ingen problemer med for høy temp på disse kortene - selv om de ikke kjørte vifta på over 30%.

Hvor jeg har dette i fra? Bortsett fra at jeg har opplevd det selv med begge de nevnte kort - flere av dem faktisk.

se her:

http://www.google.com/search?source=ig&amp...G=Google+Search

EDIT:

Her er rett på sak hvis du ikke gidder å søke:

http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=58079

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

har dere prøv å bytte ut ræva goopen til noe som Artic Cooling MX-2 kjølepasta?

jeg er 99% sikker på at det er kjølepastaen fra fabrikken som er ræva, prøv med noe annet

anbefaler å bestille et par MX-2 tuber jeg

de har ikke sølv i seg og er godt egnet til både CPU og GPU

å ja MX-2 er bedre en Artic Silver!

synd at ingen norske shapper selger det

men jeg bestilte fra en tysk shappe

tar i mot paypal > [email protected]

var veffal en test eller noen på et forum som tok bort goopen og satt på ny kjølepasta og gikk da ned optil 10-15c!

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Du sieterer til 'PerUlv2', men jeg vet ikke hvor han har fått dette fra. Hvet du hva han mener med "grei luftflyt i kabinettet"?. Det siste jeg har hørt om dette var at noen prøve dette for å få "grei luftflyt i kabinettet":

Det vil si at har du grei luftflyt i kabinettet så fikk du ingen problemer med for høy temp på disse kortene - selv om de ikke kjørte vifta på over 30%.

Hvor jeg har dette i fra? Bortsett fra at jeg har opplevd det selv med begge de nevnte kort - flere av dem faktisk.

se her:

http://www.google.com/search?source=ig&amp...G=Google+Search

EDIT:

Her er rett på sak hvis du ikke gidder å søke:

http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=58079

Du hjelper lite å linke til 9800GTX, fordi jeg har det kortet selv og vet at den har en flott og overlegen viftestyring. jeg har ikke 4850 selv, men 'Saddlefall' sier at han måtte kjøre med "åpent kabinett og ei bordvifte". Du må legge merke til at han sitter med en "Lian Li PC-V2000b" som er kjent for å ha god kjølegenskaper.

Hva slags kabinett og kjøleløsning har du brukt på dine 4850?

Lenke til kommentar
Du hjelper lite å linke til 9800GTX, fordi jeg har det kortet selv og vet at den har en flott og overlegen viftestyring. jeg har ikke 4850 selv, men 'Saddlefall' sier at han måtte kjøre med "åpent kabinett og ei bordvifte". Du må legge merke til at han sitter med en "Lian Li PC-V2000b" som er kjent for å ha god kjølegenskaper.

Jeg nevnte faktisk at problemet ble fikset med en driveroppdatering, regner med du ikke kjører 169.xx driver på 9800GTX kortet ditt lenger?

EDIT: Med org driver til 9800GTX kunne du også sette opp fanspeed manuelt med Rivatuner, men det ble resatt etter en liten stund. Fra og med 175.xx drivere funker det fint.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Sam_oslo:

Jeg mener du har satt deg dårlig inn i problemet fordi fakta er følgende.

- 9800GTX, 3870 og 4850 har og hadde problemer med viftestyringen i første batch.

- 4850 har ingen dårlig kjøler slik du sier, den har et vifteproblem på lik linje med 9800GTX sin første batch, men som vil bli fikset også i 4850.

Ergo blir poenget ditt om at ATI sparer seg til fant på kjøleløsning helt tullete.

EDIT:

Viftestyringsproblem.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg nevnte faktisk at problemet ble fikset med en driveroppdatering, regner med du ikke kjører 169.xx driver på 9800GTX kortet ditt lenger?

EDIT: Med org driver til 9800GTX kunne du også sette opp fanspeed manuelt med Rivatuner, men det ble resatt etter en liten stund. Fra og med 175.xx drivere funker det fint.

Jeg har hatt mange drivere helt fra den første, og nå bruker jeg 177.35, men har aldri hatt problemer med kjølingen.

La oss håpe at dette kan fikse seg med fremtidige drivere, men intil da ville jeg heller valgt HD4870 for å være på den sikkere siden.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Sam_oslo:

Jeg mener du har satt deg dårlig inn i problemet fordi fakta er følgende.

- 9800GTX, 3870 og 4850 har og hadde problemer med viftestyringen i første batch.

- 4850 har ingen dårlig kjøler slik du sier, den har et vifteproblem på lik linje med 9800GTX sin første batch, men som vil bli fikset også i 4850.

Ergo blir poenget ditt om at ATI sparer seg til fant på kjøleløsning helt tullete.

Jeg tror ikke det hadde hjulpet om jeg hadde fått Nvidia til poste en offisiell kunngjøring ang. fanspeed buggen 9800GTX -169.xx drivere.......

Lenke til kommentar

kanskje prøve dette

if you make a profile in catalyst after turning on Overdrive( make sure clock and memory settings are correct). You can then go to the file "C:\Users\Bretware\AppData\Local\ATI\ACE\Bretw are. XML. the xml file will have the same name as the catalyst profile you saved. right click and hit edit.

<Feature name="FanSpeedAlgorithm_0">

<Property name="FanSpeedAlgorithm" value="Manual" />

</Feature>

<Feature name="FanSpeedRPMTarget_0">

<Property name="Want" value="0" />

</Feature>

<Feature name="FanSpeedPercentTarget_0">

<Property name="Want" value="65" />

Change the value to "manual" and Want value to "65"

Save the file then reload your profile in catalyst.

65% seemed perfect for me, 70% was loud but you may need it if your case has poor air flow.

You will have to select the profile everytime you start the computer, but it will work until there is a fix or better info so i can figure how to change the auto target temp.

Good Luck ,bretware

http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=64267

Lenke til kommentar

Problemet er at det er så mange meninger og mulige årsaker for dette. Hittil har jeg hørt 3 mulige løsninger:

Påføring av ny goop (noe som innebærer mekking)

Oppjustering av viftehastighet (noe som ikke lar seg gjøres på en enkel og grei måte)

Nye drivere kan løse dette (noe som gjenstår å se)

Jeg har også hørt om litt alternative meroder og noen har kjøpt ny kjøler og noen har valgt "åpent kabinett og ei bordvifte" for å få styring på 4850 temperaturen.

Mitt poeng er: med så mange usikkerhetsmomenter, er det ikke bedre å gå for HD4870 istedet?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Påførign av bedre goop forbedrer alt og alle Sam_oslo, det hjelper selvf på et viftestyringsproblem. Skjønner ikke hvor du vil hen med dette.

Dette er ikke usikkerhetsmomenter men du som nekter å forholde deg til realitetene eller ikke forstår den.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...